اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

فستيوال تاريخ سينما در بولونيا آثار ابراهيم گلستان را نمايش می‌دهد

 

 

سی‌امین دوره فستيوال بين‌المللی فيلم ايل چينما ريترواتو در بولونيای ايتاليا برنامه‌ای را به مرور آثار ابراهيم گلستان اختصاص داده است. این فستیوال معتبر که شرکت‌کنندگانی از پنجاه کشور دنیا را در شهر تاریخی بولونیا در شمال ایتالیا گردهم می‌‌آورد، توسط سینماتک بولونیا اداره می‌شود.

 

مرور بر آثار ابراهیم گلستان، با همکاری دانشگاه شیکاگو و آرشیوهای فیلم فرانسه، با تمرکز بر فعالیت‌های استودیوی گلستان طراحی شده و فیلم‌های کوتاه، بلند، داستانی و مستند را از «یک آتش» (۱۹۶۱) تا هجویه سیاسی «اسرار گنج دره جنی» (۱۹۷۴) شامل می‌شود. بروشور خبری این دوره از فستیوال ابراهیم گلستان را فیلم‌سازی معرفی کرده که بدون در نظر گرفتن آثار او درک سینمای نوین ایران تقریبا غیرممکن خواهد بود. همچنین نقش سمبولیزم، شعر، ادبیات و تاریخ معاصر ایران در درک دنیای این فیلم‌ساز کلیدی توصیف شده است.

این دومین باری است که فستیوال ایل چینما ریتراتو به مرور بر آثاری از سینمای ایران اختصاص دارد. سال گذشته نیز آثاری از موج نوی سینمای ایران، با همکاری فیلم‌خانه ملی ایران، در این فستیوال به نمایش درآمد. بخش‌های دیگر سی‌امین دوره فستیوال ایل چینما ریترواتو عبارتند از: مرور کامل بر آثار ژاک بکر، فیلمساز فرانسوی، که اثر واپسین‌اش «حفره»، در میدان اصلی شهر بولونیا به نمایش گذاشته خواهد شد.

هم‌چنین مرور بر آثار کارگردان ایتالیایی ماریو سولداتی و کارگردان فرانسوی ماری اپستاین. نمایش فیلم‌هایی که ظرف یک سال گذشته توسط آرشیوهای فیلم در اقصی‌نقاط جهان مرمت شده‌اند، شامل فیلم‌هایی از آمریکا، اسپانیا، یونان، فرانسه و بریتانیا است که در بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۶ ساخته شده است.

مرور بر آثار ساخته شده در استودیوی فیلم یونیورسال در سال‌های اولیه ناطق. بزرگداشت‌های مارلون براندو، برادران لومیر، نمایش چهار فیلم مرمت شده از باستر کیتون، به علاوه نمایش فیلم‌های مرمت شده توسط بنیاد مارتین اسکورسیزی که واحدهای فنی و اجرایی مرمت آن در بولونیا قرار دارند. مروری بر انواع اولیه رنگ در سینمای صامت، هم‌چنین فیلم‌های رنگی اولیه در سینمای ژاپن، روایتی متفاوت از تاریخ سینمای آرژانتین نمایش فیلم‌هایی از صد سال پیش (۱۹۱۶) که از سنت‌های سالانه فستیوال است.

همچنین مرور بر سینمای اتحاد جماهیر شوروی در دوره آزادی نسبی بعد از مرگ استالین. این فستیوال از ۲۵ ژوئن تا ۲ ژوییه در پنج سینما و دو میدان در شهر برگزار می‌شود، جایی که شرکت کنندگان و شهروندان بولونیایی می‌توانند تا پاسی از شب شاهکارهای تاریخ سینما را روی پرده‌ بزرگ تماشا کنند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما