گزارش افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر

 

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به این که جشنواره امسال برآیند تصمیمات و برنامه ریزی مدیریت جدید سینما است، گفت: سینمای ایران در حال تجربه گذر از دوران گلخانه ای به دوران خود اتکایی است.

 

 

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، آئین افتتاحیه جشنواره بیست و نهمین شامگاه پنجشنبه 15 بهمن ماه در مرکز همایش های برج میلاد با حضور مدیران سینمایی، سینماگران و جمع کثیری از مردم برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم کلیپی به مناسبت شهادت امام هشتم پخش شد و در ادامه به دعوت محمدرضا حسینیان مجری مراسم، مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

 

* امیدوارم در جشنواره گوشه ای از توانایی عزیزان فرهنگی را شاهد باشیم

مسعودشاهی در سخنان خود گفت: فقط برای عرض خوشامدگویی و تبریک ایام دهه فجر خدمت رسیده ام و آرزوی توفیق بیشتر برای کلیه دست اندرکاران و بخصوص عزیزانی را دارم که در بخش فرهنگ و هنر افتخار این مملکت هستند و امیدوارم در جشنواره گوشه ای از توانایی های فرهنگ و عزیزان فرهنگی را شاهد باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه امسال در موقعیت خوبی در خدمت عزیزان هستم و تشکر می کنم از عزیزانی که با حضور خودشان شادی مضاعفی را به جشنواره تزریق کرده اند و از تلاش همه برگزارکنندگان و حامیان جشنواره از جمله معاونت سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تهران تشکر می کنم و امیدوارم این همکاری ها مستدام باشد.

 

*رونمایی از سیمرغ جشنواره سی ام

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم به دعوت دبیر جشنواره سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی بصری به همراه احمد نجفی به روی صحنه آمدند و از سیمرغ جشنواره سی ام رونمایی شد.

 

* سینما تنها یک هنر نیست، سینما میدان اقتدار و اعتبار است

در ادامه آئین افتتاحیه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر و پس از رونمایی از سیمرغ جشنواره سی ام وزیر ارشاد دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

سیدمحمد حسینی پس از تبریک حلول ماه ربیع ماه مبارک ولادت پیامبر اعظم اسلام (ص) و گرامیداشت مقام بینانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: عالم صحنه‌ای از یک نمایش بزرگ است و حضور انسان، گزارش یک خواهش بزرگ. هنرمندان عزیز، عمر کوتاه را زمان زیادی برای آزمون و خطا نیست و مومن را برای گزیده شدن فرصت دو تا نیست، حال که به توفیق الهی و یمن حضور در این برهه از عمر آدمی که آراستگی زیور هنری بر سینه‌ی افتخار خدمت نصیب و نصب گشته است، چه خوش است که به جای جواهرات بدلی طاغوتی، یاقوتی از ارزش‌های اسلام و انقلاب را در موزه‌های ذهن جهانیان به ودیعه بگذاریم.

وی ادامه داد: سینما که به تعبیر رهبر فرزانه‌ی عزیزمان، «یک هنر برتر، پیچیده و متعالی است»، به استغنای توصیف بر ضرورت تالیف رخ می‌نماید و دیده بر شرایط موجود از منظر نیاز مشهود می‌گشاید چرا که امروز نگاه آزادگان جهان، از تمامی ادیان به مردمان مسلمان ایران دوخته شده است. این هنر برتر، به همت تهیه‌کنندگان متعهد مسلمان و جوهر کارگردانان خوش قریحه و هنر بازیگران زبده، با اثری تنیده ز دل بافته ز جان، در معرض تماشای آزاد اندیشان و آزاده کیشان می‌تواند قرار گیرد، اگر درد دین چونان زخم نمک سوده دل آسوده برایمان نگذرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:خوب می‌دانیم که سینما تنها یک هنر نیست، سینما میدان اقتدار و اعتبار است. سینما سیره سیطره سلائق و فرهنگ‌هاست. سینما ابزار سلطه فرهنگی و هنری و سیاسی و اقتصادی بر فرهنگ مردمان هدف است! و چون جهانی اندیشیده شود به همان اندازه تلاش می‌خواهد.

سید محمد حسینی تصریح کرد: پایمردی و رشادت، امید آفرینی و علو جهان بینی، خداپرستی و زیبادوستی، اجتناب از سیاه‌نمایی و غیرت‌ربائی، دوری از ابتذال و اشاعه یأس و در رأس آن، پرهیز از سوژه‌های نحس که اعتماد به نفس را خدشه‌دار می‌کند و خودباوری را به دار می‌کشد، ماموریت تاریخی سینماگران امروز ایران اسلامی است.

وی بیان داشت: خیزش آزاداندیشان جهان اسلام، امروز در تونس و مصر، و  بی‌شک در دیگر کشورها در آینده‌ای نزدیک، متأثر از پایداری مردم ایران و انتقال هنرمندانه پیام این پایمردی است و در استمرار این قیام الهی سهم شما عزیزان بی‌گمان می‌تواند قابل اعتنا باشد.

وزیر ارشاد در ادامه تاکید کرد: چشم به راه حضور پر رنگ تر شمایان در عرصه تحولات جهانی با آثاری فاخر و باهر خواهیم بود. فرهنگ جهانی به ترسیم آثار شما مرصع خواهد گشت و نقش شمایان در نقشه جغرافیای فرهنگی جهان، موسع.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از حضور گسترده و اثر گذارتان سپاس گزارم و امیدوارم شاهد حذف کارهای نازل و سطحی در سینمای این کشور تمدن ساز باشیم و بذری اگر می‌پاشیم اصلاح شده باشد، تا زیبایی و والایی این مزرعه‌ی معرفت به لوث علف‌های خوار و خارهای پر آزار از رونق نیفتد که ابر رحمت را به ظرفیت کرامت دشت، شکرانه خواهیم داد و پاینده باد این تعهد پر انقیاد.

حسینی در خاتمه گفت: برای دست‌اندرکاران برگزاری بیست و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم فجر و سینماگران ارجمند که با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به این رخداد بزرگ فرهنگی و هنری بخشیده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه‌ی مبارکه‌ی فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شده‌اند، آرزوی سعادت و سلامت دارم. توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبارتان باد.

براساس این گزارش، در ادامه مراسم و پس از پایان سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ معرفی بخش های مختلف جشنواره پخش شد و ادامه مراسم به نکوداشت دو سینماگر فقید سینمای کشورمان منوچهر حقانی پرست و محمدرضا اعلامی اختصاص داشت که با حضور سیدعلیرضا سجادپور و سیداحمد میرعلایی از خانواده این دو هنرمند فقید تجلیل شد.

بنابراین گزارش، بخش بعدی آئین افتتاحیه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر اختصاص به بخش اول بزرگداشت ها داشت که در این بخش  با حضور جواد شمقدری، سید ضیاء هاشمی و علی معلم از بیژن محتشم، مهدی فقیه، جمشید هاشم پور و داود رسولیان تقدیر به عمل آمد.

 

* سینمای ایران در حال تجربه گذار از دوران گلخانه ای به دوران خوداتکایی است

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان بخش اول بزرگداشت های جشنواره گفت: بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر را در سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  در حالی برگزار می یکنم که سینمای ایران در حال گذر از دوران گلخانه ای به دوران خود اتکایی است به مانند ماهی که تاکنون در حوضچه استخرهای امن پرورش یافته و حالا از رودخانه ای خروشان راه خود را به سوی دریا می پیماید. تجربه یک سال گذشته نشان می دهد می توان از خطرات  سرراه و دام و کمین صیادان به خوبی جَست.

وی ادامه داد: البته خروش تلاطم رود و شیب های خطرناک و آبشارهای بلند و مسیر سنگلاخ،  گاه جهات این ماهی را به خطر انداخته است اما باید بپذیریم که دیگر نمی توانستیم همچنان دل خوش آرامش و امنیت حوضچه و استخرهای پرورشی باشیم.

معاون سینمایی وزارت ارشاد در ادامه اظهار کرد:  در دورانی که هجوم پیام ها از طریق انبوه تصاویر سینمایی و ماهواره ای و اینترنت و جریان طراحی شده قاچاق فیلم خارجی،  ذهن و فکر جوان و خانواده های ما را احاطه کرده است، به شیوه رفتارهای محتاطانه و مراقبت های بازدارنده، نمی توان در این جنگ نابرابر به نتایج حداقلی هم خوشبین بود، بلکه با ایجاد فضای اطمینان، اعتماد، حضور و مشارکت نخبگان فرهنگی، چشم های مراقب و مشتاق  دلسوزان، ترسیم خطوط روشن عدالت و حقیقت و از همه مهمتر پیوند با مخاطبان آگاه و هوشمند و سپردن فضای نقد و اصلاح و تشویق به آنان و اساسی تر گستردن چتر اخلاق و دین و جریان قدرتمند و قوی سینمایی ایجاد کرد.

شمقدری افزود: راه اندازی این جریان که از مختصات آن افزایش کمی همراه با انتقاد کیفی به این معنا نیست که خطا ولغزشی وجود نخواهد داشت  بلکه به آن معناست که شتاب و شادابی و نشاط جریان سالم سینمایی  چنان قوام خوام خواهد گرفت که تک آثار گرفتار لغزش و خطا که بیراه رفته اند، فردی را نگران خواهند کرد.

معاون سینمایی وزارت ارشاد بیان کرد: مدیریت جدید زیرساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری برای عبور از این دوران پرالتهاب را  طراحی کرده است و با حمایت جدی خدمتگزاران انقلابی، گام به گام در حال اجرای آن است.

شمقدری به تشکیل شورای سینما، اشاره کرد و گفت: تشکیل شورای عالی سینمایی، اعلام دفترچه سیاست های سال آینده، برنامه ریزی برای حضور در عرصه های بین المللی، توجه ویژه به حوزه پژوهش و فیلم نامه نویسی، تلاش برای ساماندهی بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی، ایجاد گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به عرصه های فراموش شده در ساخت فیلم های همچون گونه سینمای مقاومت اسلامی، مباحث بین المللی و بین الاسلامی، سینمای سیاسی و آیین نامه ها همگی از عواملی هستند که ما را وارد این مرحله جدید خواهد کرد و انشاالله به سلامت به دیای شعور و  احساس  و عاطفه و بندگی خدا رهنمون خواهیم شد.

وی با بیان این که جشنواره 29 فجر اولین ایستگاه بررسی این فرآیندها است، عنوان کرد:  از همه دلسوزان و نخبگان و کارشناسان و سینماگران و علاقه مندان و مخاطبان سینمای ایران می خواهیم  با دقت و دغدغه مضاعف  فیلم های این دوره را که نشانه ای به آغاز اجرای این سیاست ها است زیر نظر گرفته  و از نظرات خود ما را بهرمند سازند.  بی تردید همه این اظهارنظرها برای اصلاح فرایند های آینده به ما کمک خواهد کرد.

معاون سینمایی در پایان صحبت های خود، اظهار کرد: انشاالله خداوند ما را در راه تحقیق آرمان های بلند انقلاب اسلامی یاری رساند و سینمای ایران که ظرفیت و قابلیت بی نظیری دارد بتواند از عهده این رسالت تاریخی خود برآیند.

 

*تقدیر از دو موسسه فعال ویدئو رسانه

در ادامه این مراسم و پس از پایان صحبت های معاون امور سینمایی از دو موسسه ویدئو رسانه که حضور فعالی در جشنواره نیز داشته اند تقدیر به عمل آمد که محمدرضا عباسیان، شفیع آقا محمدیان و محمدعلی نجفی از جواد معمار اردستانی مدیرعامل  تصویر دنیای هنر و علی اسدزاده مدیرعامل هنرنمای پارسیان تقدیر کردند.

 

*تقدیر از برگزیدگان بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی

در بخش بعدی آئین افتتاحیه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر با حضور سید احمد ناطقی دبیر بخش مواد تبلیغی بر روی صحنه و قرائت پیام داوران بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

براساس این گزارش، در بخش آنونس دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم « طبقه سوم» به آرش طهماسبی به عنوان نفر سوم ،دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم « به رنگ ارغوان» آرش معیریان به عنوان نفر دوم و سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و 60 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم « آتشگاه » به محسن امیر یوسفی به عنوان نفر اول تعلق گرفت.

محسن امیر یوسفی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین آنونس گفت: سه سال است که نسخه 90 دقیقه ای «آتشکار» را به جشنواره تحویل می دهیم اما تحویل مان نمی گیرند اما وقتی نسخه سه دقیقه ای از فیلم را می دهیم به ما جایزه می دهند!

وی افزود: از صمیم قلب آرزو می کنم که دیگر فیلمی توقیفی نداشته باشیم. البته این حرف اصلا حرف سیاسی نیست و فقط آرزو می کنم پروسه ای که برای فیلم من طی شد برای هیچ فیلمی تکرار نشود. امروز که داشتم به مراسم می آمدم سردر برخی از سینماها «آتشکار» را دیدم و از این بابت از همه کسانی که به این فیلم کمک کردند تشکر می کنم و از طرف همه عوامل فیلم این جایزه را به حمید فرخ نژاد که از همه بیشتر برای این فیلم زحمت کشید تقدیم می کنم.

به گزارش آکادمی هنر به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در بخش عکسی صحنه نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از جواد جلالی برای فیلم «خواب های دنباله دار»، جایزه نفر سوم شامل: دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «طبقه سوم» به مهدی دلخواسته، جایزه نفر دوم شامل :دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «ملک سلیمان» به مجید صباغ بهروز و جایزه نفر اول را شامل: سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و 60 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «دموکراسی در روز روشن» به محمد فوقانی اهدا کردند.

 

در بخش عکس پشت صحنه نیز دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» به بهرنگ دزفولی زاده تعلق گرفت.

براساس این گزارش، در بخش تیزر نیز به ترتیب سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و 60 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «دیگری» به بهروز داودی، دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «به رنگ ارغوان» آرش معیریان و دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «طبقه سوم» به علیرضا فارسیجانی به عنوان نفرات اول تا سوم اهدا شد.

در بخش پوستر نیز ضمن تقدیر از مهسا ریاحی ، سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و 60 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم «بیداری رویاها» به حیدر رضایی تعلق گرفت.

براساس این گزارش، در بخش گرافیک محیطی نیز سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و 60 میلیون ریال جایزه نقدی برای فیلم « ملک سلیمان» به علی فراورده اهدا شد.

 

 

در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر بخش دوم بزرگداشت های جشنواره برگزار شد که اختصاص به بزرگداشت مسعود کیمیایی، پوران درخشنده و شهریار بحرانی داشت.

 

بنا بر این گزارش، در این بخش سید محمد حسینی ، جواد شمقدری، مهدی مسعودشاهی و داریوش ارجمند به روی صحنه آمدند و مسعود کیمیایی نیز در میان تشویق بسیار زیاد حضار به روی صحنه رفت.

 

* همه فیلم هایم را در این سرزمین ساخته ام

کیمیایی با حضور بر روی صحنه گفت: آن چیزی که من را بیش از هر چیز وادار به گفتن می کند رفتن نعمت حقیقی است، دوست دیرین من که بیش از 10 فیلم را با هم گرفتیم و من همیشه به یادش هستم.

وی افزود: بعد از سی سال جشنواره به یاد من افتاد و این دوره دوره ای است که من به دلیل مهر و لطفی که در آقایان بود پذیرفتم و خدمت رسیدم. من هفتاد سالم است. 52 سال است که در این سینما دارم کار می کنم، 30 فیلم ساخته ام و همه آنها در این سرزمین بوده است و هیچ جای دیگری نبوده و هیچ جای دیگری هم نمی تواند باشد.

این فیلمساز پیشکسوت سینمای کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: من با تمام تواضع در این 70 سال از تشکیلات قوه قضائیه می خواهم یک تجدید نظری در مورد مساله جعفر پناهی بکند. من تنها خودم با همین 70 سال و با عمری که کرده ام با کمال فروتنی این را می خواهم و هیچ کاغذ و امضایی به این موضوع ارتباط ندارد. پناهی یکی از فیلم های من (حکم) را مونتاژ کرده است و واقعا دوستم است و این خواهش را دارم که درباره او تجدید نظر بشود.

 

* کمک کنیم شرایط اکران سینمای ایران اصلاح شود

در ادامه این مراسم، پوران درخشنده بانوی فیلمساز سینمای کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت.

این سینماگر پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: از همه شما مردم نیرو می گیریم، عشق شما مردم است که ما را سرپا نگه می دارد. 24 سال قبل وقتی اولین فیلمم را ساختم، با خودم عهد کردم به غیر از شما به چیزی نیندیشم.

درخشنده در ادامه گفت: امشب که آقای کیمیایی در مورد آقای پناهی حرف زدند، بسیار خوشحال شدم که این مساله اینجا مطرح شد چرا که در سینما جایش بسیار خالی است. کسی که خیلی از جوایز بین المللی سینمای ایران را به ارمغان آورده است.

این فیلمساز در ادامه با درخواست از وزیر ارشاد برای سامان دهی به وضعیت اکران گفت: تنها خواهشی که از وزیر ارشاد دارم، این است که برای امسال و نمایش فیلم ها در سینمای ایران فکری کنند و نگذارند که فیلم های فرهنگی به صورت سئانسی به نمایش در بیاید و این نتیجه آن نیست که من عمرم را پایش گذاشته ام.

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم شهریار بحرانی نیز پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: معمولا کسانی که تقدیر می شوند، می ترسند که آخرین کارهایشان باشد اما خدا را شکر می کنم که ما در کار بسیار فرهنگی و هنری خوبی به نام سینما هستیم و سعی می کنم این وظیفه سنگینی را که به عهده ما است، به درستی ایفا کنیم.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در بخش پایانی این مراسم نیز داریوش ارجمند درباره مسعود کیمیایی سخن گفت و اظهار داشت: هنرمندان بسیار بزرگی با استاد کیمیایی در سینما کار کرده اند. چند روز پیش بچه های بولتن به من زنگ زدند تا مطلبی را در مورد آقای کیمیایی بنویسم اما هر چه فکر کردم چیزی به ذهنم نرسید جز آن که در گود مقدس سینمای ایران مسعود کیمیایی شیر خدا است، می داند آبی که می خورد از کدام شیر است، می داند که اگر خداوند آشیانه ای را از پرنده ای می گیرد تا آخر عمر باید پرواز کند و می داند که ناموس و شرف مدل ندارد.

سیدمحمد حسینی، جواد شمقدری، مهدی مسعودشاهی، سیدعلیرضا سجادپور، سید احمد میرعلایی، هاشم میرزا خانی، بهمن حبشی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا عباسیان، ناصر باکیده، حمیدرضا دیبایی، سید محمد قوام، علی معلم، مسعود فراستی، جهانگیر الماسی، مهدی نادری، محسن علی اکبری، علی اکبر ثقفی، پیمان جعفری، پرویز نوری، پژمان لشکری پور، حسین فرح بخش، سید ضیاءهاشمی، بیژن میرباقری، پولاد کیمیایی، سیروس الوند، حبیب الله یاری، حبیب الله کاسه ساز، قاسم قلی پور، پوران درخشنده، جمشید هاشم پور، شهریار بحرانی و مسعود کیمیایی از جمله مسئولان و سینماگران حاضر در این مراسم بودند.

 

 

درباره نویسنده :
حسام کاظمی
نام نویسنده: حسام کاظمی

کارشناس ارشد

نویسنده و منتقد ادبیات و سینما

همکاری با آکادمی هنر: از سال 89