درخواست گروهی از نمایندگان مجلس برای توقیف دو فیلم در ایران

 


گروهی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رضا صالحی، وزیر ارشاد اسلامی خواهان توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» شدند. آن‌ها می‌گویند این دو فیلم مبتذل‌اند و در جامعه ایجاد تفرقه می‌کنند.

 
«اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی و «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده از فیلم‌های سرگرم‌کننده و پرفروش امسال هستند. هفته گذشته، رسانه‌ها گزارش داده بودند که فیلم «اکسیدان» در ۱۰ روز نخست نمایش عمومی‌اش، بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته است.

 

۱۹ نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رضا صالحی، وزیر ارشاد اسلامی از نمایش عمومی این دو فیلم اظهار نگرانی کرده‌اند. آن‌ها سازندگان این دو فیلم را به «توهین به ادیان مقدس» متهم کرده‌اند و از وزیر ارشاد اسلامی خواسته‌اند که دو فیلم یاد شده را توقیف کند.

 

حوزه هنری پیش از این از نمایش فیلم‌های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» در سینماهایش خودداری کرده بود. در سال ۱۳۹۳ با واگذاری ۲۷ سالن سینما به حکم رهبری، تعداد سینماهای حوزه هنری به ۱۰۰ سینما در سراسر ایران رسید. حوزه هنری در سال‌های گذشته از نمایش فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد اسلامی پروانه نمایش گرفته‌اند اما مسئولان حوزه گمان می‌کنند این فیلم‌ها «ناسالم»‌اند خودداری کرده است.

 

سینما آزادی در تهران که در تملک حوزه هنری‌ست از نمایش این فیلم «اکسیدان» خودداری کرد. خبرگزاری‌های داخلی سه روز پیش گزارش داده بودند که شورای صنفی نمایش، سینما آزادی را به دلیل خودداری‌اش از نمایش فیلم «اکسیدان» به کمیته تخلفات صنفی ارجاع داده است.

 

فیلم «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده به مدت دو سال در راهروهای وزارت ارشاد اسلامی سرگردان بود. در این فیلم محمد رضا گلزار، ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی بازی می‌کنند و تهیه‌کنندگی آن را هم امیر سیدزاده به عهده داشته.

 

تهیه‌کننده این فیلم در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌های داخلی انجام داده بود گفته بود که به خاطر رویکردهای سلیقه‌ای فیلم «مادر قلب اتمی» توقیف شده بود اما سرانجام با پادرمیانی حجت‌الله ایوبی، رئیس پیشین سازمان سینمایی کشور موفق به دریافت پروانه نمایش شد.

 

«مادر قلب اتمی» در بخش فوروم شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد. دو فیلم تازه از عبدالرضا کاهانی و فیلم رستاخیر ساخته احمد رضا درویش از فیلم‌هایی‌‌اند که در دولت حسن روحانی توقیف شده‌اند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر