اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سلطان‌محمدي: جشنواره فجر محرك سينما در پيشتازي انديشه و هنر انقلاب اسلامي بوده است


حسين سلطان‌محمدي گفت: جشنواره فيلم فجر در دوره‌هايي، محرك سينماي ايران در پيشتازي انديشه و هنر انقلاب اسلامي بود و بايد همين گونه باشد.

اين منتقد و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره فيلم فجر گفت: جشنواره فيلم فجر، تركيبي عجيب از جشن ايراني و معيار خارجي است. ايراني است چون، خاستگاهش پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و زمانش در دهه آشناي فجر است و به هر دليلي هم كه تصور كنيد، نتوانسته‌ايم زمان آن را تغيير دهيم زيرا آن را نماد فعاليت يك ‌ساله انديشه انقلاب اسلامي در حوزه سينما مي‌دانيم.

وي ادامه داد: هرگاه هم خواسته‌ايم كه به مناسبتي تغييراتي در زمان آن بدهيم، همانند امسال، در اندازه چند روز بوده است. كمتر مسئولي هم توانسته آن را همانند ديگر جشنواره‌ها نظير فيلم كوتاه يا فيلم‌هاي كودك و نوجوان، در فصول متفاوت بچرخاند يا تعطيلي موقت آن را برتابد. به همين علت پايه‌اي است كه همانند سال‌هاي اخير مي‌كوشيم آن را به همه كشور تسري دهيم. به‌تدريج ماهيت تصويري آن به ماهيت جشن تغيير يافته است و همه در آن شركت مي‌كنند و اخبار پيش از برپايي آن بيشتر از خود آن مطرح است. همه مي‌آيند تا آن را شكل دهند و چون موعدش رسيد، آن را به مردم مي‌سپارند تا خود هر آن گونه كه خواستند و به صورت يك تجمع عمومي، آن را مديريت كنند. و قس علي‌هذا.

وي اظهار داشت:‌ از سويي جشنواره فيلم فجر معيار خارجي دارد چون به سبك آنچه در خارج مطرح است، برايش فيلم مي‌رسد و برايش فيلم انتخاب مي‌شود. هيات انتخاب دارد و هيات داوري. بخش‌هاي مختلف داريم و جوايز مي‌دهيم. براي نمايش‌اش به سالن‌هاي سينما رجوع مي‌كنيم و براي ديدن فيلم‌هايش هنرمندان و گروه‌هاي مردمي را دسته‌بندي مي‌كنيم كه چه كسي در كجا و چگونه فيلم ببيند و به‌ظاهر فرمت حرفه‌اي مراعات شود. مهمان خارجي و بازار فيلم دارد و تحت تاثير جشنواره‌هاي خارجي و مشخصاً جشنواره فيلم برلين، بخش بين‌الملل آن را با تفاوت زمان نسبت به بخش ايراني به انجام مي‌رسانيم تا از گردونه جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم خارج نشويم. و براين منوال مي‌توان بسيار برشمرد.

سلطان‌محمدي گفت: در انبوهي توليد، انبوهي نام‌ها، انبوهي رسانه‌ها و انبوهي افراد رسانه‌اي، نبايد وضع به‌گونه‌اي باشد كه آنچه ديده نمي‌شود، جشنواره باشد و فيلم و گفته شود كه «در گذر سال‌ها خيلي از معيار اوليه دور شده‌ايم.». به‌راستي در سال‌هاي گذشته،‌ آنقدر كه جشنواره فيلم فجر دچار دگرگوني شده، نه جشنواره فيلم كن تغيير كرده، نه جشنواره ونيز، برلين و نه مراسم اسكار. ما همه هستيم و همه نيستيم، چون خود هستيم. تكليف ما چيست؟ افراد قديمي مي‌كوشند خود را قاعده‌مند نگه‌داشته و با جشنواره حرفه‌اي برخورد كنند و افراد جديد و انبوه، به هيجان آني و خلق قاعده‌هاي جديد و دائم‌التغيير مشغول هستند.

وي در پايان گفت: جشنواره را نگذاريم به چند روز نمايش فيلم تبديل شود. جشنواره در دوره‌هايي محرك سينماي ايران در پيشتازي انديشه و هنر انقلاب اسلامي بود چه در داخل و چه در خارج و بايد به سمتي برويم كه اين توانايي در جشنواره قابل احساس باشد.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما