گزارش زنده و اختصاصی «آکادمی هنر» از مراسم اسکار

 

هم‎چون سال گذشته و هنگام برگزاری مراسم اسکار گزارش زنده و اختصاصی آکادمی هنر

را دنبال نمایید. تا پایان مراسم با شما هستیم.

مراسم اسکار 2012 

 

مراسم هشتاد و چهارمین جایزه معتبر سینمایی (اسکار) از ساعت 5 بامداد دوشنبه هشتم اسفندماه 1390 مانند سالیان گذشته در سالن کداک تیاتر برگزار می‎شود. مراسم با حضور مورگان فریمن بر روی صحنه آغاز گشت و کلیپی از میکس فیلم‎های مختلف سال که البته ایده‎ای MTVوار است و شاید برای اسکار کمی چنین عملی هم تکراری و هم سبک باشد. از چنین مراسمی ایده‎ای ناب انتظار می‎رود.پ از پایان این کلیپ بیلی کریستال (مجری مراسم) که شخصیت اصلی کلیپ بود، بر صحنه حاضر شد.

 

 

 

تام هنکس اولین برگزیده جوایز اسکار را که بهترین فیلمبرداری باشد معرفی خواهد کرد.

 

رابرت ریچاردسون برا فیلم هیوگو

 

فیلمبرداری خیره کننده ریچاردسون یکی از آن به یاد ماندنی‎هاست البته فیلمبرداری اسب جنگ و درخت زندگی را نیز فراموش نکنید.

 

تام هنکس جایزه بهترین طراحی هنری را هم معرفی خواهد کرد.

 

دین فراتی و فرانچسکا لو شیوو برای فیلم هیوگو

 

تا این‎جای کار فیلم اسکورسیزی بزرگ توانسته دو جایزه از هشتاد و چهارمین مراسم اسکار را برنده شود و البته باید منتظر جوایز اصلی ماند و با دادن چنین جوایزی از بهترین فیلم سال به امید نوستالژی‎ و از این چیزهای یک فیلم صامت چشم‎پوشی نشود.

جایزه بهترین طراحی لباس و چهره‎پردازی را کامرون دیاز و جنیفر لوپز اهدا خواهند کرد و امسال وقتی کاندیدا معرفی می‎شوند تک جملاتی از آن‎ها را در میان تصاویر پخش شده مشاهده می‎کنیم.

طراحی لباس: مارک بریجز برای فیلم تحسین شده آرتیست

چهره‎پردازی: مارک کولیر و جوی روی هلند برای فیلم بانوی آهنی

آرتیست به خوبی توانسته بود با طراحی لباس همه را به فضای سینمای صامت ببرد. البته شخصا معتقدم تعداد زیادی از فیلم‎ها که حتی در تابستان اکران می‎شوند می‎توانند در چنین بخش‎هایی کاندید شوند. درست است که آن‎ها فیلم‎های جدی‎تری نیستند ولی از نظر طراحی لباس یا گریم که می‎توانند شانس جایزه باشند!

 

یک جدایی ... (جدایی نادر از سیمین) بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان

ساندرا بولاک افتخار ایران را معرفی می‎کند. بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه‎ای که سال‎ها انتظارش را کشیدیم که یک ایرانی از ایران افتخار را فتح کند بالاترین افتخار فرهنگی دنیا. اصغر فرهادی عزیز در کنار سارینا دخترش، پیمان معادی و لیلا حاتمی که در سالن حضور داشت به روی سن رفت جمله "سلام به مردم خوب سرزمینم" را به فارسی گفت و در دیگر جملاتش وقتی کشورش را فرهنگی و با سیاست صلح طلبانه با افتخار می‎خواند استیون اسپیلبرگ بزرگ هم او را مهربانانه دنبال می‎کرد.

 

آن‎قدر در خوشحالی جایزه اسکار فرهادی بودم که فراموش می‎کردم از کریستین بیل نام ببرم که برای جایزه بهترین نقش مکمل زن بر روی صحنه آمد. اکتاویا اسپنسر بازیگر نقش مکمل زن را که در خدمتکار درخشیده بود اهدا کردند. اسپنسر یکی از گزینه‎های خوبی بود که می‎توانست این جایزه را از آن خود کند. آن‎قدر ذوق زده شد (با این‎که جوایز زیادی را به خانه برده بود.) که بخشی از سالن برایش به پا خواستند و از او و نقش آفرینیش قدردانی کردند.

 

بردلی کوپر و تینا فی بهترین تدوین و بهترین تدوین و میکس صدا را معرفی خواهند کرد که امسال بر دکور جذاب اسکار جالب در اومده بود و مثل نگاتیوها می‎چرخید و قطع می‎گشت.

بهترین تدوین: انگش وال و کرک باکستر برای فیلم دختری با خالکوبی ازدها

دو تدوین‎گر خوبی که همین دو سال پیش برای دیگر فیلم دیوید فینچر یعنی شبکه اجتماعی بر روی صحنه آمدند و مجسمه خود را دریافت کردند امسال هم همین امر رخ داد.

بهترین صداگذاری: فیلیپ استوکتون و اگن گرتی برای فیلم هیوگو

بهترین میکس صدا: تام فلیشمن و جان میدگلی برای فیلم هیوگو

تیم صدا از همکاران قدیمی اسکورسیزی از رفقای خوب هستند که هر کدام نامزدی اسکار مختلفی را در کارنامه داشتند خصوصا فلیشمن که پنج بار نامزد اسکار شده بود و همه بالاخره این جایزه را از آن خود کردند.

 

پس از اجرای دیدنی گروهی آکروبات باز که با ری‎اکشن تماشای تماشاگران فیلم صامت کار خود را آغاز کردند مجدد به بهترین‎ها باز می‎گردیم. گوینس پالترو و رابرت داونی جونیور برای معرفی بهترین فیلم مستند بر روی صحنه حاضر شدند و کمی هم از نقششان در "مرد آهنی" را تخیلی اجرا می‎کردند.

شکستناپذیر (دنیل لیندسی، تی جی مارتین و ریچ میدلمیس)

 

کریس راک هم برای معرفی بهترین انیمیشن بر روی صحنه آمد و پس از کمی شوخی با افراد مختلف حایزه را به فیلم بی‎رقیب در بین نامزدها یعنی رنگو و گور وربینسکی اهدا کرد که کمتر کسی ذره‎ای شانس به رقبا می‎داد و معلوم نشد چرا ماجراهای تنتن جزء کاندیدها نبود و حتی چرا جایزه را به آن ندهند!

 

اما استون و بن استیلر جایزه بهترین جلوه‎های ویژه را اهدا خواهند کرد. کارگردانی مراسم سعی کرده بود به طور معمول یک اجرا طراحی کند و شوخی‎های هماهنگ شده‎ای انجام شود.

رابرت لگاتو، جاس ویلیامز، بن گراسمن و الکس هنینگ برای فیلم هیوگو

 

 

 

ملیسا لئو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد که جز جونا هیل بقیه سن بالایی دارند را معرفی کرد:

کریستوفر پلامر برای مبتدی‎ها

حضار برای احترام به این بازیگر پیش‎کسوت ایستادند و او را تشویق کردند.

 

شبکه‎ها برای اسپانسرهای خود هنگام اجرای موسیقی در سالن تبلیغ پخش می‎کنند و آن‎وقت حرکات بی‎مزه بیلی کریستال را کامل پخش می‎کنند. پنه‎لوپه کروز و اوون ویلسون برای معرفی بهترین موسیقی بر روی صحنه آمدند.

کلا داوران اسکار کاملا تحت شرایط جو ماه‎های اخیر بوده‎اند و هیچ تنوعی نیست و امسال را مثل این‎که هر شخصی می‎تواند حدس بزند. کلا به دور و بر خودتان نگاهی بیاندازید همه شما حدس زده بودید با این‎که اسکار دور از ذهن به نظر می‎رسید کشور خودمان آن را کسب کند در مورد بقیه جوایز هم کافی بود اخبار سینمایی را دنبال کنید وقتی همه می‎دانستند جایزه بهترین‎های صدا به "هیوگو" می‎رسد و وقتی جوایز مختلف موسیقی را "آرتیست" برده است خوب این‎بار هم همین‎طور است: لودیویک بورس برای فیلم آرتیست

حتما اگر فیلم "اسب جنگی" را به تماشا نشسته باشید بنده را تأیید خواهید کرد که موسیقی جان ویلیامز یکی از به یادماندنی‎ترین‎هاست و بالاتر از موسیقی همین فیلم "آرتیست"

 

برای اهدای جایزه بهترین ترانه نیز زاک گالینفیانکیس و جان سی رایلی با چند حرکات موسیقایی روی صحنه آمدند.

برت مککنزی برای فیلم عروسکهای خیمهشببازی

 

آنجلینا جولی (به نقل از بیلی کریستال دختری با خالکوبی اژدها) برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و اورجینال بر روی صحنه حاضر شد.

ابتدا بهترین فیلمنامه اقتباسی: الکساندر پین، نات فکسون و جیم راش برای فیلم وراث

بهترین فیلمنامه اورجینال: وودی آلن برای فیلم نیمه شب در پاریس

وودی آلن هم که در مراسم‎ها شرکت نمی‎کند و این‎بار که فیلمش برخلاف دو فیلم قبلیش کمتر غرولند هم داشت حاضر نشد و جولی از دور به او تبریک گفت.

 

مایکل داگلاس جایزه بهترین کارگردانی را به میشل هازاناویسیوس برای فیلم آرتیست اهدا کرد.

باز هم هیچ نوع تنوعی به وجود نیامد سال کسالت باری می‎شد اگر فرهادی جزء برندگان نبود. گذشتن از اسپیلبرگ، اسکورسیزی و مالیک هم سخت بود و هم بی‎انصافی ..

 

یادمانه‎ای از بزرگان سینما که در سال پیش درگذشتند: الیزابت تیلور، سیدنی لومت و ...

 

ناتالی پورتمن که سال گذشته برای "قئی سیاه" جایزه اسکار را برنده شده بود برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه آمد و در مورد هر یک از بازیگران نیز جملاتی را نیز در وصفشان می‎گفت.

ژان دوژاردن برای فیلم آرتیست

 

کالین فرث نیز مانند ناتالی پورتمن همان کار را تکرار کرد و او هم برنده بهترین بازیگر نقش اول سال گذشته برای "سخنرانی پادشاه" بود. بار دیگر این جایزه دادن تکرار شد پس از گلدن گلوب و بفتا و جالب‎تر این‎که فرث که در بفتا این جایزه را داده بود در اسکار هم بار دیگر این کار را انجام داد و مریل استریپ برای فیلم بانوی آهنی جایزه را از آن خود کرد.

 

و

پایان مراسم اهدای جایزه بهترین فیلم توسط تام کروز

آرتیست (توماس لانگمن)

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر