اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اکبرلو: دستاورد بزرگ جشنواره فجر همگرايي دانشگاهيان و سينماي ايران است


دوري فضاهاي آکادميک از مردم و جامعه، آفت بزرگ کنوني ما در عرصه هنرهاي مختلف از جمله سينما است و اگر جشنواره فجر بتواند اين همگرايي را ميان دانشگاهيان و سينماي ايران ايجاد کند، دستاورد بزرگي خواهد داشت.

«منوچهر اکبرلو» منتقد و مدرس سينما، در گفت‌وگو با ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ضمن بيان اين مطلب با تأکيد بر لزوم شرکت دانشجويان رشته‌هاي هنري به ويژه سينما در جشنواره فجر، گفت: حضور دانشجويان در جشنواره مي‌تواند فرصتي را جهت ديدن مجموعه قابل توجهي از فيلم‌هاي تاريخ سينما براي آنان به وجود آورد و از سويي، شرکت در ورک‌شاپ‌هاي سينماگران خارجي نيز مي‌تواند براي آشنايي با سينماي روز جهان به آن‌ها کمک بسياري کند.

وي افزود: البته بايد فيلم را در بهترين وضعيت، در سالن سينما و به همراه تماشاگران معمولي ديد،اما حضور در سالن‌هاي جشنواره مي‌تواند دانشجويان را با فضاي عمومي سينماي ايران آشنا کند؛ تا زماني که مي‌خواهند وارد سينماي حرفه‌اي شوند، به دور از تصورات و با آشنايي نسبي با شرايط فضا و کليت سينما در اين عرصه فعاليت کند.

اکبرلو ادامه داد: تجربه سال‌ها حضور در دانشگاه‌ها نشان مي‌دهد، دانشجويان هنر اگر با فضاي سينماي حرفه‌اي آشنا نباشند، دچار تصوراتي آرماني مي‌شوند که به دور از واقعيات بيروني ا‌ست و به توليداتي ختم مي‌شود که نمي‌تواند ارتباطي با تماشاگر سينما برقرار ‌کند. البته اين مسئله به جنس آموزش‌هاي دانشگاهي ما نيز باز مي‌گردد که همواره در جهان تاريخ سينما و شاهکارهاي سينمايي سير مي‌کند و کمتر به معرفي و تحليل سينماي ايران مي‌پردازد. متاسفانه نگاه نخبه‌گرايانه در محيط‌هاي دانشگاهي سبب دوري آموزش‌هاي آکادميک از واقعيت جامعه شده است.

اين محقق و پژوهشگر همچنين درباره ارتباط فضاي جشنواره فجر با محيط‌هاي آکادميک نيز گفت: اساسا آموزش هنر بدون پيداکردن شناخت کافي از جامعه‌اي که هنرمند قرار است در آن آثار هنري توليد کند، سبب مي‌شود که هنرمند به دليل بيگانگي با مخاطب، قدرت درک او را نداشته و در نتيجه نتواند آثاري با رويکرد به مخاطب ايراني توليد کند.

به اعتقاد وي دوري فضاهاي آکادميک از مردم و جامعه، آفت بزرگ کنوني ما در عرصه هنرهاي مختلف است و سبب توليد آثاري مي‌شود که مخاطب با آنان هيچ ارتباطي برقرار نمي‌کند؛ اگر جشنواره فجر بتواند اين همگرايي را ميان دانشگاهيان و سينماي ايران ايجاد کند، دستاورد بزرگي خواهد داشت.

اين مدرس دانشگاه سوره همچنين درباره راهکارهاي نزديکي فضاي آکادميک و جشنواره فجر نيز اظهار کرد: البته فضاي عمومي جشنواره، هميشه درگير حواشي جذاب فيلم‌هاي سينمايي است و متاسفانه در کمتر دوره‌اي از جشنواره شاهد رويکرد پژوهشي و علمي بوده‌ايم؛ به عنوان مثال پس از گذراندن سه دهه جشنواره از سوي ستادهاي اين 30 دوره، حتي يک کتاب پژوهشي نيز منتشر نشده است که به بررسي دستاوردها، کاستي‎ها يا تاثيرات جشنواره فجر به سينماي ايران بپردازد. بنابراين خود دانشجويان و مدرسان هستند که بايد از فرصت ايجاد شده، استفاده کنند.

وي در پايان تاکيد کرد: تعيين موضوعات تحقيقي در ارتباط با جشنواره فجر از سوي مدرسين دانشگاه‌ها مي‌تواند بحث علمي جشنواره را در محيط‌هاي آکادميک زنده نگه دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما