اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حسن هدایت: آرمانهای انقلاب 180 درجه جهت معکوس به خود گرفته اند


هدايت با تاكيد بر اينكه، شرايط اكران به فيلم‌ها تحميل مي‌شود،تصريح كرد: فقط من نيستم كه با چنين مشكلي مواجه هستم. اكنون حجم بالاي توليدات، عدم برنامه‌ريزي درست و كم علاقگي مردم نسبت به سينما موجب شده كه با بخش زيادي از فيلم‌هاي به شدت سطحي كه در قالب سي‌دي‌ها و برنامه‌هاي مثلا طنز كه حتي دلقك بازي هم نيستند مواجه شويم. 

وی ادامه داد:در نهايت اين نوع محصولات سطح سليقه مردم را به شدت پايين آورده است چرا كه مردم فرهنگ‌شان را از جامعه مي‌گيرند و اگر محصولات فرهنگي به شكلي مبتذل ارائه شود، مثل فست فود با وجودي كه مي‌دانند مضر است، اما پس از مدتي به آن عادت كرده و در نهايت اين عادت موجب مي‌شود كه براي خنديدن، هر محصول نازل و پيش پا افتاده‌اي را قبول كنند.

زمانيكه فيلم‌ها و فرهنگ پاب‌كورني افزايش پيدا كند نبايد توقع فروش داشت

كارگردان «گرداب» با اشاره به آرمانهايي كه اوايل انقلاب براي فيلم، سينما و تلويزيون وجود داشته، يادآور شد: اكنون به نظر مي‌رسد كه اين آرمانها 180 درجه جهت معكوس به خود گرفته‌اند و به نوعي بسته‌بندي پاب‌كورني كه بي‌خاصيت‌، تبديل شده ‌است. 

زماني كه فيلم‌ها و فرهنگ پاپ‌كورني افزايش پيدا كند ديگر نبايد توقع داشت كه فيلم‌هاي متفاوت جز در موارد استثنايي كه بسيار مايه خوشحالي است فروش كنند. در چنين شرايطي همين كه اين فيلم‌ها بتوانند گليم خود را از آب بكشند برايشان كافي است. 

اين كارگردان با اشاره به مشكلات متعددي كه بر سر راه ساخت «ناسپاس» وجود داشته است، ادامه داد: در جشنواره فجر فيلمي مشابه «ناسپاس» با بودجه‌اي هفت ميلياردي كه شايد بيش از 15 برابر بودجه ما بود هم حضور داشت و تازه نصفه هم بود و اسمش را به طنز يا شوخي فيلم فاخر گذشته بودند.

من نمي‌دانم آيا فيلم فاخر يعني فيلمي كه تنها پول در آن خرج شده است؟ آيا فيلم فاخر نبايد ابهتي داشته باشد؟ اينكه فيلمي با كيفيت‌ كارهاي قبلي فيلمساز تنها صرف بهره‌مندي از بودجه‌هاي آنچناني، فاخر نام بگيرد درست است؟!


هدايت از حضور فيلم‌هاي تلويزيوني در جشنواره فجر امسال ياد كرد و افزود: اينكه يك سريال پس از پخش براي شركت در جشنواره تبديل به فيلم شود و بعد هم همان فيلم‌ را با بودجه‌اي به مراتب سنگين‌تر از بودجه ساخت فيلم‌هايي مثل فيلم من به فارابي بفروشند و فارابي هم آن را بخرد به هيچ عنوان درست نيست.

کارگردان ناسپاس در گفتگو با ایسنا ادامه داد:اگر واقعا فارابي مي‌خواهد بودجه‌اي به اين بخش اختصاص مي‌دهد، چرا اين پول را به فيلمي كه پيش‌تر به صورت سريال در تلويزيون پخش شده و همه آن را ديده‌اند اختصاص مي‌دهد؟ متاسفانه در حال حاضر اين نوع خرج‌هاي سيستم دولتي كم نيست و بخش دولتي به جاي اينكه گاه دست بخش خصوصي را بگيرد به آن پشت پا هم مي‌زند.

 

 

منبع: جهان نیوز

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما