گزارش گردهمایی مدیران کل ارشاد و گروه های نمایشی سراسر کشور + گزارش تصویری

 

نخستین گردهمایی مدیران کل، روسای دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان و سرپرستان گروه های نمایشی سراسر کشور صبح امروز برگزار شد.

به گزارش آکادمی ‏هنر اولین گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای انجمن‏های نمایشی‏ سراسر کشور‏ و سرپرستان گروه‏های نمایشی صبح روز شنبه ساعت 9 با حضور دکتر سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید شاه­آبادی معاون هنری وزیر، حسین مسافرآستانه مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

 

گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

سید‏ محمد حسینی در ابتدای این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین گردهمایی در آخرین روزهای سال این جلسه را نقطه‏ی عطفی برای اجرایی کردن برنامه‏ی تشکیل گروه‏های نمایشی در سال 90 دانست و ابراز کرد :«اولویت دولت آقای احمدی‏نژاد بر استفاده از تمامیِ امکانات کشور است. در همین راستا ما با قبولِ کمبود سالن‏های تئاتر، قرار نیست فقط ساخت و ساز کنیم بلکه هدفِ این طرح استفاده از امکانات موجود دستگاه‏ها است. بسیاری از دستگاه‏ها دارای سالن‏های چند منظوره است که با توجه به کمبود امکانات حرفه‏ای در این سالن‏ها می‏تواند در اختیارِ گروه‏های جوان قرار بگیرد تا کم‏کم به سالن‏های حرفه‏ای راه یابند.»

دکتر حسینی همچنین ایرادات وارد بر این طرح را قابل قبول خواندند و اضافه کردند: «دوستان به جای آنکه آیه‏ی یأس بخوانند، با همفکری با ما در سدد کمک به حل این مشکلات برآیند.

دکتر سید محمد حسینی

 

 

حسینی در ادامه اولویت‏های محتوی و مضمون را به این شرح اعلام کرد:

  • اهمیت دادن به فرهنگ و  آداب و رسوم  ایرانی سراسر ایران اگر چه بعضی از این آداب و رسوم سست بنیان بوده و آمیخته به خرافات باشد. (برای مثال در بحث کتاب، اولویت با تألیف است که این به معنای حذف ترجمه نیست بلکه تشخیص این مسئله است که چه آثاری با روحیه‏ی جامعه ما سازگارتر است.)
  • بیان مباحث به زبان ساده که این به معنای ابتذال نیست بلکه آثار به گونه‏ای باشد که فهم آن برای عموم مردم امکان‏پذیر باشد. همچنین یکسری اجراها از لحاظ مخاطب تقسیم­بندی شود، یعنی برای دو گروهِ عموم مردم  و افراد متفکر تقسیم شود.
  • مباحثی باشد که در سطح بین‏المللی، نظامِ سلطه را به چالش بکشد. همانطور که در نظام‏های غربی ایران حراسی وجود دارد چرا محتویات ما آن­ها را به چالش نکشد؟

 

حسینی درانتهای سخنانش افزود: «بعضی از هنرمندان که به واسطه‏ی اجراها و فعالیت‏های خود با اقبال عمومی مردم رو­به­رو شدند نباید مغرور شده و مطالعه را فراموش کنند که این یک آفت است. هنرمند برای اینکه یک گام جلوتر باشد و برای رسیدن به محتوای غنی نباید مطالعه را فراموش کند.»

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید شاه‏آبادی -معاون هنری وزیر- گفت: «این طرح، طرحِ ساماندهی گروه‏های نمایشی نیست بلکه طرح استقرار گروه‏های نمایشی در فضای کالبدی کشور است. اولویت این طرح بر شکل‏گیری گروه‏های قوام یافته است که با برخورد با مشکلات از بین نرود. این گروه‏ها دارای یک هسته‏ی مرکزی 3 نفره برای گرفتن پروانه‏ی موقت است که تا پایان سال 90 با تبدیل به یک هسته‏ی مرکزی 7 نفره و کسب امتیازات لازم موفق به دریافت پروانه‏ی دائم می‏شوند. کسب این امتیازات به رزومه‏ی افراد، میزان تجربه و ...(که به طور کامل در سامانه‏ای که شهریور 90 رونمایی می‏شود، اعلام خواهد شد.) بستگی دارد.

برای این 538 گروه که تا کنون شناسایی شده 234 سالن در نظر گرفته شده است که هر سالن حداکثر به 3 گروه اختصاص خواهد یافت. این به معنای مدیریت این سالن‏ها توسط گروه‏ها نیست، بلکه این سرویسی است که به گروه­ها داده می­شود. در پایان سال 90 نیز گروه‏ها بر اساس توانمندی‏هایی که دارند –در صورت کسب امتیازات لازم از 1000 امتیاز پیش‏بینی شده- پروانه‏ی دائم می‏گیرند و از سال 91 بودجه‏ای به این گروه‏ها اختصاص خواهد یافت.

 

دکتر حمید شاه آبادی

 

شاه‏آبادی اولویت‏های کسب امتیاز را بدیت شرح اعلام کرد:

  • اهمیت به نقش خانواده.
  • اهمیت به آسیب‏های اجتماعی.(مهمترین اولویت)
  • جذب خانواده‏ها (و مخاطب بیشتر)

بخش اول گردهمایی در ساعت 11 به پایان رسید تا در ساعت 13.45 بخش دوم برنامه برگزار شود.

به گزارش آکادمی‏هنر، کوروش‏نیا اعلام کرد: گروه‏های تهرانی که تاکنون به معرفی گروه خود نپرداخته‏اند می‏توانند تا پایان فروردین 90 با مراجعه به تالار محراب با معرفی هسته‏ی مرکزی خود متشکل از 5 تا 7 نفر ثبت نام کنند.

 

     

    

    

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: علیرضا ملک‎نیا