اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

انتقادات تند فرزاد موتمن به جشن کارگردانان سینمای ایران

 فرزاد موتمن

 

انجمن کارگردانان خانه سینما جوایز خود را در بخش های مختلف همچون انجمن کارگردانان آمریکا اهدا کرد که انتقاداتی را نیز به همراه داشت.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، فرزاد موتمن کارگردان سینما انتقادات تند و درستی را به برگزاری چنین جشن‌هایی داشت که در ادامه می‌خوانید:

 

«انجمن کارگردانان سینما فرصتى عالى را براى مبارزه جهـت مهـمترین وظیفه اش که زمانى در اساسنامه خانه سینما از آن بعنوان " حفظ امنیت شغلى " نام برده شده بود، با کاندید کردن و جایزه دادن به فیلمهـا و فیلمسازانى بسیار نزدیک به انتخابهـاى جشنواره فجر ، جشن خانه سینما ، جشن منتقدین ، جشن حافظ و... غیره ، نه تنهـا از دست داد ، نه تنهـا اصلاً ضرورت برگزارى چنین جشنى را زیر سئوال برد ، که بد تر از آن با ارائه لیستى تا این اندازه هـمیشگى ، بر استانداردهـاى دوگانه حاکم بر سینما ى ما طى دو دهـه اخیر مهـر تأیید گذاشت . " استاندارد " هـایى که مهـمترین خطر براى "امنیت شغلى " اهـالى سینما بوده اند. بجاى جایزه دادن به فیلمى که " نخل طلا " دریافت کرده و مسلماً به جایزه زپرتو ى خانه سینما احتیاجى ندارد، میشد به یکى از فیلمهـاى حالبى که بورکرات هـا ئى که هـمگى از خارج از سینما بر سینما تحمیل شده اند جلوى نمایش اش را در فجر گرفته اند و سپس امکان اکران اش را در چرخدنده هـاى أنواع قرطاس بازیهـا ، له کرده اند و بالاخره آنرا بعنوان فیلمى یتیم و بى پدر و مادر در کنار " بفرمائید شام و ناهـار و مافیا و جوکر و ..." به نمایش گذاشته اند ، تا نتواند مخاطب اش را جلب کند ، توجه نشان داد . این حداقل حمایتى ست که وظیفه انجمن کارگردانان است که از فیلمهـاى " مستقل " تر انجام بدهـد ، اما بجایش ترجیح داده میشود که در کنار بورکراتهـا و سانسورچیان ، جشن بى مسئله هـمیشگى شان را برگزار کنند و چنین وانمود کنند که هـیچ اتفاق عجیب و غریبى در سینماى ایران نمى افتد ، کل قضیه البته سالهـاست که براى ما عادى شده است . " خانه سینما " اصلاً ربطى به ما ندارد ، در عوض یکى از بازو هـاى اجرائى بورکراسى سینماست. این میزان بى تدبیرى ، بى سیاستى ، نادانى و اصلاً خرفتى را در سینماى هـیچ گوشه اى از جهـان نمیتوان یافت . مخصوص " جهـنم دره " خودمان است.»

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما