فیلم پر سر و صدای هایائو میازاکی (باد شدید میوزد) یکی از شانس‌های اصلی شیر طلا

باد شدید می وزد هایائو میازاکی

باد، شدید می‌وزد The Wind Has Risen تازه‌ترین ساختة هایائو میازاکی که از ماه پیش تاکنون در ژاپن 6 میلیارد ین (39.4 میلیون پوند) فروخته یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز امسال به شمار می‌رود.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، میازاکی انیماتور سرشناس جهان خود را با موضوع جنگ پرل هاربر ساخته است و روایت او از طراح هواپیماهای جنگنده زیرو «ای. 6. ام میتسوپیشی» اغلب متفکران ژاپنی از پزشکان تا سیاستمداران را عصبانی کرده است.

نیروی دریایی ژاپن در جنگ جهانی دوم از این هواپیماها به شکلی ویرانگر استفاده می‌کرد. تصویری که میازاکی از جیرو هوریکوشی قهرمان داستان ترسیم کرده - کسی که هواپیماهایش در حمله به پرل هاربر و ماموریت‌های انتحاری (کامیکازی) نقش داشتند - به شکلی نامعمول مورد حمله هم‌قطاران سیاسی در داخل و خارج ژاپن قرار گرفته است.

باد، شدید می‌وزد اولین فیلم میازاکی به عنوان کارگردان پس از انیمیشن پونیو Ponyo در سال 2008 و یک تغییر مسیر نسبت به فیلم‌های انیمیشن فانتری است که تحسین منتقدان و طرفدارانی پروپا‌قرص برای او در سراسر جهان به همراه داشتند.

باد، شدید می‌وزد از 20 ژوئیه در ژاپن روی پرده رفته و در سه هفته اول چهار میلیون تماشاگر داشته است. تقریبا قطعی است که این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال ژاپن می‌شود. این فیلم از روی قصه‌ای مصور از میازاکی و رمانی به همین نام از تاتسو هوری ساخته شده و شرکت توهو آن را روانه سینماها کرده است.

 

گفتنی است این انیمیشن ساز شهیر سال 2005 نیز توانست جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز را دریافت کند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر