اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مهندس‌پور،زارع و عليرضا نادري داوران جشنواره استانی تهران


پانزدهمين جشنواره‌ تئاتر استاني استان تهران با داوري دکتر فرهاد مهندس‌پور، عليرضا نادري و قاسم زارع از 17 تا 22 آبان‌ماه در تالار «محراب» برگزار مي‌شود. در نشست هماهنگي ميان برگزار‌كنندگان و گروه‌هاي شركت‌كننده در جشنواره كه عصر روز گذشته 15 آبان‌ماه در تالار «محراب» برگزار شد، عبدالرضا علي‌پناه _ معاون مدير كل ارشاد استان تهران _ در سخناني گفت: جشنواره‌ي امسال ويژگي‌هاي خاص و منحصر به فردي دارد. سال گذشته بعد از سه چهار سال كه جشنواره‌هاي استاني تعطيل بود، جشنواره‌ي چهاردهم را برگزار كرديم كه قطعا نواقصي داشت و دوستان با مشكلات بسياري روبه‌رو شدند. 


او با ابراز خرسندي از راه‌اندازي دفاتر انجمن هنرهاي نمايشي در استان‌هاي گوناگون ادامه داد: با راه‌اندازي اين دفاتر بخشي از مشكلات ما حل شده است و امسال در جشنواره‌ي پانزدهم، 14 نمايش در بخش صحنه‌اي و 7 نمايش در بخش خياباني به مدت چهار روز با يكديگر رقابت مي‌كنند.


علي‌پناه هم‌چنين از داوري عليرضا نادري ، دکتر فرهاد مهندس‌پور و قاسم زارع در اين دوره از جشنواره ابراز خرسندي كرد و ادامه داد: داوران امسال جزو افراد مطرح هستند. 


وي در ادامه به ارائه‌ي آمار آثار شركت‌كننده در اين جشنواره پرداخت و افزود: بيش از 200 متن در بخش‌هاي صحنه‌اي و خياباني متقاضي شركت در اين جشنواره بودند كه از اين ميان حدود 40 تا 50 متن به مرحله‌ي بازبيني رسيدند و در نهايت 14 نمايش در بخش صحنه‌اي و 7 نمايش در بخش خياباني به اين دوره از جشنواره راه پيدا كردند.


معاون مدير كل ارشاد استان تهران اظهار اميدواري كرد: با همكاري مطبوعات و رسانه‌ها، جشنواره‌ي امسال بتواند در جهت جذب تماشاگر موفق شود.

وي ادامه داد: تئاتر بدون تماشاگر مانند پرنده‌اي است كه يك بال ندارد.


علي‌پناه هم‌چنين اظهار اميدواري كرد: در اين دوره از جشنواره چندين كارگاه شامل كارگاه‌هاي كارگرداني، بازيگري، نمايشنامه‌نويسي و نورپردازي در خلال برگزاري جشنواره برپا شود تا جشنواره حالت آموزشي هم داشته باشد.


وي در ادامه با تاكيد بر جايگاه مهم نقد در تئاتر گفت: در حوزه‌ي نقد هم اگر بتوانيم جلسات نقد و بررسي براي نمايش‌ها برگزار كنيم، اتفاقي بسيار خوبي است، چرا كه مي‌توانيم از يكديگر ياد بگيريم.


اين مدير ارشاد در پاسخ به پرسش يكي از كارگردان‌هاي شركت‌كننده در جشنواره درباره‌ي كمك‌ هزينه‌هاي گروه‌هاي نمايشي توضيح داد: سقف كمك‌ هزينه‌اي كه در نظر گرفته‌ايم 700 هزار تومان براي هر گروه است. از شوراي بازبيني درخواست كرديم تا در هنگام بازبيني آثار، مبلغ كمك هزينه‌ي هريك از گروه‌ها را مشخص كنند، البته مي‌دانم اين پول واقعا ناچيز است و حتي كفاف كرايه‌ي ماشين اعضاي گروه را نمي‌دهد، اما در حد توان ماست.


او هم‌چنين به گروه‌ها اين نويد خوش را داد كه جوايز امسال نسبت به سال گذشته مبلغ بيشتري خواهد بود كه البته اين مبلغ را نمي‌توان فعلا اعلام كرد.


در ادامه‌ي اين نشست قشقايي يكي از كارگردان‌هاي شركت‌كننده در جشنواره كه قرار است نمايشش ساعت 13 اجرا شود، با ابراز ناراحتي از ساعت اجراي نمايشش گفت: 90 درصد ميهمانانم نمي‌توانند در اين ساعت بيايند.


در پاسخ به او حسين عاطفي يكي از كارشناسان تئاتر ارشاد استان تهران گفت: ما به ميهمانان شما كاري نداريم اگر نمي‌توانند بيايند، ايرادي ندارد، داور‌ها كه هستند.


در همين رابطه مهرداد كوروش‌نيا مدير تالار محراب خطاب به اين كارگردان گفت: ما ناچار شديم جدول جشنواره را به اين شكل تنظيم كنيم چون همه‌ي گروه‌ها بايد براي نصب دكورهايشان زمان كافي داشته باشند، به هرحال اين ساعت‌ها براي اجرا در جشنواره است و براي اجراي عمومي آثار نيست.


هم‌چنين يكي ‌ديگر از كارگردان‌ها كه قرار است نمايشش را در بخش خياباني اجرا كند، در سخناني گفت: كارهاي خياباني شركت‌كننده در جشنواره امكان ورود به جشنواره‌ي فجر را ندارد.


در پاسخ به او كوروش‌نيا توضيح داد: خروجي اول براي گروه‌ها اين است كه كمك مالي دريافت مي‌كنند و با يكديگر امكان رقابت پيدا مي‌كنند. ما سال گذشته كارهاي برگزيده‌ي خياباني را به دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي فجر معرفي كرديم. شركت‌كردن يا نكردن اين كارها در جشنواره‌ي فجر در اختيار دبيرخانه‌ي اين جشنواره است.


در همين زمينه علي‌پناه با تاييد سخن گروه‌هاي خياباني اظهار تاسف كرد: نوعي بي‌مهري نسبت به نمايش‌هاي خياباني وجود دارد. در حالي كه اين‌گونه يكي از گونه‌هاي اثر‌گذار نمايشي است كه مي‌تواند با مردم ارتباط تنگاتنگي داشته باشد.


او خطاب به گروه‌ها گفت: اگر طرح و ايده‌اي داشته باشيد بنده استقبال مي‌كنم. ما آمادگي آن را داريم تا جشنواره‌اي مستقل براي تئاتر خياباني داشته باشيم.


علي‌پناه هم‌چنين خطاب به گروه‌ها گفت: سه نيروي خدماتي در طول برگزاري جشنواره به گروه‌ها كمك خواهند كرد تا در زمينه‌ي نصب دكور و نورشان مشكلي نداشته باشند.


او هم‌چنين به گروه‌ها پيشنهاد كرد: براي برگزاري جلسات نقد و بررسي از لابي تالار «محراب» يا هنرستان موسيقي كه ديوار به ديوار اين تالار است، استفاده كنند.


به گزارش ايسنا؛ در اين دوره از جشنواره‌ي تئاتر استان تهران و جشنواره‌ي خياباني «بصيرت» شورايي مركب از محمدرضا الوند، حبيب‌الله دانش و حسين عاطفي كار بازخواني آثار را انجام داده‌اند و بازبيني هم بر عهده‌ي شورايي سه نفره مركب از مرتضي رستمي، حبيب‌الله دانش و عليرضا استادي بوده است.


كارهاي بخش صحنه‌اي اين جشنواره در دو سالن تالار «محراب» و كارهاي بخش خياباني در سكوي اين تالار اجرا مي‌شود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما