نشست خبری «استيفاي طرح امنيت شغلي و بيمه بيکاري جامعه اصناف سينماي ايران» در خانه سینما

 

 به گزارش ایسنا، در اين نشست خبري كه صبح دیروز يكشنبه(سوم مردادماه) در خانه سينما برگزار شد، امين تارخ دبير گردهمايي گفت: با توجه به اينكه 38 درصد از بودجه خانه سينما در سال گذشته پرداخت نشده و امسال نيز مبلغ 100 ميليون تومان از بودجه 800 ميليون توماني ما پرداخت شده است، خانه سينما خود را در شرايطي ديد كه بايد از اصناف خود كمك بگيرد. 



او با اظهار تأسف از مشكلات مالي فراوان خانه سينما تصريح كرد: با جيب خالي نمي‌توان جشن برگزار كرد يا حقوق كاركنان را پرداخت، بنابراين در گام اول آقاي عسگرپور به نمايندگي از هيأت‌مديره پيشنهاد كرد، تهيه‌كنندگاني كه مي‌توانند به خانه سينما كمك كنند مبالغي را به عنوان كمك يا قرض به اين تشكل صنفي ارايه كنند.

تارخ درباره ديگر پيگيري‌هاي خانه سينما در خصوص تأمين بودجه سالانه توضيح داد: در چند نوبت با بنياد سينمايي فارابي تماس گرفتيم كه آنها چكي به مبلغ 25 ميليون تومان از ما گرفتند و همين مبلغ را به ما قرض دادند كه بايد برگردانيم. بنابراين به جهت خالي‌بودن جيب، دست به دامان صنوف خود شديم كه در همين راستا 18 مردادماه گردهمايي را برگزار خواهيم كرد.

سخنگوي هيأت‌مديره خانه سينما تأكيد كرد: اين همايش دعوت عام و مردمي نيست. صرفا دعوتي است از سوي هيأت‌مديره كه به صورت مكتوب به اعضاي خانه سينما ارايه مي‌شود كه احتمالا در موزه سينما يا در خانه سينما واقع در خيابان وصال برگزار مي‌شود.

تارخ از تشكيل ستاد برگزاري اين همايش مركب از فرهاد توحيدي، كامبوزيا پرتوي، تورج منصوري، ابراهيم مختاري، منوچهر محمدي، محمدرضا دل‌پاك، علي دهكردي، مريلا زارعي و... خبر داد و افزود: در اين همايش هنرمنداني همچون سيروس الوند، عبدالله اسكندري، محمدرضا اصلاني، تورج منصوري، يك كارگردان، يك پيشكسوت و يك دستيار كارگردان سخنراني مي‌كنند.

سخنگوي هيات مديره تاكيد كرد:از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير رفاه، وزير كار و امور اجتماعي و مقاماتي از شهرداري هم دعوت مي‌كنيم تا در اين نشست كه رويكردي كاملا صنفي دارد، حضور پيدا كنند.

تارخ درباره بودجه خانه سينما هم توضيح داد: بودجه پيشنهادي ما در سال گذشته به معاونت سينمايي مبلغ يك‌ميليارد و200 ميليون تومان بود كه در نهايت به 800 ميليون تومان توافق كرديم كه البته هنوز 38 درصد آن پرداخت نشده است. امسال هم رقم پيشنهادي ما 800 ميليون تومان است كه فقط 100 ميليون تومان آن پرداخت شده است.

به گزارش ايسنا،در بخش ديگري از اين نشست فرهاد توحيدي عضو هيأت‌مديره خانه سينما و دبير برگزاري جشن چهاردهم خانه سينما در پاسخ به پرسشي درباره كمك معاونت سينمايي به خانه سينما توضيح داد: ظاهرا آن‌طوري كه ما متوجه شديم بحران مالي امري است كه گريبان خود وزارت ارشاد را هم گرفته است و ما اگر بتوانيم در گردهمايي صنفي‌مان خوب پول جمع كنيم، مي‌توانيم بخشي از بودجه معاونت سينمايي را هم بدهيم!

او با اشاره به سخنان رييس‌جمهوري مبني بر اينكه سينماي ايران نيازمند يك جهش بزرگ است،‌ افزود: اين سخنان مايه خشنودي است، اما خواهش مي‌كنيم تا لحظه وقوع آن جهش بزرگ براي همين امور روزمره بودجه‌اي به معاونت سينمايي بدهند كه آنها هم بودجه ما را به ما پرداخت كنند. چراكه دوستان اگر بودجه داشته باشند،‌ حتما به ما كمك مي‌كنند. اما ما نمي‌توانيم منتظر كمك‌هاي آنها باشيم و همه برنامه‌هايمان را معطل نگه داريم.

توحيدي با اشاره به اينكه خانه‌سينما در پي استقلال مالي است، يادآور شد: مسأله ما با دولت اين است كه آنان به سينما نگاه استراتژيك ندارد، در مقايسه با آن، نظام و دولت نگاه استراتژيك‌شان به تلويزيون است.به همين دليل است كه دايما شاهد افزايش كانال‌ها و بودجه‌هاي تلويزيوني هستيم و برنامه‌هاي مدوني براي گسترش كمي و كيفي تلويزيون دنبال مي‌شود، اما در سينما چنين برنامه‌اي اصلا پيگيري نمي‌شود كه اگر مي‌شد ما امروز نبايد در ميان تمام كشورهاي منطقه كمترين سهميه را از نظر صندلي سينما داشته باشيم. آمار عبرت‌آموزي منتشر شده كه نشان مي‌دهد اميرنشيني مانند دوبي سهميه‌اش از صندلي سينما بيش از ايران است.

اين فيلمنامه‌نويس متذكر شد: دولت به دستگاه اداره كننده‌ي سينما هم خيلي نگاه عنايتي ندارد، چه برسد به بخش‌هاي خصوصي و صنفي، بنابراين اول بايد اين نگاه استراتژيك پيدا شود تا در پي آن به حل مشكلات سينما بپردازيم.

توحيدي با اشاره به اينكه در برنامه چهارم توسعه دولت به حمايت از هنرمندان مكلف شده، افزود: در همين راستا طبق آنچه در قانون آمده دولت موظف است با تأمين و تأسيس انواع صندوق‌ها به حمايت از هنرمندان بپردازد. اما تكاليف دولت همچنان در زمين مانده است.

او در ادامه با يادآوري پيش‌نويس طرح لايحه‌ي قانون تشكيل سازمان نظام سينمايي افزود: سابقه تهيه اين برنامه به ديدار كارگردان‌ها با رييس‌جمهوري برمي‌گردد، در آن ديدار رييس‌جمهوري از خانه سينما خواست برنامه‌هاي خود را براي ارتقاي سينماي ايران ارايه كند. درواقع توپ را به زمين ما انداخت. ما هم قضيه را جدي گرفتيم. ظاهرا گناه ما جدي‌گرفتن همين درخواست بود. بر همين اساس بود كه بر تدوين برنامه‌اي به عنوان پيش‌نويس لايحه‌ي برنامه سينمايي ايران تمركز كرديم، درحالي كه ما نه قانون نويسيم و نه مجري قانون، بلكه برنامه پيشنهادي اهل فن را براي توسعه سينما به درخواست رياست‌جمهوري نوشتيم و ارايه كرديم. اگر در همان زمان به اين برنامه پاسخ مناسبي داده مي‌شد، امروز آن را مطبوعاتي نمي‌كرديم.

توحيدي با اشاره به پيگيري‌هاي خانه سينما در زمينه تصويب اين لايحه افزود: هيأت‌مديره خانه سينما زماني كه پيش‌نويس را ارايه كرد، درخواست ملاقاتي با كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ارايه كرد كه اين ملاقات ميسر نشد تا اينكه پس از وقايع خرداد سال 88 ،آقاي حدادعادل با ما ديدار كرد، اما در اين ديدار ايشان سرنوشت خيلي روشني براي اين لايحه پيش‌بيني نكرد. او هم نااميد بود و ما احساس كرديم با بن‌بست روبه‌رو شده‌ايم و بهتر ديديم اين مسأله را با رسانه‌ها در ميان بگذاريم.

اين عضو هيأت‌مديره خانه سينما متذكر شد: به نظر ما راههاي مناسب توسعه سينما از اين مسير مي‌گذرد، اما ادعا نداريم اينها تنها راه ممكن است.

توحيدي سپس با اشاره به اصل 44 قانون اساسي مبني بر گسترش خصوصي‌سازي افزود: دولت‌ها موظفند از تصدي‌گري خود بكاهند، زماني‌كه عالي‌ترين مقامات نظام دايما از اصل 44 و خصوصي‌سازي شدن مي‌گويند، دولت هم بايد اين مسأله را مورد توجه قرار بدهد. رونق بخشي سينماي ايران جز با فعاليت بخش خصوصي ممكن نيست. دولت بايد مشوق اين بخش باشد و در رابطه ميان مخاطب و سينماگران اخلال نكند.

دبير جشن در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر استفاده از اسپانسرهاي خصوصي در برگزاري جشن خانه سينما توضيح داد: چنين چيزي امكان دارد، اما اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه آن مراسم را كاملا به سمت تبليغ مي‌برد. در خانه سينما تا به امروز چنين بنايي نداشته‌ايم كه همه‌چيز را فداي تأمين برنامه‌هاي جشن بكنيم. البته خلأيي اساسي در تشكيلات خانه سينما احساس مي‌شود كه بايد براي حل اين مشكل واحد بازرگاني در خانه سينما تشكيل شود تا بتواند براي تأمين هزينه‌هاي اين تشكل فعاليت كند.

در اين نشست امين تارخ به تشريح مولفه‌ها و آيتم‌هاي لايحه‌ي قانون تشكيل سازمان نظام سينماي پرداخت.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر