اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

چهار فیلم از حوادث انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در دست ساخت

اینجا غبار روشن است (ابوالقاسم طالبی)

 


این فیلم با موضوع انتخابات رياست جمهوري سال گذشته و حوادث پس از انتخابات ساخته مي‌شود که پروانه ساخت آن سوم خردادماه از سوي اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي صادر شد. اين فيلم كه لقب سياسي‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را به خود نسبت داده، هم‌اكنون در مرحله تحقيقات و نگارش است و محمد خزاعي آن را تهیه‌می‌کند.  به گفته خزاعی تاكنون حضور امير كريمي به عنوان مدير فيلمبرداري و محمد صنعتي به عنوان مدير توليد قطعي شده است و با پايان نگارش فيلمنامه، این فیلم به طور جدی وارد مرحله پيش توليد می‌شود.

 


ابوالقاسم طالبی پیش از این فیلم نیز یکی از سیاسی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران با عنوان آقای رییس جمهور را بر پرده سینماها برد و در آخرین کار سینمایی خود؛ دست‌های خالی با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، نیز به تبعات جنگ پرداخت.

 



طالبی همچنین
جنگ كودكانه، عروس افغان، نغمه، ويرانگر و مجموعه‎های تلويزيوني بازگشت پرستوها و به کجا چنین شتابان را در كارنامه هنري خود دارد.

 
 
 
 

 

 

نامزد تقلبی (ماشاءالله شاهمرادیزاده)

 



فیلم سینمایی «نامزد تقلبی» که فیلم‌نامه آن توسط ماشاء‌الله شاهمرادي‌زاده به نگارش درآمده‌، دومین فیلم سیاسی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم است و این فیلم به اتفاقات قبل از انتخابات می‌پردازد. این فیلم یک طنز سیاسی است که توسط ماشاء‌الله شاهمرادي‌زاده که اولین فیلم بلند سینمایی او به حساب می‌آید، کارگردانی خواهد شد.

 


ابراهیم اصغری که تهیه‌کنندگی نامزد تقلبی را برعهده دارد، گفت: «درخواست صدور پروانه ساخت برای این فیلم به اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي ارشاد ارائه شده‌است و با مهیا شدن شرایط ساخت، این فیلم اول تابستان مقابل دوربین می‌رود. »

 


براساس این گزارش، نامزد تقلبي به نوعی به حوادث پیرامون انتخابات می‌پردازد و نگاهی به سوءاستفاده برخي جريانات از دفاع مقدس دارد. همچنین این فیلم به عده‌ای می‌پردازد که در طول این ‌سال‌ها با عناوین متفاوت از مقطع ارزشمند دفاع مقدس سوء استفاده کردند.

 
 
 

 

 

پایان‌نامه (حامد کلاهداری) 

 



حامد کلاهداری کارگردان جوان سینما برای ساخت دومین فیلم سینمایی خود با عنوان
پایان‌نامه، حوادث پس از انتخابات را دستمایه کار قرار داده‌است و به گفته خود صریح‌ترین فیلم در این خصوص را مقابل دوربین می‌برد. او در این زمینه گفت: «فیلم‌نامه این فیلم را برادرم؛ هادی کلاهداری نوشته‌ که نگارش آن به پایان رسیده و برای دریافت پروانه ساخت به ارشاد ارائه داده شده‌است. »

 


براساس این گزارش، پیش تولید این کار به صورت ضمنی و کاملا ابتدایی آغاز شده‌است و روزهای اولیه را می‌گذارند.به گفته کلاهداری که فیلم «شکلات داغ» را آماده نمایش دارد، «پایان‌نامه» قصه‌ای دارد که در مورد حوادث پس از انتخابات به صراحت ساخته می‌شود و به بیانی دیگر این فیلم صریح الهجه در قصه‌گویی است.  تاکنون حضور وحید اسماعیلی به عنوان بازیگر در این فیلم قطعی شده است و عوامل پشت دوربین نیز به زودی مشخص می‌شوند. این فیلم اواسط تیرماه کلید می‌خورد و برای بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش می‌شود.

 



قصه این فیلم در مورد 4 جوان است که به جلسه‌ای که باید پایان‌نامه خود را ارائه دهند، نمی‌رسند و از آن جا می‌مانند. برای همین درصدد این هستند که بتوانند پایان‌نامه خود را بیرون از دانشگاه به استادشان بدهند. در این راه وارد ماجرای سیاسی و متوجه می‌شوند که در ویلایی یکسری اغتشاشات و مسائل پس از انتخابات توسط گروهک‌های سیاسی مختلف در حال طرح‌ریزی است. در همان بهبوحه ماجرای پس از انتخابات و شلوغی‌های آن روزها این 4 نفر ناخواسته وارد بازی سیاسی می‌شوند که برگشت برایشان سخت است و ...

 

 

 

 

 

خودزنی (احمد کاوری)

 



احمد كاوري که فيلم سينمايي
نفوذي را در بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر داشت، اين روزها به دنبال سرمايه گذاري براي ساخت فيلم‌نامه خودزني است كه به موضوع جريانات بعد از انتخابات مي‌پردازد. این فیلم داستان كسي است كه بعد از گذشت اين ايام به دنبال باز پس گيري آنچه كه از دست داده است، مي‌رود .

 

 

 

 

 
 

منبع: برنا

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما