اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ششمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری (تایپوگرافی)

 

در این مراسم که با حضور هنرمندان تجسمی و گرافیست چون احمد اسفندیاری و محمود جوادی‌پور برپا شد، رضا داوری اردکانی سخنرانی کرد.

این نمایشگاه تا 18 شهریورماه به صورت بین‌المللی و در دو بخش «اسماء‌الحسنی» و بخش جنبی «پوسترهای مذهبی» برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی پوستر «اسماء‌الحسنی» سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و امسال در خانه هنرمندان برپاست. علی وزیریان، دبیر این نمایشگاه گفت: «در ششمین دوره این نمایشگاه علاوه بر بخش اصلی که مسابقه «اسماء‌الحسنی» است، بخش جنبی نیز به صورت مسابقه برگزار شده است. در بخش جنبی این نمایشگاه پوسترهای مذهبی با هم رقابت داشتند.»

در این نمایشگاه از مجموع 101 اثر، 61 پوستر در بخش «اسماء‌الحسنی» و 40 پوستر در بخش مذهبی نمایش داده می‌شود. همچنین آثار علاوه ‌بر تهران در موزه هنرهای معاصر اصفهان به معرض دید عموم گذاشته شده است.

آثار شرکت‌کننده در این نمایشگاه توسط چهار داور، دو داور ایرانی و دو داور مسلمان غیرایرانی بررسی و انتخاب شدند.

علی سیلان، گرافیستی از کشور ترکیه و استاد دانشگاه «سمسان» است. او مقالات بسیاری در خصوص طراحی گرافیک و تجزیه و تحلیل گرافیک و تبلیغات منتشر کرده است. کتابی هم با عنوان «مبانی گرافیک» به رشته تحریر درآورده است. سیلان یکی از چهار داور ششمین دوره نمایشگاه «اسماءالحسنی» است. او کیفیت آثار راه‌یافته به نمایشگاه را بالا توصیف می‌کند و معتقد است این نمایشگاه قابلیت بین‌المللی شدن دارد حتی اگر مخاطبان با فونت عربی و فارسی آشنا نباشند. او به خبر گفت: «زبان، اهمیت چندانی برای درک پوستر و اثر هنری ندارد، زیرا هر پوستر زبان خاص خودش را دارد. اینکه متن به عربی یا لاتین نوشته شده باشد اهمیتی ندارد، زیرا هر هنرمندی شیوه خاص خود را برای کارش دارد.»

او برپایی چنین نمایشگاهی را باعث اتحاد بین هنرمندان مسلمان دانست و افزود: «این نمایشگاه در دنیای اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و باعث اتحاد هنرمندان مسلمان می‌شود و ارتباط این نمایشگاه با سایر کشورها و سایر ادیان، اتحاد موجود در دین اسلام و نگاه روشن این دین را بیش از پیش نشان می‌دهد.»

پاسکال زغبی، دیگر داور این دوره از نمایشگاه «اسماءالحسنی»، طراح گرافیک و مؤسس استودیوی «29 حرف» در بیروت است. او نمونه‌های گوناگونی از فونت‌های جدید حروف عربی را طراحی کرده و ابتکاراتی در زمینه فن چاپ داشته است. زغبی به تدریس طراحی حروف و تایپوگرافی در دانشگاه LAU لبنان و دانشگاه نوتردام مشغول است.

او ارتباط مفهوم و مضمون کارها را خیلی خوب و جالب دانست و کیفیت کارها به خصوص آثار بخش «اسماءالحسنی» را خیلی قابل‌توجه ذکر کرد. زغبی در گفتگو با خبر به تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «در این نمایشگاه، اسامی خداوند به صورت خلاقانه نمایش داده شده و به روش مدرن به تصویر کشیده شده است و من مضمون آن‌ها را بسیار غنی‌تر پیدا کردم. من تا به حال چنین نمایشگاهی ندیده بودم.»

این هنرمند لبنانی در پاسخ این سؤال که آیا نمایشگاه «اسماءالحسنی» قابلیت بین‌المللی شدن و حضور در کشورهای دیگر را دارد یا خیر گفت: «با توجه به اصول گرافیک، قطعا چنین نمایشگاهی در کشورهای دنیا می‌تواند بازخورد خوبی داشته باشد.»

او معتقد است آثار این نمایشگاه حتی برای کسانی که با فونت عربی و فارسی آشنا نیستند هم می‌تواند قابل درک و تأثیرگذار باشد؛ به شرط آنکه در کنار هر تابلو توضیحاتی درباره مضمون آن وجود داشته باشد. به این ترتیب مردم با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف می‌توانند با این آثار ارتباط برقرار کنند.»

محمد خزایی، دانشیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و سردبیر ماهنامه تخصصی «کتاب ماه هنر» یکی دیگر از داوران این نمایشگاه است. او داوری چندین نمایشگاه تخصصی گرافیک، دبیری دوسالانه پوستر عاشورا و دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران را در کارنامه خود دارد.

خزایی سطح کیفی آثار نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته به خصوص در بخش «اسماءالحسنی» بسیار بهتر دانست و تأکید کرد: «تنوع کارها در بخش «اسماءالحسنی» بسیار بیشتر شده است.»

او در گفتگو با خبر معیارهایش را برای انتخاب پوسترها چنین تشریح کرد: «این نوع نمایشگاه با این موضوع هم در بخش «اسماءالحسنی» و هم در بخش پوسترهای مذهبی در دنیا نداریم. بخش مهمش برمی‌گردد به محتوایی که در پوستر به چشم می‌خورد. بخش بعدی ظاهر کار و فرم آن است. به عبارت دیگر آثاری برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شدند که فرم و معنا در آن‌ها با هم هماهنگ بودند. این مهم‌ترین معیاری بود که برای انتخاب پوسترها در نظر من بود.»

نمایشگاه اسماء الحسنی به مدت یک ماه در خانه هنرمندان ایران درحال برگزاری است.

 

منبع: خبرآنلاین

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما