آسایا، دومن، گارسیا و جیرادی؛ چهار فرانسوی در بخش اصلی کن

 

 

جشنواره 69ام میزبان چهار فیلمساز فرانسوی است. الویه آسایا، برونو دومن، نیکول گارسیا و آلن جیرادی که با تازه‌ترین ساخته‌هایش در بخش اصلی امسال جشنواره حضور دارند.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر منتقد سابق کایه دو سینما؛ الیویه آسایا امسال فیلم خریدار شخصی را در بخش اصلی کن دارد. در این فیلم همانند فیلم قبلی آسایا؛ ابرهای سلیس ماریا کریستین استیوارت نقش‌آفرینی می‌کند. آسایا در این فیلم جز استیوارت امریکایی از لارس ایندینگر آلمانی، سیگرید بوعزیز فرانسوی و بازیگر نروژی آندرآس دنیلسن لی بازی گرفته است. ترکیب عجیبی که فیلم جدید آسایا را بدل به یک فیلم بین المللی دیگر می‌کند. این فیلم پنجمین حضور آسایای 61 ساله در بخش اصلی یا سودای نخل طلای جشنواره کن محسوب می‌گردد. آسایا در سال 2000 با سرگذشت عاطفی، در سال 2002 با عاشق شیطان، در سال 2004 با تمیز و در سال 2014 با ابرهای سلیس ماریا در این بخش حاضر بوده است.

 


برونو دومن کارگردان 58 ساله و فلسفه خوانده‌ی فرانسوی نیز امسال با فیلم خلیج سست در کن حاضر است. برتری‌ای که دومن در مقایسه با آسایا دارد بازمی‌گردد به جوایزی که او از جشنواره برده است. او برای دو فیلم بشریت 1999 و فلاندرز 2006 جایزه‌ی بزرگ این جشنواره را گرفته است. این فیلم سومین حضور دومن در این بخش محسوب می‌گردد. فیلم جدید دومن یک کمدی سیاه است که حوادث آن در سال 1910 در شمالی‌ترین نقطه‌ی فرانسه اتفاق می‌افتد. ژولیت بینوش، فابریس لوچینی و والری برونی بازیگران این فیلم هستند. طبق گفته های تهیه‌کنندگان فیلم بودجه تولید این فیلم 21 میلیون دلار بوده است.

 


از سرزمین ماه هشتمین فیلم کارگردان 69 ساله‌ی فرانسوی نیکول گارسیا است که برای سومین بار در بخش اصلی جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد. فیلم جدید گارسیا درباره‌ی زنی است که همه کاری می‌کند که تا عشق حقیقی زندگی‌اش را بیابد. ماریون کوتیار و لویی گرل بازیگران اصلی این فیلم هستند. بودجه‌ی این فیلم 10 میلیون دلار اعلام شده است.

 


اما آخرین کارگردان فرانسوی حاضر در بخش اصلی جشنواره آلن جیرادی است که با پنجمین فیلمش اولین حضورش در بخش اصلی کن را تجربه خواهد کرد. عنوان فیلم جدید او «سرپا ایستادن» یا «مقاومت کردن» است. جیرادی البته قبلاً سه بار در بخش نوعی نگاه کن حضور داشته است. که سومین حضورش در این بخش با فیلم بیگانه‌ای از برکه بوده است. این فیلم در سال 2013 جایزه‌ی بهترین کارگردانی را از این بخش گرفت و همچنین بهترین فیلم سال مجله کایه دو سینما شد. دیمین بونارد و اندی هیر بازیگران فیلم جدید جیرادی هستند. این فیلم داستان مردی است که به دنبال یافتن یک گونه‌ی نادر گرگ با یک چوپان همراه و همکلام می‌شود. بودجه‌ی این فیلم 3.7 میلیون دلار اعلام شده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر