بهمن قبادي؛ جشنواره فيلم كردي را در عراق برگزار مي‌كند


بهمن قبادي به بهانه نمايش فيلم «گربه‌هاي ايراني» در گفتگو با مطبوعات ژاپني اعلام كرد؛ با پشتيباني «نيچيروان بارزاني»(نخست وزير سابق اقليم كردستان عراق) مشغول راه‌اندازي و ساخت يك مركز بزرگ فرهنگي در شهر اربيل (هولير) هستيم و قرار است كه در اين مركز جشنواره بين‌المللي فيلم كردي برگزار شود.
فيلم سينمايي «کسي از گربه‌هاي ايراني خبر نداره» آخرين ساخته بهمن قبادي؛ بدون حضور اين فيلمساز از طرف كمپاني پخش‌كننده ژاپني «مويولا» Moviola از روز شنبه(16 مردادماه ـ 7 آگوست) در سينماي «يورو اسپيس» واقع در «شيبويا» در شهر توكيو در كشور ژاپن روي پرده رفته و با استقبال بسيار خوب تماشاگران ژاپني روبرو شده است. در اين مدت بسياري از روزنامه‌هاي معتبر ژاپني نقدهاي بسيار خوبي درمورد جديدترين اثر قبادي نوشته‌اند.
چندين روزنامه و مجله مشهور ژاپني مانند؛ روزنامه «آساهي» و روزنامه «ماينيچي» در ارتباط با مصاحبه اينترنتي از طريق «اسکايپ» با فيلمساز ايراني؛ بهمن قبادي؛ مقالاتي به چاپ رساندند.
بهمن قبادي قرار بود قبل از اکران اين فيلم در سينماهاي ژاپن، كه تاكنون توانسته جوايز بي‌شماري از جشنواره‌هاي معتبر سينمايي در سراسر جهان به‌دست آورد، سفري به اين کشور داشته باشند ولي بدليل مشكلات ويزا و خالي نبودن صفحات سفيد پاسپورتش براي مهر ويزاي ژاپن، نتوانست در زمان اكران فيلمش در اين كشور حضور يابد. وي درحال حاضر در شهر اربيل (هولير) کردستان عراق بسر مي‌برد و اين روزها از طريق اينترنت (اسکايپ) با چندين روزنامه و تعدادي از مجلات ژاپني مصاحبه کرده است.
جذابيت فيلم سينمايي «کسي از گربه‌هاي ايراني خبر نداره» در آن است که انواع موسيقي ازجمله؛ راک، هوي متال، رپ و غيره و درکنار آن منظره واقعي تهران در اين فيلم به نمايش گذاشته شده است.
کارگردان فيلم سينمايي «کسي از گربه‌هاي ايراني خبر نداره» در يكي از گفتگوها؛ هدف خود را از تهيه اين فيلم اينگونه بيان کرده است: من براي نشان دادن چهره واقعي اين هنرمندان که متأسفانه هيچ کس از وجود آنها آگاه نيست؛ اين فيلم را تهيه کردم. اين فيلم زندگي حقيقي اين جوانان است كه باتوجه به محدوديتي که دارند بازهم درتلاشند.
قبادي در جواب يكي از روزنامه‌ها كه سؤال كرد؛ درحال حاضر در چه شرايطي بسر مي‌بريد؟ اين چنين پاسخ گفت: درحال حاضر در كردستان عراق و بيشتر در شهر اربيل هستم. از ديد من اينجا يكي از امن‌ترين نقاط جهان است و مطمئنم كه بزودي اين شهر و همچنين شهر سليمانيه به يكي از بزرگترين مراكز فرهنگي خاورميانه تبديل خواهند شد. اين روزها با پشتيباني «نيچيروان بارزاني» ما مشغول راه‌اندازي و ساخت يك مركز بزرگ فرهنگي در اربيل هستيم و قرار است كه در اين مركز جشنواره‌هاي بزرگ بين‌المللي فيلم ازجمله؛ جشنواره بين‌المللي فيلم كردي برگزار شود.
بهمن قبادي در جواب سؤالي درمورد موسيقي نسل جديد ايران گفت: حركت امروز موسيقي در ايران يك حركت جديد نيست و از نسل‌هاي گذشته ايران مي‌آيد. موسيقي در ايران هميشه وجود داشته و تمدن ايراني از بدو تاريخش يكي از پايه‌گذاران موسيقي بوده است و حتي در گذشته موسيقي صادر مي‌كرده است، اين بچه‌ها، نسل جديد همان جريان هستند كه ريشه موسيقي در وجودشان از گذشته وجود دارد و هيچ كس قادر نخواهد بود اين جريان را متوقف كند.
روزنامه «آساهي» از كارگردان ايراني مي‌پرسد كه پيامش به نسل جديد ژاپن چيست؟، قبادي در جواب مي‌گويد: اينکه چطور نسل گذشته يعني نسل بعداز جنگ جهاني دوم باعث ترقي و پيشرفت ژاپن شدند، آنها نيز اينچنين باشند. سنت‌هاي خود را حفظ کنند و آنقدر غرب‌زده نشوند، پشتکار داشته باشند و بيشتر زحمت بکشند. متأسفانه تکنولوژي به اين نسل ضربه زده و آنها را تنبل کرده است. بايد به اين نسل، انرژي، همت و اميد داد.

 

منبع: ایلنا

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر