گزارش اختصاصی و زنده مراسم گلدن گلوب 2012: اصغر فرهادی نیز دوباره افتخار آفرید

 

مراسم گلدن گلوب 2012 پس حضور ستارگان مشهور هالیوود بر روی فرش قرمز ساعت 4:30 بامداد به وقت تهران برگزار شد. این مراسم از یک لحاظ برای همه ایرانی‎ها امسال بیشتر مورد نظر است و آن حضور فیلم جدایی نادر از سیمین و اصغر فرهادی در مراسم می‎باشد. البته در این محافل چشم‎ها به دنبال ستاره‎هاست و کمتر دوربین‎های شبکه‎های مختلف –NBC  که بنده برنامه را از آن تماشا می‎کنم- به دنبال عوامل فیلم‎های خارجی زبان در بین حضار است. مجری برنامه مانند چند سال اخیر ریکی گراویس بازیگر و مجری تلویزیونی است که امسال چند کیلیویی وزن کم کرده است.

گلدن گلوب 2012 

در هر مورد که نکته‎ای مد نظر داشته باشم زیر هر قسمت آن را نوشته‎ام و باید بگویم که امسال یکی از ضعیف‎ترین سال‎های سینما را پشت سر می‎گذاریم و این از جوایز مختلف نیز مشخص است که هر فیلم در یکی دو بخش جایزه برده است و بهترین فیلم حتی نتوانسته چند جایزه دیگر را به خود اختصاص دهد. بین انجمن‎های منتقدان مختلف هم چند نگره وجود داشته است از سویی به درخت زندگی که کلا در این جوایز کاندید نیست و از سوی دیگر به نسلها و آرتیست که این دو تای دیگر یکی در بخش درام و دیگری در بخش کمدی یا موزیکال کاندید است و شانس اصلی محسوب می‎گردند.در مورد سریال‎ها چون همه را ندیده‎ام قضاوت خوبی نمی‎توانم داشته باشم  و تنها اگر توضیحی لازم باشد در مورد آن داده خواهد شد. بهترین های شصت و نهمین دوره جوایز گلدن گلوب به ترتیب زیر هستند:

 

 

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: کریستوفر پلامر (مبتدی‎ها)

پلامر که تا به حال جایزه بزرگی را در کارنامه کاریش نداشت در 83 سالگی برای اولین بار این جایزه را برد. در کل نامزد نشدن هیچ یک از نقش‎های مکمل مرجین کال جالب است چون حداقل کوین اسپیسی یا جرمی آیرونز می‎توانستند در این لیست باشند. امکان جایزه بردن پلامر در اسکار نیز زیاد است.

 

بهترین بازیگر نقش اول زن – کمدی یا موزیکال:  لارا درن (هدایت شده)

 

بهترین سریال کوتاه یا تله‎-فیلم: داونتون ابی

 

بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال نیمه بلند یا تله-فیلم: کیت وینسلت (میلدرد پیرس)

کیت وینسلت از همان زمانی که سریالش پخش شد آن‎قدر نقدهای تحسین آمیز دریافت کرده بود که امی را هم برد و حال نوبت به بردن این جایزه بود.

 

بهترین بازیگر نقش اول مرد – درام: کسلی گرامر (رئیس)

کسلی گرامر یکی از مشهورترین بازیگران تلویزیونی شناخته می‎شود که برای سومین بار این جایزه را از آن خود کرد آن هم درست زمانی که استیو بوشمی برای یکی از بهترین بازی‎های تلویزیونی در نقش ایناک تامسون برای فیلم امپراطوری برودواک کاندید بود.

 

بهترین موسیقی متن: لودویک بورس (آرتیست)

لودویک بورس فرانسوی که جوایز زیادی را تا به حال به خود اختصاص داده بود در گلدن گلوب نیز توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد. موسیقی گوش‎نوازی که او برای این فیلم صامت ساخته است قطعا به یاد خواهد ماند. او برای بردن این جایزه نام‎هایی چون جان ویلیامز و هاوارد شور را کنار نهاد.

 

بهترین ترانه: Masterpiece (مدونا)

مدونا این جایزه را برای ترانه‎ی فیلمی برد که خود آن را ساخته بود و در بین نامزدها اسم‎هایی چون کریس کورنر و التون جان دیده می‎شدند که در سالن هم حضور داشتند.مدونا یک بار دیگر هم این جایزه را برای اویتا برده بود.

 

بهترین بازیگر مرد در سریال نیمه بلند یا تله-فیلم: ادریس البا (لوثر)

 

بهترین بازیگر زن – کمدی: میشله ویلیامز (هفته من با مرلین)

این‎که بخواهید در نقش کسی بازی کنید که خود یک ابرستاره بوده و نامش هیچ‎گاه از ذهن‎ها خارج نمی‎شود به اندازه کافی سخت است و باید از زیر سایه آن خارج شوید. میشل ویلیامز واقعا توانست این کار را بکند و این جایزه به نوعی حقش بود. نکته جالب توجه در اهدای جایزه او سث روجن بود که وقتی می‎خواست نام ویلیامز را بخواند این‎قدر شوخ بازی درآورد که کیت بکینسل در هنگام خواندن اسامی کاندیدها فقط می‎خندید و به نوعی جایزه بردن یک نقش کمدی در این صحنه نمود داشت که البته خود ویلیامز کمی بغض کرده بود و از دختر کوچکش تشکر می‎کرد.

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سریال‎ها: پیتر دیکلیج (بازی تاج و تخت)

بازی تاج و تخت یکی از بهترین‎ سریال‎هایی بوده که دیده‎ام و دیکلیج کوتاه قامت که اولین جایزه گلدن گلوب خود را پس از بردن امی می‎برد یکی از بهترین بازی‎هایش را ارایه داده بود.

 

در هر فواصلی یک چهره به روی سن می‎آید و یکی از فیلم‎های کاندید شده را معرفی می‎نماید یکی از نکات جالب توجه زمانی بود که برد پیت برای معرفی فیلم جورج کلونی (نیمه ماه مارس) بر روی صحنه آمد و در نوبت بعدی جورج کلونی برای معرفی فیلم مانی‎بال (فیلمی که برد پیت جزء تهیه کنندگان آن بود) بر روی صحنه با یک عصا آمد و ادای برد پیت در مورد عجیب بنجامین باتون را درآورد و مانی‎بال را معرفی کرد.

 

بهترین انیمیشن: ماجراهای تن تن (استیون اسپیلبرگ) 

اسپیلبرگ بزرگ که تکنیک اواتار رو هم در تن‎تن جلوتر برده بود حالا جایزه بهترین انیمیشن را برده است. شاید او وارث به حق سسیل ب دومیل در حال حاضر باشد که حق زیادی بر گردن سینمای آمریکا داشته است. او برای چهارمین بار این جایزه را زا آن خود کرد.

  

بهترین فیلمنامه: نیمه شب در پاریس (وودی آلن)

آلن در میان جمع حضور نداشت و کلایو اوون و نیکول کیدمن که برای اعلام بهترین فیلمنامه بر روی سن آمده بودند سریع صحنه را ترک کردند. این‎که فیلمنامه‎های نیمه شب در پاریس و مانی‎بال خوب است هیچ شکی نیست اما امسال همان‎طور که اشاره کردم سال بسیار ضعیفی است و این فیلمنامه نسبت به فیلمنامه سخنرانی پادشاه و شبکه اجتماعی ضعیف‎تر است.

 

بهترین بازیگر نقش مکمل زن سریال‎ها: جسیکا لانگ (داستان ترسناک آمریکایی)

لانگ نامش با این جوایز گره خورده است او 12 بار کاندید این جایزه شده و حال برای پنجمین بار است که برای سریالی این جایزه را می‎برد که تازه فصل اولش به پایان رسیده است.

 

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان: جدایی (اصغر فرهادی)

جایزه گرفتن اصغر فرهادی در دومین جایزه معتبر دنیا (در کنار بفتا) و این‎که حال او صاحب پرافتخارترین فیلم ایران است. جایزه گرفتنش از مدونا هم خود یک افتخار است که چنین هنرمندی جایزه‎ای را در ابتدا اعلام می‎کند جایزه به ایران می‎رسد و اصغر فرهادی از مردم ایران تشکر می‎کند و در کنار پیمان معادی با افتخار بر سکوی گلدن گلوب ماندگار می‎شوند. شاید بردن جایزه اسکار نیز بسیار قریب الوقوع است.

 

بهترین بازیگر نقش اول زن سریال– درام: کلر دنس (زادبوم)

 

بهترین بازیگر مرد سریال – کمدی یا موزیکال: مت لبلنک

 

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: اوکتاویو اسپنسر (خدمتکار)

جوی که برای خدمتکار به وجود آورده بودند به نوعی بود که مشخص بود اگر اسپنسر جایزه را نبرد چستین دیگر بازیگر این فیلم جایزه را می‎برد و البته حمایت از این فیلم به گونه‎ای هست که باید منتظر رقابت وایولا دیویس از این فیلم با مریل استریپ برای نقش اول زن باشیم.

 

تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مورگان فریمن با پخش تصاویری از او و آمدن بر روی سن سیدنی پُ آ تیر و هلن میرن برای اهدای این جایزه که کل سالن به افتخارش ایستاده اند.

 

بهترین کارگردان: مارتین اسکورسیزی (هوگو)

مثل این‎که جمعیت در مراسم عادت کرده است که به افتخار یک استاد سینما بایستد و این‎بار با فراخواندن آنجلینا جولی جایزه به مارتین اسکورسیزی رسید که تنها رقیبش جورج کلونی بود و دیگر رقیبی را نمی‎توان برای آن‎ها تصور کرد.

 

بهترین سریال موزیکال یا کمدی: خانواده مدرن

 

خانواده مدرن که جایزه امی را هم در بخش کمدی درو کرده بود و سومین فصلش در حال پخش است جایزه را از آنتونیو باندراس و سلما هایک دریافت کردند. باندراس و هایک هر دو شروع کردند تند تند به اسپانیایی صحبت کردن و از سوی عوامل فیلم نیز این عمل ادامه داشت.

 

 

بهترین بازیگر مرد – کمدی یا موزیکال: ژان دوژاردین (آرتیست)

جای تعجب نیست که هالیوودی‎ها نشسته‎اند و فرانسوی‎ها جوایز اصلی گلدن گلوب را ببرند. قطعا جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال هم به آرتیست خواهد رسید.

 

بهترین بازیگر زن – کمدی یا موزیکال: مریل استریپ (بانوی آهنین)

مریل استریپ بانوی جوایز برای هشتمین بار این جایزه را از آن خود کرد و یک بار دیگر سالن را روی پا بلند کرد. نکته جالب توجه در موردش این است که برای هشتمین بار نیز از فرط خوشحالی در پوست خودش نمی‎گنجید و این بسیار جالب بود. او عینکش را هم جا گذاشته بود که جورج کلونی سعی کرد آن را به دیوید فینچر رساند تا به او بدهد تا متنش را بخواند ولی در آخر نیز به دستش نرسید.

 

بهترین فیلم – کمدی یا موزیکال: آرتیست (میکاییل هازاناویسیوس)

بالاخره آرتیست نیز در مقابل فیلم‎های مختلف آمریکایی جایزه را ربود و از فیلم‎های دیگر نیز بهتر بود. دوژاردین هم با حرکاتی پانتومیم‎وار سگ بازیگر فیلم را به روی سن آورد.

 

 

 

 

بهترین بازیگر نقش اول مرد: جورج کلونی (نسل‎ها)

وقتی در کنار کاندیدها برد پیتی باشد که بهترین بازی خود را تا به حال انجام داده و لئوناردو دی‎کاپریو که در جی ادگار به خوبی ایفای نقش کرده است آن وقت ارزش بازی کلونی مشخص می‎شود که بازیگری است که در هر نقشی انعطاف‎های لازم را داراست

 

بهترین فیلم – درام: نسل‎ها (الکساندر پین)

فقط یک گزاره: کاملا قابل پیش‎بینی

 

 

 

 

 

گالری تصاویر برگزیدگان جوایز شصت و نهمین گلدن گلوب - سری اول

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر