جنگ بر سر کاهش مالکیت نتفلیکس؛ شبکه‌های جهانی دست به کار شدند

رقبای تلویزیونی علیه نتفلیکس



شبکه نتفلیکس با وجود راه اندازی در سال 2016 بزرگترین شبکه پخش کننده VOD در جهان به شمار می‌رود.



به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، این شبکه تقریبا کل بازار جهانی را به خود اختصاص داده و نحوه سرمایه‌گزاری‌اش در بازار ویدیویی غیر قابل رقابت به نظر می‌رسد. حال پس از اینکه شبکه‌ای خود را در حد و اندازه نتفلیکس نمی‌بیند شبکه‌های مختلفی در سراسر جهان قصد ورود و سرمایه‌گزاری به بازار جهانی را دارند حرکتی که از قول اسکات رُکسبرو منتقد هالیوود ریپورتر زیاد هم فایده ندارد.



با این وجود همه چیز خیلی سریع در حال رخ دادن و پیشرفت است. از زمانی که دیزنی و اپل سرویس‌های خود را با وارنر مدیا و ‌ان‌بی‌سی یونیورسال عرضه کرده‌اند شبکه‌های محلی در اسپانیا، بریتانیا، برلین و سنگاپور نیز وارد بازارvod شده‌اند تا حداقل هر چند کوچک ولی از قدرت نتفلیکس بکاهند.



گروه RTL بزگترین شرکت پخش تجاری اروپایی اعلام کرد در سه سال آینده نزدیک به 400 میلیون دلار برای گسترش خدمات پخش ویدیویی خود در سراسر قاره و 340 میلیون دلار برای تولید سریال و تولید محتوا هزینه خواهد کرد. بی‌بی‌سی و شبکه پیشرو بریتانیا ITV برای راه اندازی BirtBox برنامه ریزی می‌کنند که به ترتیب مک مافیا برای بی‌بی‌سی و برادچرچ برای آی‌تی‌وی را به مشترکان محلی خود ارائه خواهند داد. در کنار این قول بریتانیا، شبکه‌های بزرگ و قدرتمندی در فرانسه چون ویوندی، کانال پلاس، اف ایکس و پکیج شوتایم قصد راه اندازی شبکه عرضه ویدیویی مشترکی به نام «سالتو» را دارند که به عنوان قاتل نتفلیکس شناخته می‌شود. راکوتن مهمترین شبکه ژاپنی با اشتراکاتی با آمازون و یک شبکه اسپانیایی 2.5 میلیون مشترک پیدا کرده است.



کلیر اندرز از تحلیلگران رسانه‌ای انگلیسی معتقد است این یک جنگ بر سر قلمرو پادشاهی همچون سریال بازی تاج و تخت است. هیچ یک از رقبا قادر به رقابت با اژدها یا واکر سفید نیست اما آن‌ها متوجه شده‌اند خطر بلعیده شدن توسط نتفلیکس یک فانتزی نیست و باید در کنار یکدیگر هر یک سهمی داشته باشند.



در کنار آن تفکر غیر قابل رقابتی بودن این فضا اما تعداد خوشبینان نیز کم نیست و خیلی از تحلیلگران معتقدند چنین حرکت گسترده‌ای کمک خواهد کرد هر یک در این بازار نوپا سهم خود را داشته باشند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر