گزارش اختصاصی از مراسم رونمایی فیلم «برخورد خیلی نزدیک»

 

عصر سه‎شنبه پنجم مردادماه مصادف با نیمه شعبان مراسم رونمايي از تيزر، پوستر و وب‎سايت یک فيلم برای اولین بار در سینمای کشور برای فیلم برخوردخيلينزديك با حضور اسماعیل میهن دوست کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم برخوردخيلينزديك، نویسندگان آکادمی‎هنر، دکتر حميدرضا شعيري سردبير فصل‌نامه علمي-پژوهشي «زبان و ادبيات تطبيقي»، جمعي از خبرنگاران، کاربران سایت آکادمی‎هنر، نویسندگان، بازیگران و دیگر هنرمندان کشور در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار شد.

 

 

 

 

اين مراسم با تلاوت آياتي از کلام الله مجید آغاز شد و بعد از پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران با نمايش کلیپی از عكس‌هاي فيلم، تيتراژ و آنونس فيلم «برخورد خيلي نزديك» ادامه پيدا كرد.

 

 

 

مجید رحیمی جعفری

بنابراين گزارش، در ادامه مجري مراسم مهیار جوادی‎فر مدیر روابط عمومی فیلم که اجرای مراسم را بر عهده داشت ضمن خيرمقدم به مدعوین، «مجيد رحيمي جعفري» سردبیر آکادمی هنر را برای سخنرانی به روي سن دعوت كرد. رحيمي جعفري ضمن تبريك سالروز ميلاد امام زمان(عج) و تشكر از حضور عوامل فيلم و خبرنگاران، عنوان كرد: در کنار هم جمع شده ایم تا زحمت هنرمندان عزیزمان را در تولید فیلم برخوردخیلینزدیک گرامی ‎بداریم. آکادمی هنر یک پایگاه پژوهشی، آموزشی و تحلیلی است که تصمیم گرفته با معیارهای آکادمیک فیلم‎های مهم و تأثیرگذار سینمای کشور را ارج بنهد.»

 

 

سردبیر آکادمی هنر در ادامه افزود: «باب شده است که خیلی‎ها چشمانشان را روی برخی آثار به راحتی می‎بندند. به عنوان مثال همین فیلم برخورد خیلی نزدیک نه در جشنواره فجر، نه در رأی‎گیری انجمن منتقدین دیده نشد ولی باید با یک معیار درست‎تر بنگریم. این فیلم در بخش‎های بهترین فیلمنامه، فیلمبرداری، طراح صحنه و تدوین می‎تواند جزء بهترین‎های دهه باشد.»

 

 

در ادامه اين مراسم كارگردان فيلم «برخورد خيلي نزديك» ضمن رونمايي از وب‎سايت فيلم، عنوان کرد: اين وب‎سايت (www.barkhord.info) شامل بخش‌هايي نظير گالري عكس، متشكل از عكس‌هاي پشت صحنه و عكس‌هاي مراسم و نشست‌هاي مختلف، بخش فيلم و تيزر، كليپ پشت صحنه و آنونس است. بخش ديگر بيوگرافي كارگردان، خلاصه بسيار موجز فيلم‌نامه و نقد نظر متشكل از يادداشت عوامل هست. 

 

 

میهن دوست افزود: «بخش نقد و نظر شامل نظر منتقدان در مجلات مختلف و نظر كارگردان در مناسبت‌هاي مختلف در بخش نقد می‎باشد ککه ترجمه برخی از آن‎ها هم آماده است. در بخش خبر نيز گزارش مراسم و نشست‎های مختلف فیلم از زمان پيش توليد تا نمايش اكران وجود دارد. آخرين بخش لينك‌ها نام‎ دارد، که وبلاگ خودم، سایت‎های مفید مثل آکادمی هنر، بانک اطلاعات جهانی (IMDB) و یانک جامع اطلاعاتی ایران نيز موجود است.»

 

 

 

 

به گزارش آکادمی هنر، بعد از صحبت‎های کارگردان فیلم یک کلیپ یک دقیقه‎ای که ساخته نازنین مفخم تدوینگر فیلم بود و سپس فيلمی در مورد برخوردخيلينزديك پخش شد. این فیلم شامل صحبت‎های عوامل و بخش‎هایی از پشت صحنه بود. سپس مجري بیوگرافی مختصری از کارگردان فیلم گفت. وی با اشاره به ورود ناموفق بسياري از منتقدان به حيطه فيلم‌سازي اظهار داشت: «بسياري انتظار داشتند كه اين اتفاق براي اسماعيل ميهن‌دوست هم بيفتد اما وي با ساخت فيلم تقريبا بي‌نقص فيلم «برخوردخيلي‎نزديك» نشان داد علاوه بر اين كه منتقد قهاري است، فيلم‌ساز توانايي نيز است.

 

 

به گزارش پایگاه پژوهشی و تحلیلی آکادمی هنر در ادامه اين برنامه 5 پوستر فيلم به ترتيب توسط لادن مستوفي، آنا نعمتي، شاهرخ فروتنيان، سروش صحت و رامين راستاد؛ و اسماعیل میهن دوست رونمايي شد. پس از اجرای مراسم رونمایی از پوسترها به دلیل چارچوب آموزشی و پژوهشی آکادمی هنر مجری دکتر حمیدرضا شعیری را بر روی سن برای تحلیل نشانه معناشناسی فرا خواند. دکتر حميدرضا شعيري ضمن تبريك به اسماعيل ميهن‌دوست به خاطر اثر متفاوتش اظهار داشت: «نكته قابل توجه در اين فيلم نزدن هیچ حرف اضافه نشان ندادن هیچ حرکت اضافه‎ای است. در توضیح پوسترها باید بگویم که نام فیلم در عکس‎ها و تصاویر پوسترها به خوبی نمود دارد.»

 

 

پوسترهای رونمایی شده «برخورد خیلی نزدیک»

 

 

وي در توضيح پوسترهاي نمايش داده شده خاطرنشان كرد: در پوستر شماره يك با عنوان فيلم ارتباط مي‌گيريم در برخوردخيلي‎نزديك واژه خيلي، به اصطلاح معناشناسی یک واژه‌ی تنشي است. واژه‎ی تنشي باعث بسط، فزوني و زيادت می‎شود. به نوعی تشدید تنش را داریم. این تنش و این نزدیک بودن  در پوستر نشان داده شده از چسبيدگي دو سر به هم رابطه نزدیک را برداشت می‎کنیم. ولي خيلي نزديك بودن، تقريبا در يكي از چهره‌ها نمود دارد. در چهره سمت چپ پيشاني حذف شده و در مورد چهره سمت راست هم همينطور است. با حذف پيشاني و نزديك كردن چهره‌ها به هم، حجم زياد نگاه در چهره و فاصله كم ابروها و چشم‌ها نزديكي بسياري را به مخاطب القا مي‌كند و نگاه مستقيم و متمايل نيز وجود دارد كه در تحليل‌هاي نشانه‌شناسي عكس، دو نوع شناسه وجود دارد. اول عكس و پوستر بيننده را به سمت خود مي‌كشد و بيننده آرام آرام وارد دنياي تصوير مي‌شود و در نوع دوم، عكس اين قضيه اتفاق مي‌افتد. بيننده به عقب مي‌رود كه اين به دليل حركت و تهاجم پوستر به سمت مخاطب است و علت تفاوت در ايجاد معنا است. در نوع دوم شتاب‌زدگي در خودنمايي و در نوع اول، دعوت مخاطب به آرامش وجود دارد.»

 

سردبير فصل‌نامه علمي-پژوهشي «زبان و ادبيات تطبيقي» در ادامه افزود: به دلیل وقت کم باید از بعضی از مباحث گذر کنم. در پوستر دوم هيچ نوع از اين برخوردها وجود ندارد. در اينجا نيمرخ يك قسمت از چهره حذف شده و نيمرخ‌ها وجه جانشيني براي هم دارند و به‌صورت پازلي عمل مي‌كنند. رنگ قرمز برای صورت ناهید نشان‎دهنده این است که یک تنش ایجاد می‎شود رنگ آبی نشان دهنده آرامش است که در زندگی نرگس وجود دارد و با تنش ناهید ممکن است به هم بریزد ولی در کل کنار هم قرار گرفتن این رنگ‎ها سبب خنثی شدن می‎شود.»

 

 

دکتر حمیدرضا شعیری

 

وي در ادامه خاطرنشان كرد: پوستر سوم وارد دنياي فانتزي شده و تعليق با معلق بودن دو عروسك تداعي مي‌شود. این فضای کودکانه بر زندگی اشخاص حاشیه انداخته است.

 

رئیس دپارتمان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تركيب دنياي رئال و فانتزي بيان داشت: «در پوستر چهارم برخورد دو دنياي واقعي و فانتزي نمايش داده مي‌شود و نگاه درون متني و برون متني یا نگاه درون عکسی و برون عکسی داریم که به دلیل کم بودن وقت به صورت اشاره‎ای از آن عبور می‎کنیم. حلقه دست‌ها و تناسب آنها با هم دو دنياي در هم تنيده شده واقعي را در زندگی نرگس و ناهید و دو عروسک در وجهی دیگر رقم زده است.»

 

وي در مورد پوستر آخر اظهار داشت: «در پوستر پنجم دنياي فانتزي و تشديد آن با نور و رنگ و خلق فانتزي دوباره در درون فانتزي اول ديده مي‌شود و سياه و سفيد بودن بخشي از پوستر (دنياي قبل از كنش) و با رنگي بودن نقش ديگري (دنياي بعد از كنش) در حقيقت بيان‌كننده زمان است. در انتهای کلام هم به آقای میهن دوست برای خلق چنین فیلمی تبریک می‎گویم.»

 

 

به گزارش آکادمی هنر، اين مراسم با تقدير از تمامی عوامل فیلم توسط شرکت پوما و عکس‎های یادگاری به پایان رسید.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر