اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ستایش رابطه انسان با درخت در جشنواره کارلووی‌ واری

 

شامگاه گذشته پنجاهمین دوره جشنواره کارلووی واری به کار خود پایان داد. گوی بلورین بهترین فیلم این جشنواره به فیلم «باب و درختان» ساخته دیه‌گو اونگارو رسید: فیلمی درباره رابطه انسان با درخت در حاشیه یک شهر بزرگ.

 

اونگارو یک فیلمساز فرانسوی است که در آمریکا اقامت دارد و «باب و درختان» نخستین فیلم اوست. در این فیلم زندگی و اندیشه‌های یک چوب‌بر که از ۳۵ سال پیش تاکنون در ماساچوست زندگی می‌کند، به نمایش گذاشته می‌شود. رابطه او با درختان و تلاش‌اش برای حفظ جنگل و سرشماری از درختان و همچنین زندگی شخصی او در یک خانه روستایی در مرکز توجه قرار دارد. «باب و درختان» پیش از این در جشنواره ساندنس هم به نمایش گذاشته شده بود و مورد توجه قرار گرفته بود.

 

جشنواره کارلووی واری در شهر کارلووی واری در جمهوری چک از سوم تا یازدهم ژوئیه برگزار شد. در این دوره از مهم‌ترین جشنواره سینمایی شرق اروپا ۲۳۳ فیلم سینمایی در بخش‌های مختلف به نمایش درآمد. از میان این فیلم‌ها ۳۵ فیلم برای نخستین بار در جهان در کارلووی واری به نمایش گذاشته شدند.

 

در افتتاحیه پنجاهمین دوره کارلووی واری ریچارد گیر، بازیگر سرشناس هالیوود شرکت داشت. به او به خاطر یک عمر فعالیت سینمایی‌اش یک گوی بلورین اهدا شد. گیر در سخنانی از واتسلاو هاول، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و نخستین رئیس جمهوری جمهوری چک پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تجلیل کرد.

 

هیأت داوران پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری جایزه ویژه‌اش را به فیلم «آن‌ها که می‌افتند بال دارند» ساخته پیتر برونر، کارگردان و موسیقی‌دان اتریشی اهداء کرد. فیلم «جوانی» تازه‌ترین ساخته پائولو سورنتیونو، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایتالیا جایزه ویژه تماشاگران را دریافت کرد.

 

پنجاهمین جشنواره فیلم کارلووی واری در برنامه ویژه‌ای با مرور بر آثار لاریسا شپیتکو، از این کارگردان زن برجسته ایرانی- اوکراینی تقدیر کرد. در برنامه بزرگداشت شپیتکو، علاوه بر شاهکار این فیلمساز یعنی «عروج»، فیلم‌های «آغاز یک عصر ناشناخته»، «گرما»، «بال‌ها»، و «من و تو» نیز به نمایش درآمد.

 

جشنواره کارلووی واری به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی اروپای شرقی، بیش از ۴۰ سال در چکسلواکی سوسیالیست برگزار می‌شد. پس از تغییرات سیاسی اجتماعی این کشور در پی انقلاب مخملی کشورهای بلوک شرق در سال ۱۹۸۹، مدیریت جشنواره به گروهی تازه از هنرمندان سپرده و در طی چند سال به جشنواره‌ای سازمان یافته تبدیل شد.

 

این جشنواره از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یکبار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۴ تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما