گزارش اختصاصی آکادمی هنر از دومين نشست مطبوعاتي پانزدهمين جشن سينماي ايران: از صحبت‌های مازیار میری و کیومرث پوراحمد در مورد داوری‌های فجر تا خارج از خط ماندن فیلم‌های تبریزی و عیاری حتی در جشنی صنفی

 

به گزارش آکادمی هنر، دومين نشست مطبوعاتي پانزدهمين جشن سينماي ايران ساعاتی پیش -دوشنبه بیست و چهارم مردادماه 1390- با تأخیر بیست و پنج دقیقه‌ای در ساعت 19:25 با حضور آقایان كيومرث پوراحمد دبير و مازيار ميري مدير اجرايي جشن سينماي ايران در تالار سيف‌الله داد خانه سينما برگزار شد.

 مازیار میری و کیومرث پوراحمد

در ابتدای این نشست كيومرث پوراحمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران در مورد این تأخیر گفت: «وقتی به فرودگاه می‌روید پس از مدتی انتظار که معمولا یک ساعت است به بخش پرواز می‌روید و انجا هم کمی معطل خواهید شد ولی ما توانستیم با بیست و پنج دقیقه تأخیر کار را آغاز کنیم!»

پوراحمد در ادامه خبر از تقدیر از سه خبرنگار، خبرگزاري و نشريه که بی‌طرفانه خبرها را به نظر مخاطب رسانده‌اند خبر داد و به سراغ یکی از داغ‌ترین خبرشان در این روز رفت. او گفت: «در بخش فيلم‌هاي بلند سينمايي، دو فیلم پاداش ساخته كمال تبريزي و خانه پدري به كارگرداني كيانوش عياري به درخواست صاحبان فيلم و به دلیل حمایتی که این دو فیلمساز از خانه سینما و حواشی آن مدنظر داشته‌اند از داوری خارج شدند.» به این ترتیب دو فیلم خارج از خط مانده این دو فیلمساز مهم سینمای ایران باز هم در رویدادی بررسی نخواهد شد و از دید مخاطبین دور می‌مانند تا زمانش که مشخص نیست برسد.

در ادامه نشست مازیار میری مدیر اجرای جشن پانزدهم گفت: «مرحله نخست داوري فيلم‌هاي بلند داستانی تمام شده و منتظر آراي داوران در روزهای آتی هستیم. در بخش مستند از 328 فيلمی که به دبیرخانه رسيده تنها 8 فیلم داوری شده و داوری دیگر فیلم‌ها در جریان است. آکادمی فیلم کوتاه هم کار خودش را آغاز کرده و در بخش كوتاه از 349 فيلم 51 فيلم انتخاب شده است.  در بخش انيميشن از 107 فيلم ارسالی به دبيرخانه 29 فیلم براي داوري انتخاب شده است. از پنجم شهريورماه هم داوري بخش دوم فيلم‌هاي بلند با اضافه شدن 28 نفر به جمع داوران آغاز خواهد شد.»

 

پس از صحبت‌های میری، پوراحمد در مورد فیلم فرزند صبح ساخته بهروز افخمی که در چند روز اخیر از جانب کارگردانش خبرساز بود اعلام کرد: «آقای افخمی ابتدا گفتند فرزند صبح فیلم من نیست؛ ولی این فیلم کار ایشان است و باید پیش‌تر از این به ما در مورد خروجش می‌گفتند که آن‌ هم می‌توانست در مورد خروج فیلم از بخش بهترین کارگردانی باشد چون فیلم متعلق به تهیه کننده است و نمی‌توان آن را از رشته‌های دیگر خارج کرد»

مازیار میری هم در این رابطه افزود: «آقای افخمی اگر در مورد کارگردانی‌ فیلمشان چنین نظری داشتند با این‌که زمان از داوری گذشته اگر فیلم‌شان در بخش بهترین کارگردانی بود آن را حذف می‌کردیم.»

پوراحمد هم به کنایه در لابه‌لای صحبت‌های میری از خندیدن تماشاگران حین نمایش فیلم افخمی سخن گفت و داوری‌های دو سال اخیر جشنواره فجر را با دخالت‌ها و مصلحت‌اندیشی همراه دانست. در این زمینه گفت: «آخرين نوبت داوریم در جشنواره فیلم فجر زمان مسئولیت آقاي شاه‌حسيني بود. در آن زمان كه من حضور داشتم هيچ دخالتي در داوري‌ها نمي‌شد ولي در يكي دو سال اخير حس مي‌كنم دخالت‌هايي از سوي مسئولان انجام مي‌شود.»

میری هم داوری‌های جشن سینمای ایران را ارجح‌تر از فجر دانست و گفت: «در جشنواره فجر انتخاب‌ها سياسي و براساس مصلحت‌انديشي انجام مي‌شود ولي در جشن سينماي ايران اين‌طور نيست.»

پوراحمد در زمینه داوری‌ها، داوری جشن سینمای ایران را هم خالی از اشکال ندانست و اشاره کرد: « هم‌چنان معتقدم این شيوه‌ی داوري اشكال دارد و هيئت مديره بايد به شكل يك آكادمي كامل اين داوري را انجام دهد، زیرا در صنوف همديگر را مي‌شناسند و بحث سلیقه در داوری‌ها تأثیرگذار است.»

پوراحمد در مورد محل برگزاری پانزدهمین جشن سینمای ایران اظهار داشت: « جشن در تاريخ 25 شهريور در عمارت مسعوديه كه در دوره ناصرالدين‌شاه ساخته شده برگزار می‌شود. این عمارت در ضلع جنوبي ميدان بهارستان واقع است و دوستان تمام تلاش‌شان را مي‌كنند كه تا آن زمان آماده شود. اين عمارت قبل از انقلاب مربوط به وزارت فرهنگ آن زمان به معني وزارت آموزش و پرورش فعلي بوده است. »

 

در اواخر نشست در یک حرکت ابتکاری مسابقه‌ای برای خبرنگاران برگزار کردند و سه عکس از سه هنرمند بر ویدئو پروژکتور انداخته شد که مربوط به کودکی سه فعال عرصه هنر بود و از اصحاب رسانه خواستند ان‌ها را شناسایی کنند که هیچ کس موفق به تشخیص هویت آن‌ها نشد. میری از برگزاری 5 جشن خبر داد که 4تای آن مربوط به بخش‌های مختلف فیلم‌ها و یک نکوداشت می‌باشد. این نکوداشت مربوط به عکس‌ها بود که عکس‌های کمال تبریزی، داود رشیدی و علیرضا زرین بود که در کنار ان‌ها از مسعود بهنام هم تقدیر خواهد شد.

 

پوراحمد در پایان در مورد علیرضا زرین که قرار است تندیس سیف اله داد به او اهدا شود گفت: «پس از انقلاب آرشیوی از فیلم‌ها را در محوطه ارشاد آتش زدند که این امر واقعا جای تعجب داشت حتی آن‌ها لجن هم که باشند میراث سینما بودند. در آن حال و هوا شخص کاردانی روی کار امد که مدیریت فرهنگی کشور را برعهده گرفت. آن شخص همین آقای زرین بودند. ایشان چنین رفتارهای غیرتخصصی را خاتمه دادند و حتی توانست نام بیضایی را بر سر زبان‌ها بیاندازد که کسی آن موقع به سمت چنین اشخاصی نمی‌رفت. اما ایشان هم مشکلاتی برایش به وجود آمد که ترجیح داد در حرفه اصلی خود معلمی کند و به تدریس بپردازد هر چند مدتش کوتاه بود اما تأثیرگذار بود.»

 

نشست در ساعت 20:06 به کار خود خاتمه داد و اصحاب رسانه از طرف خانه سینما به صرف افطار دعوت شدند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: محمد حسین آبادی