اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی از افتتاحیه شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن

مهدی میرقادری

جشنواره فیلم کن 11 می -شب گذشته- با عبور چهره‎های نامدار سینمای جهان از روی فرش قرمز آن به سالن اصلی افتتاحیه رسمی خود را آغاز کرد. اغلب سینماگرانی که در جشنواره کن فیلم داشتند یا داور بودند در افتتاحیه حاضر شده بودند گرچه هنوز برخی از چهره‎های سرشناسی که کن منتظر ان‎ها است به این شهر ساحلی نرسیدند که می‎توان به شاون پن و برد پیت بازیگران درخت زندگی، رایان گوسلینگ و کری مولیگان بازیگران راندن اشاره کرد. قطعا کن امید دارد در روز اکران فیلمشان هر کدام از این ستاره‎ها توجه به این فستیوال را برای مردم سراسر جهان بیش از پیش کنند زیرا اگر این طور نبود لیدی گاگا خواننده بسیار محبوب حال حاضر را با آن شکل و شمایل به افتتاحیه فرا نمی خواندند. در بخش مستند فیلمی در مورد نیکولای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه اکران خواهد شد و همسرش هم در فیلم وودی آلن –فیلم افتتاحیه کن 2011- ایفای نقش کرده بود که هیچ‎کدام فعلا به این فستیوال به دلیل جنجال‎های مطبوعاتی نیامده‎اند. شاید سارکوزی هم در روز اکران فیلم بایوگرافیش حاضر نشود.

 

ملانی لاورنت مجری کن 2011

مجری شصت و چهارمین دوره این جشنواره ملانی لاورنت بازیگر فرانسوی بود که دو سال پیش با فیلم حرامزادههای بی آبرو ساخته کوئنتین تارانتینو در کن خودی نشان داد. لاورنت پس از خوش‎آمدگویی به میهمانان از جایگاه والای کن سخن گفت و اینکه هنرمندانی چون گدار، تروفو، تارانتینو، برتولوچی و فون تریر به این فستیوال پای گذاشتند و سپس شروع کرد اسم‎های کارگردانانی را لیست کرد که در سال جاری در بخش اصلی کن فیلم ارائه کرده‎اند. به نوعی لاورنت هم به این امر اشاره داشت که کن امسال پر از اسم‎های بزرگی است که در این دوره کنار یکدیگر قرار گرفته‎اند. اسم‎هایی چون لارس فون تریر، آلن کاوالیه، نانی مورتی، برادران داردین، پدرو آلمادوار، نوری بیلگه سیلان، ترنس مالیک، تاکاشی مایک و آکی کوریسماکی.

 

لاورنت سپس بدون هیچ وقفه‎ای نام هیئت داوران را به جز رابرت دنیرو ریاست این هیئت صدا می‎زد و آن‎ها از پشت صحنه بر روی سن می‎آمدند و با تشویق حاضران روبرو می‎شدند. پس از حضور همه گلچینی از به یادماندنی‎ترین لحظات بازی رابرت دنیرو بازیگر افسانه‎ای آمریکا پخش شد که یادآور خاطرات ریز و درشتی از فیلم‎های او بود. رابرت دنیرو سپس از سوی لاورنت فراخوانده شد و با حضور او حضار ایستاده نزدیک به 2 دقیقه او را یک صدا تشویق کردند و دنیرو از محبت همه آن‎ها تشکر کرد.

 

هیئت داوران کن


پس از نشستن تمامی داوران، لاورنت گفت: «آقای ریاست هیئت داوران از نیویورک که نیویورک رو دوست دارید و در فیلم‎های نیویورک بازی کردید ترانه نیویورک تقدیم به شما.» لاورنت جیمی کلوم را بر روی سن صدا زد تا آهنگ نیویورک را اجرا نماید. جانی کلوم زمانی که ریتم اهنگ خود را تندتر کرد لاورنت حرکات عجیب غریبی انجام داد که مشخص شد برای چه این روزها در تبلیغات تلویزیونی زیاد از او استفاده می‎کنند و حرکات او به دیگر زن‎های متشکل از داران کشیده شد و در این لحظه نگاه‎های معنی‎دار رابرت دنیرو هم جالب توجه بود. چنین کارهایی قطعا از شأن داوران و چنین فستیوال جهانی شاید کمی دور باشد.

 

پس از اجرای مالکوم گلچینی از فیلم‎های حاضر در بخش‎های مختلف این دوره از رقابت‎ها پخش شد که شروع ان با فیلم زیبای خفته ساخته جانی لی محصول فرانسه و یکی از فیلم‎های بحث انگیز امسال بود. اما بالاخره نوبت به تجلیل از برناردو برتولوچی کارگردان برجسته سینمای ایتالیا رسید. ژیل ژاکوب بر روی صحنه امد و برتولوچی پس از او بر روی ویلچر کنار او حاضر شد. ژاکوب از سینمای غنی ایتالیا و دستاوردهای او تجلیل به عمل اورد و تشکر فراوانی را نثار برتولوچی کرد. قبل از این‎که نخل طلای افتخاری به برتولوچی تعلق گیرد دقایقی از فیلم پردردسر 1900 پخش شد که رابرت دنیرو نقش اصلی آن را ایفا کرده بود.

 

این مراسم به مدت 45 دقیقه بدون هیچ وقفه‎ای به قسمت بعدی خود می‎رفت و در انتها تمامی هیئت داوران در کنار ملانی لاورنت و کمی آن طرف‎تر برتولوچی و ژاکوب مقابل عکاساسن حاضر شدند و عکس یادگاری انداختند.

 



درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما