نگاهی به پوستری از فیلم «شهر گناه» از دریچه ارتباط تصویری

 

 

 

شهر گناه

الف) مشخصه ها [1]

1.

در اولین نکته مواجهه با پوسترها آن‌چه مشخص است این‌که پوسترها برای تبلیغات فیلم طراحی شده‌اند، هم‌چنین گویای این مسئله است که فیلم توسط چه کسی کارگردانی شده، ستاره‌های فیلم چه کسانی هستند و جلوه‌های ویژه توسط چه کسی صورت گرفته با این وجود هنوز مدرن به نظر می‌رسد.

 

2.

رنگ: قرمز، سیاه و سفید رنگ‌های به کار رفته در پوستر هستند. رنگ قرمز لب‌های زن در داخل عکس به صورت برجسته بازنمایی شده است، زیرا همه چیز در اطراف او به جز عنوان فیلم سیاه وسفید است. چشم‌ها طوری ترسیم شده‌اند که به جزییات مجاور داخل پوستر نگاه می‌کنند.

3.

عکس کلیدی: این پوستر یک فیلم اکشن را نمایش میدهد . اسلحه ی بزرگی که زن در دست دارد نشان می‌دهد که آماده‌ی شلیک است، اما حس زنانه‌ی لب‌های قرمز ویرایش (رتوش) شده ما را به این باور که شاید این فیلم حال و هوای داستانی عاشقانه داشته باشد هدایت می‌کند. هم‌چنین هوس و یا فقط یک مرگ ساده.

4.

زمینه: ما می‌توانیم شهری نیمه روشن ببینیم که با عنوان فیلم مطابقت می‌کند. بنابراین، این به ما اجازه میدهد تا بدانیم که فیلم در فضایی تیره و بارانی رخ می‌دهد .

 

ب) واقع گرایی

1. به دلیل وجود رنگ­های ویرایش شده و باران غیر طبیعی، این پوستر خیلی واقع گرایانه به نظر نمی­رسد، میتوان گفت این فیلم مقداری فرم انیمیشنی نیز خواهد داشت.

 

رنگ نوشته ها: رنگ نوشته­ها سفید و قرمز است. بدیهی به نظر می‌رسد که رنگ سفید نوشته‌ها برای جدا کردن (کنتراست) از پس زمینه‌ی سیاه به کار برده شده بنابراین می‌توانم بخوانیم چه چیزی در این پوستر نوشته شده است. فونت عنوان اصلی فیلم به رنگ قرمز است که باعث گرفتن نگاه بیننده و واضح نمودن نام فیلم می‌شود.

شکل حروف متن: برای برجسته کردن، اندازه‌ی نام فیلم به تنهایی خیلی بزرگ است. هم‌چنین یک کادر کمیک برای توصیف بازیگر و نقشی که او ایفا می‌کند در گوشه ی پوستر وجود دارد .

سطر ضمیمه: پوستر نشان نمی‌دهد که سطر ضمیمه داشته باشد ، به این معنی است که اطلاعات کمتری توسط متن  داده شده و بیشتر اطلاعات توسط تصویر داده شده است.

 

ج) صفحه آرایی

صفحه آرایی این پوستر خیلی زیرکانه است. با این‌که عکس مانند بیشتر پوسترهای فیلم، کاملا در مرکز صفحه قرار دارد. چشمان‌مان به سوی قسمت برجسته و نمایان که پوستر را احاطه کرده کشیده می‌شود. برای مثال وقتی که به عنوان فیلم نگاه می‌کنیم، پس از آن نگاه‌مان مستقیم به سمت لب‌های قرمز زن می‌رود. از آن روکه این دو (عنوان و لب‌های قرمز) تنها قسمت‌هایی هستند که ما رنگ را در آن‌ها می‌بینیم. وقتی که کادر بالای صفحه را نگاه می‌کنیم بعد از آن به نام کارگردان‌ها چشم‌مان می‌خورد، چون آن‌ها نوشته‌های سیاه و سفید پوستر هستند، متن کوچک چاپ شده مهم نیست.

 

د) هدف مخاطب: پوسترهای دیگر این فیلم (sin city) هم رویکرد جنسی دارند، به طور معمول جلوه دادن با قرمز کردن یکی از عناصر مانند عنوان یا این‌که عضوی از یک شخص را به صورت رنگی و در مقابل سایر عناصر را سیاه و سفید نشان دادن. این فیلم با درجه سنی 18+[1] کسانی که خشونت و هیجان و کتاب‌های کمیک را می‌پسندند، است.

 

ه) واکنش: من واقعا این پوستر را دوست دارم، اگرچه من این فیلم را دیده بودم. این پوستر همیشه من را می‌فریفت. من هرگز نفهمیدم که دقیقا فیلم چگونه خواهد بود. این پوستر مرا تشویق کرد تا این فیلم را ببینم.

 



[1]  توضیح مترجم: به نظر می رسد پوستر مورد بررسی قرار گرفته توسط جادت پوستر رسمی این فیلم نیست و مترجم در جست و جو در میان اغلب موتورهای جست و جو با چنین پوستری رو به رو نشده است. بیشتر از این مسئله نقد پوستر مطرح است که جادت پوستر فیلم های مختلفی را مورد نقد قرار داده است.

[2] توضیح مترجم: شهر گناه با درجه سنی +M به نمایش در آمد که در واقع افراد بالای پانزده سال مجاز به دیدن این فیلم در آمریکا بود و شاید نویسنده مدنظرش کشور دیگری بوده است.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر