اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کرک داگلاس صد ساله شد!

 

 

کرک داگلاس، با نام اصلی ایشور دانیلویچ دمسکی، امروز جمعه نهم دسامبر ۱۰۰ ساله شد. پدر او از یهودیان روسیه بود که از آنجا با تنگدستی به نیویورک در آمریکا مهاجرت کرد.


او پس از پایان خدمت در نیروی دریایی آمریکا نام خود را به کرک داگلاس تغییر داد و در طول دهه ۵۰ و ۶۰ به یکی از برجسته‌ترین ستاره‌های هالیوود تبدیل شد. آن برق نگاه و چال میان چانه‎اش او را در زمره محبوب‎ترین مردان نقش اول قرار داد.

 

او بازیگری را با فیلم «عشق عجیب مارتا ایورس» در سال ۱۹۴۶ آغاز کرد. بعد از آن در سال ۱۹۴۷ در فیلم 'عزاداری به الکترا می‌آید" بر اساس نمایشنامه یوجین اونیل، در کنار روزالیند راسل بازی کرد.

 

کرک داگلاس برای اولین بار در ۱۹۵۰ برای بازی در فیلم «قهرمان» نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در همان سال برای بازی در فیلم «مرد جوان با یک شیپور» مجبور شد نوازندگی ترومپت یاد بگیرد.

 

بازی در فیلم «اسپارتاکوس» از مشهورترین فعالیت‌های سینمایی او به شمار می‌رود. کرک داگلاس در این فیلم نقش یک گلادیاتور را بازی کرد که بر علیه امپراتوری رم قیام می‌کند.

 

بازی در نقش‌های ونسان ون گوگ در فیلم «شور زندگی» و «راه‎های افتخار»، «جدال در اوکی کرال» و «وایکینگ‌ها» نیز از نقش‌های به یاد ماندنی اوست. داگلاس با برت لنکستر، دیگر ستاره مشهور هالیوود و هم‌دوره‎اش رقابتی دوستانه داشت. این دو در چندین فیلم با هم بازی کردند. کرک داگلاس دو بار ازدواج کرده است. این عکس از دهه ۵۰ است با پسرانش جوئل و مایکل. مایکل داگلاس که به نوبه خود بازیگری برجسته، کارگردان و از تهیه کنندگان بزرگ هالیوود است در این عکس در کنار پدرش دیده می‌شود. داگلاس پدر شوهر کاترین زیتا جونز بازیگر بریتانیایی است که در ۲۰۰۰ با مایکل ازدواج کرد.

 

در سال ۱۹۹۱ کرک داگلاس بعد از آنکه از یک بیماری جدی، جان سالم به‌در برد، گرایش‎های مذهبی پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۰ به بیت المقدس سفر کرد تا دیوار ندبه، از مقدس‌ترین اماکن یهودیان را زیارت کند. او سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر شد، اما هیچگاه این جایزه را به دست نیاورد. فقط در سال ۱۹۹۶ از سوی آکادمی اسکار، جایزه‌ای افتخاری گرفت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما