یادداشت روز دوم جشنواره فیلم پلیس: «اشکان و انگشتر متبرک» و «بی‌انتها»

 

دوازدهم تیرماه – روز دوم چهارمین دوره از جشنواره فیلم پلیس

آذرماه دو سال پیش یعنی 1388 در جشن منتقدین فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر تکریم شد و پس از آن این فیلم نمایش داده شد که به علت دیروقت بودن فیلم را تماشا نکردم تا برای تماشای آن دو سال بعد در روز دوم جشنواره فیلم پلیس به سینما فلسطین بروم و به بهانه مشاهداتم یادداشت روز دوم را بنگارم. همان‎طور که حسام کاظمی روز اول را توصیف کرده بود، استقبال از جشنواره چشم‎گیر نبود و روز دوم هم وضع فکر نمی‎کنم بهتر بوده باشد.

فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر ساخته شهرام مکری

در سانس اول فیلم عروسک ساخته ابراهیم وحیدزاده که اکران عمومی شده بود جایگزین هیچ ساخته عبدالرضا کاهانی شد. قطعا اعتبار یک جشنواره با اکران چنین فیلم‎هایی فارغ از کیفیت که قبلا برای عموم اکران شده پایین می‎آید. در سانس دوم، فیلم تحسین شده اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر ساخته شهرام مکری اکران شد که هم مؤلفه‎های درخور تحسینی داشت و هم ضعف‎های مختلف را از آن می‎توان برشمارد. اشکان ... چند موقعیت را با شکستن خط روایت در هم ادغام کرده بود که متأسفانه به یک قصه کامل نمی‎رسید. ضعف اصلی فیلم فیلمنامه آن بود که مکری توانسته بود لحن درخشان هجو به آن بدهد؛ البته نقدهای خاصی به نوع تدوین و کادربندی‎هایش دارم که بهتر است در چنین یادداشت کوتاهی از ضعف‎ها عبور کنیم.

مکری که در ساخت فیلم‎های کوتاه تجربه خوبی دارد با بودجه بسیار اندک فیلم بسیار قابل تأمل‎تری از صدها پروژه سینمایی دیگر ساخته است. امیدوارم فرصت برای چنین فیلمسازانی پیش آید که هم بیشتر کار کنند هم آثارشان بتواند با مخاطب خاص و عام ارتباط برقرار کند. آثار هنری با مخاطبانشان زنده هستند هر چند مخاطب اندک باشد. مکری نشان داده کارگردان بسیار خوش ذوقی است و می‎توان به آینده‎اش امیدوار بود.

امروز جز اشکان .. فیلم مهمی اکران نشد و بیانتها که جهددوست از بدون کات گرفتن آن صحبت می‎کرد بسیار خام‎دستانه و بدون هیچ کنشی پرداخت شده بود. در فرای متن از تئاتری بودن آن سخت گفته می‎شد که فکر می‎کنم آن دوستان یا تئاتر نمی‎دانند چیست یا می‎خواهند هنر نمایش با قدمت 2500 ساله را بی‎عرج و قرب کنند.

نکته حائز اهمیت این قبیل جشنواره‎ها عیان شدن مشکلات مختلف سینمای ایران است که امیدواریم به جای پر و بال دادن بی‎حساب کتاب به جشنواره‎ها به مشکلات رسیدگی شود.  متأسفانه تا دیده‎ایم بزرگ کردن جشنواره‎ها است که برگزار می‎شود و از محاسن آن با بی‎توجهی عبور می‎کنند. روزنامه پلیس که تیراژش بسیار بیشتر از حضار است با تیتر بزرگ نوشته: «استقبال بی‎نظیر از اولین روز جشنواره پلیس» ! چگونه ممکن است جشنواره‎ای که سالن خود را نمی‎تواند پر کند دم از استقبال بی‎نظیر کند. این معضل ارگان برگزار کنند نیست و مشکل کاملا از سینمای ایران و مدیریت آن -اشاره به شخصی خاص ندارم و سیستم مدیریتی دوره‌های مختلف مدنظر است- می‎باشد. جشنواره پلیس حسن بزرگش این است که طبق موضوعی که اعلام کرده فیلم‎هایش را اغلب از فیلم‎های اکران نشده انتخاب کرده است و عدم استقبال از آن متوجه این است که مدیران سینما باید تمهیداتی را بیندیشند و بسیار نگران باشند این فیلم‎ها در اکران عمومی می‎خواهند چه کنند؟ پس چه بهتر که جشنواره پلیس از حسن خود برای کمک به سینما استفاده کند تا این‎که سرپوش بر عدم استقبال گذارد و بی‎هدف این اندک روزهای خود را پشت سر گذارد. امید است که اهمیت خود را جدی بگیرند.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری