اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تشریح برنامه ها و سیاست های سینمای بین الملل جشنواره فیلم فجر

 

برنامه های بخش سینمای بین الملل سی امین جشنواره فیلم فجر تشریح شد. تغییر رویکردهای موضوعی و محتوایی فیلم ها، توجه به تحولات منطقه ای و جهانی، اضافه شدن جایزه بیداری اسلامی و بخش درجستجوی سعادت و ... از جمله تغییرات سینمای بین الملل سی امین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می دهند.

امیر اسفندیاری

به گزارش آکادمی هنر،  امیر اسفندیاری مدیر امور بین الملل جشنواره در گفت و گویی به تشریح رویکردها و برنامه های بخش سینمای بین الملل این دوره جشنواره فجر پرداخت و گفت: بخش سینمای جهان جشنواره سی ام در قالب جام جهان نما(مسابقه سینمای بین الملل)، جلوه گاه شرق (ویژه مسابقه سینمای آسیا)، در جستجوی سعادت (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی)، ققنوس زرین همگرایی در آسیا(جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی)، بیرق طلایی( جایزه ویژه مصطفی عقاد) و بخش های غیررقابتی جشنواره جشنواره ها، بازار بین المللی فیلم، مرور، نشست ها به اجرا در می آید.

وی با بیان اینکه بخش جام جهان نما(مسابقه سینمای بین الملل) با هدف شناخت و ارزیابی آن گونه از توانایی ها و ظرفیت های انسانی که موقعیت یگانه انسان را درجهان متمایز می سازد و با عنایت به شرایط ویژه دنیای امروز و با رویکرد مضمونی ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر و بیداری ملت ها، برگزار می گردد خاطرنشان ساخت: هیئت داوران شامل 5 تا 7 نفر از هنرمندان و صاحب نظران سینمای ایران و جهان فیلم های این بخش را ارزیابی و جوایز شامل سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم به تهیه کننده، بهترین فیلمنامه و دو دیپلم افتخار بهترین بازیگر و بهترین دستاورد هنری یا فنی را اهدا می کنند. همچنین، سیمرغ بلورین و جایزه ویژه جشنواره برای بهترین فیلمی با رویکرد بیان و تأثیرات بیداری اسلامی برای این بخش پیش بینی شده است.

اسفندیاری با اشاره عنوان"جلوه گاه شرق"، شناخت و ارتقای جایگاه آسیا در سطح تولیدات سینمای این قاره را هدف این بخش ذکر کرد و افزود: در این بخش سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار توسط پنج داور در نظر گرفته می شود.

مدیربخش بین الملل جشنواره فجر طراحی بخشی با عنوان "درجستجوی سعادت" ویژه مسابقه سینمای کشورهای اسلامی را از نوآوری های این دوره جشنواره خواند و اضافه کرد: بخش درجستجوی سعادت با توجه به تحولات و اتفاقات اخیر کشورهای اسلامی و در راستای تقویت مناسبات و پیوندهای هنرمندان و سینماگران جهان اسلام تعریف و پیش بینی شده و با گذشت اندک زمانی از اعلام فراخوان برغم انتظار استقبال قابل توجهی، تاکنون، از این بخش صورت گرفت.

ققنوس زرین همگرایی در آسیا مربوط به جایزه مشترک با مجمع مجالس آسیایی، جایزه بین الادیان و بیرق طلایی ( جایزه ویژه مصطفی عقاد ) از دیگر بخش های رقابتی و کاندید جایزه بین الملل سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر است.

اسفندیاری گفت: ستاد جشنواره ازمیان فیلم های حاضر در دو بخش رقابتی بین الملل، جایزه ویژه ای را به بهترین فیلم با مضمون ایمان، امید و بصیرت که نصویرگر عظمت اسلام و مسلمانان باشد ، اهدا می کند .

وی بخش جشنواره جشنواره ها، بخش مرور، بازار بین المللی فیلم، بخش نشست ها و ورگ شاپ ها را از اجزای دیگر ساختار سینمای بین الملل جشنواره سی ام خواند و افزود: مسابقه سینمای کشورهای اسلامی، تغییر رویکرد موضوعی و محتوایی آثار، نگاه به تحولات منطقه ای و جهانی و برنامه ریزی برای غنای نشست ها و... از جمله ویژگی های جشنواره سی ام فجر است و امیدواریم با برنامه ریزی منسجم و مناسبی که از سوی دبیر و امور بین الملل جشنواره صورت گرفته شاهد جشنواره ای غنی، متنوع، پربار و پر رونق در بخش بین الملل فجر باشیم.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر از روزهای 12 تا 22 بهمن سالجاری در تهران و استان های مختلف کشور برگزار می شود.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما