اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گالری شیرین پنج ساله شد

 

نمايشگاه گروهي 26 گالري تهران به بهانه پنجمين سال تاسيس «گالري شيرين» با تجليل از سال‌ها حضور «محمود جوادي‌پور» به‌عنوان نخستين گالري‌دار ايران افتتاح شد.

گالری شیرین

شامگاه جمعه 19 آذرماه سال جاري،26 گالري شناخته شده تهران براي پنجمين سالروز تاسيس يكي از همسايه‌هاي خود ،هركدام يكي از نقاشانشان را با يك اثر معرفي كرده بودند. 

محمود جوادي پور، پرويز کلانتري، آيدين آغداشلو،عليرضا سميع آذر، مهندس مرتضي کاظمي و تمام گالري‌دارها آمده بودند.

شيرين پرتوي - مدير گالري شيرين- در سخنان کوتاهي ابراز اميدواري كرد: تا نمايشگاه همگرايي گالري‌هاي تهران را به شكل مستمر هرسال آذرماه برپا کند.

او آغاز پنج ساله دوم فعاليت‌هاي گالري شيرين را توأم با رويدادهاي خلاقانه براي اعتلاي هنر ايران و نزديک شدن به استانداردهاي جهاني در زمينه گالري داري اعلام کرد.

در ادامه اين مراسم، آيدين آغداشلو - نقاش و هنرشناس ايران - در سخناني به تجليل از مقام هنري محمود جوادي پور- نقاش و نخستين گالري‌دار ايران - پرداخت و او را استادي به تمام معنا ناميد و گفت:مهرباني توأم با خلاقيت دو عنصري ست که در اين خاک اگر در کنار هم جمع شوند،موجب ماندگاري مي‌شوند.

او ادامه داد:محمود جوادي‌پور اين دو خصلت نيکو را همواره داشته و من هفت سال در دانشکده هنرهاي زيبا در دانشگاه تهران شاگرد ايشان بودم و جز افتخار براي خودم به سبب اين شاگردي و تحسين براي ايشان چيز ديگري براي گفتن ندارم.

آغداشلو تصريح كرد:استادم،اولين گالري واقعي را در ايران راه اندازي كرد. هميشه بايد براي اولين‌ها ارج و منزلت ويژه قائل بود. جوادي پور و دوستانش با هزينه شخصي، رنج بسيار و سختي‌هاي فراوان «آپادانا» را به عنوان نخستين گالري ايران داير کردند که نشانه‌يي بر آغاز يک دوران جديد در هنر ايران شد. در واقع آنچه امروز از آن به بازار هنر قلمداد مي‌شود را مرهون استادم جوادي پور هستم.

سپس آيدين آغداشلو و شيرين پرتوي با تقديم دسته گلي به محمود جوادي‌پور از يک عمر تلاش هنري او و نيز تأسيس نخستين گالري ايران، آپادانا، تجليل كردند.

عليرضا سميع آذر - مدير کل اسبق مرکز هنرهاي تجسمي ايران نيز در بخش ديگري از اين مراسم يادآور شد: اين رويداد که به ابتکار «گالري شيرين» شکل گرفته است را بي‌سابقه مي‌دانم و از همگرايي گالري‌هاي تهران به وجد آمده‌ و از اين جمعيت پرشور شگفت زده شده‌ام . اين روز را براي هنرهاي تجسمي ايران خجسته مي‌دانم.

سميع آذر گفت: تجربه گالري داري در ايران به 70 سال نمي‌رسد و اين درحالي است که گالري داري حرفه‌اي که توان فروش آثار و ارائه خدمات حرفه‌اي يک گالري را داشته باشد، عمري به اندازه يک دهه دارد، حال آنکه در اروپا يک و نيم قرن اين امر سابقه دارد. بنابراين «گالري» يک پديده نو در تاريخ فرهنگ ايران به شمار مي‌آيد و نيازمند حمايت جدي و فرصت بيشتر براي تثبيت جايگاه خود است.

اين پژوهشگر هنر معاصر تأکيد کرد:موج نويي که درگالري داري ايران پديد آمده است و افزايش روزافزون آنها در يک دهه اخير مؤيد نوعي خواست عمومي است.جامعه ايراني مشتاق تماشاي آثار هنري است و نقاشي ايران همزمان با اقبال بين‌المللي در کشور خود نيز با استقبال روزافزون مواجه است و گالري‌ها براي مشارکت در اين رفتار مبارک فرهنگي هر روز جلوه بيشتري مي‌يابند. اين پديده بسيار مبارکي است که از برکات تاريخ معاصر ايران محسوب مي‌شود و به هيچ وجه مسبوق به سابقه نيست.

سميع آذر در ادامه سخنان خود بيان كرد:در اين روزگاران که معمولاً فضاهاي فرهنگي نظير سينما به سوي سرگرمي و تفنن مي‌روند، مثل همه جاي دنيا، در ايران همچنان گالري‌ها يک فضاي فرهنگي ناب و خالص باقي مانده‌اند که براي فرهيختگي در هنر و تجليل از خلاقيت و ارائه زيباشناسي‌هاي نوين با قدرت پابرجا مانده‌اند.لذا من از همه هموطنانم درخواست مي‌کنم هميشه چون امروز به گالري‌ها بيايند، زيرا آمدن به گالري، نکوداشت هنر و پاسداشت تلاش‌هاي صادقانه هنرمندان است که ارزش‌هايي فراتر از زندگي روزمره را انعکاس مي‌دهند و انسانيت را ستايش مي‌كنند.

نويسنده کتاب تاريخ هنر معاصر جهان در پايان با تبريک پنج ساله شدن گالري «شيرين» و خلق رويداد شيرين همگرايي 26 گالري تهران خطاب به گالري‌داران گفت:ايران در آستانه دور جديدي از تاريخ و فرهنگ مان قرار دارد که در آن گالري‌ها نقش مهمي برعهده دارند، لذا وظيفه گالري‌هاست که براي ايفاي درست اين نقش خود را مهيا کنند. شايد مهم ترين نکته اين است که گالري‌ها بايد در ارائه هنر قابليت‌هاي فني و حرفه‌اي خود را ارتقا دهند ،زيرا امروز هنر در مقام ارائه تعريف مي‌شود و هر شي در صورت ارائه مناسب و هنرمندانه مي‌تواند هنر نام گيرد و دركنار آن يک اثر هنري به جهت ارائه نادرست و نامناسب با بي اعتنايي مواجه شود.

نمايشگاه گروهي 26 گالري تهران به مناسبت پنجمين سال تأسيس «گالري شيرين» که در آن هر گالري، يک اثر از هنرمند مورد علاقه يا هنرمند طرف قرارداد خود را به نمايش گذاشته است تا روز چهارشنبه اول دي ماه 89 ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 11 تا 20 از اين آثار در گالري شيرين واقع در بلوار اندرزگو،خيابان سليمي، ساختمان انجمن خوشنويسان ديدن كنند.

 

 

منبع: ایسنا 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما