گزارش نشست «هاوره» ساخته آکی کوریسماکی در کن


روز هفتم شصت و چهارمین جشنواره بین‎المللی فیلم کن – امروز در نوبت اول فیلم هاوره Le Havre ساخته اکی کوریسماکی اکران شد. کوریسماکی برای چهارمین بار می‎باشد که در بخش اصلی کن شرکت کرده است. کوریسماکی در این نشست در کنار بازیگران فیلمش آندره ویلیمز، ژان پیر دوروسین و کتی اوتاینن و تهیه کننده فیلم فابین وونیر حاضر شد.

 اکی کوریسماکی در نشست فیلم هاروه در کن

در ابتدای این نشست کوریسماکی به این سؤال پاسخ داد که چطور بر خلاف دیگر آثارش لایه طنز کم‎رنگی دیده می‎شود توضیح داد: «وقتی من به مردم جهان نگاهی می‎اندازم به آینده سیاره واقعا ناامید می‎شوم. به همین دلیل اجتنابی از این‎که فیلم در وهله اول به صورت یک اثر سرگرم‎ کننده دیده شود نداشتم. دید من به پیرامون در گذشته به این صورت نبود و وقتی به گذشته نگاه می‎کنم فکر می‎کنم دیگران به امید داشتن وانمود می‎کردند.»

 

 

ژان پیر دوروسین پس از صحبت‎های کوریسماکی در مورد او توضیح داد: «کاریزمای آکی به صورتی است که بدون کلمات ارتباط برقرار می‎کند. آکی درست برخلاف رئیس جمهور فرانسه است. او شروع می‎کند با کنار هم گذاشتن قطعات و قسمت‎های کوچکی از هر چیز دنیایی را خلق می‎کند در حالی که رئیس جمهور جهان را تکه تکه می‎کند.»

 

کوریسماکی در ادامه نشست شوخی کوچکی هم با دوربین مورد استفاده کرد و چنین گفت: «دوربینی که من استفاده می‎کنم متعلق به اینگمار برگمان است. اما او با این دوربین 2 فیلم و من 18 تا ساخته‎ام که فکر کنم دیگه این دوربین او نیست! ممکنه روحش اینطوری به آرامش برسد.»

 

در انتهای این نشست فابین وونیر تهیه کننده فیلم در مورد کوریسماکی چنین گفت: «آکی یک استاد و هنرمند واقعی در هر چیزی است که به فیلم مربوط می‎شود. مانند یک تروژان عمل می‎کند. او یک شاعر واقعی است که می‎تواند خوش‎مزگی‎ها را با محجوبیت تلفیق کند.»

 

برای پیگیری مشروح کامل این نشست به فایل صوتی که در زیر برای دانلود قرار داده شده است مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر