سام مندس رئیس هیات داوران جشنواره ونیز 2016 شد

 
سام مندس کارگردان بریتانیایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز خواهد بود. برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز روز چهارشنبه سام مندس کارگردان بریتانیایی را که در دو حوزه سینما و تئاتر فعال است، به عنوان رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره معرفی کردند.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از ورایتی، ارتباط مندس و لیدو به سال 2002 بازمی‌گردد که فیلم «جاده رو به تباهی» به کارگردانی او با بازی تام هنکس در بخش مسابقه نمایش داده شد. این تنها فیلم مندس است که اولین بار در یک جشنواره بین‌المللی روی پرده رفته است.

مندس 50 ساله هم به خاطر آثار نمایشی و هم آثار سینمایی خود شهرت دارد. او در 1999 با «زیبایی آمریکایی» اولین فیلم بلند داستانی خود با بازی کوین اسپیسی در صحنه سینمای جهان به شهرت رسید و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را هم دریافت کرد. درام جنگی «تفنگدار دریایی» (Jarhead)، «جاده رولوشنری» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت همسر سابق مندس، کمدی «دست به کار شویم» و دو فیلم بسیار موفق جیمز باندی «اسکای فال» در 2012 و «اسپکتر» در 2015 از دیگر فیلم‌های سینمایی اوست.

پروژه بعدی مندس «متل تماشاگر جنسی» (The Voyeur’s Motel) نام دارد که از روی کتاب گی تالیز ساخته می‌شود. داستان درباره مردی است که به مدت 35 سال زاغ سیاه مهمانان متل خود را چوب می‌زد. استیون اسپیلبرگ تهیه‌کننده این فیلم است.

مندس که کار خود را با تئاتر شروع کرد، اخیراً اقتباسی موزیکال از نمایشنامه «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» نوشته روالد دال را روی صحنه برد که نامزد جایزه اولیور هم شد. او مدیر تولید سریال بریتانیایی موفق «Penny Dreadful» هم هست. هیئت مدیره بی‌ینال ونیز به پیشنهاد آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز با انتخاب سام مندس به عنوان رئیس داوران این دوره جشنواره موافقت کرد.

مندس و همکارانش در بخش مسابقه بین‌الملل که هنوز معرفی نشده‌اند، برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند. مندس با ابراز خوشحالی از انتخاب خود به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز 2016، گفت: همیشه یک ارتباط شخصی قوی با ونیز داشته‌ام. در دوران دانشجویی در 1984 به مدت سه ماه در موزه پگی گوگنهایم کار کردم و بهترین خاطراتم از یک جشنواره سینمایی، اولین نمایش جهانی «جاده رو به تباهی» در ونیز است.

سال گذشته فیلم «از دور» اولین تجربه کارگردانی لورنزو ویگاس نویسنده و کارگردان ونزوئلایی جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. «عشاء ربانی سیاه» و «اورست» دو فیلم مستقل آمریکایی همین‌طور فیلم برنده اسکار «مرکز توجه» اولین بار در دنیا در 2015 در لیدو روی پرده رفتند که این یک پیروزی خوب برای باربرا بود.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت تا 10 سپتامبر (10 تا 20 شهریور) برگزار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر