اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

48 سال عکاسی احمد عالی در گالری ماه مهر


نمایشگاهی از عکس‌های "احمد عالی جمعه – دوم مهر ماه در –" گالری "ماه مهر" آغاز به كار كرد. در کنار اين نمايشگاه «کتاب عالی » شامل گزیده آثار احمد عالی رونمایی شد و در حاشيه اين رويداد فیلم مستندي از زندگی و نگاه این هنرمند به کارگردانی "محمد شیری" نمايش داده شد .


در اين نمايشگاه " 40 عکس از آثار "احمد عالی"در گالری " که مربوط به سال های 1340 تا 1388 مي باشد عرضه شده است . عالی در تمام سال هایی که عکاسی کرد به این مساله اصرار ورزید که عکاسی برایش تنها یک کپی محض از طبیعت و واقعیت های عینی آن نیست و به همین خاطر در آنها دخل و تصرف انجام داد،همین مشخصه باعث شده است که عکس هایی که در این نمایشگاه عرضه شده است،از حیطه مستند نگاری صرف خارج شده و حال و هوای زمانه در آنان متجلی باشد.


کتاب عالی نیز در 260 صفحه با طراحی و مدیریت هنری " ابراهیم حقیقی" و با نوشتارهایی از شهریار توکلی،تورج حمیدیان و ابراهیم حقیقی منتشر شده است. این اثر را می توان نمونه کوچکی از تلاش های این هنرمند در زمینه هنر عکاسی دانست. این عکس ها هیچ کدام نام خاصی نداشته و تنها تاریخ آنان ذکر شده است. "کتاب عالی" مسیری دو ساله را طی کرده است تا سرانجام دوم مهر ماه در گالری " ماه مهر" رونمایی از آن صورت گرفت.


احمد عالی با واقعیت هایی که روبه رو می شود،به شکلی هنرمندانه مواجه می شود و این همان مشخصه ای است که از نقاشی به عکاسی آمده است. او البته خود نقاشی خوانده و اما از دهه 30 با رسانه عکاسی آشنا می شود و تا کنون نیز به این فعالیت هنرمندانه خود ادامه می دهد. به همین خاطر است که عکس های او همچنان نوآورانه است، چرا که او آنچه را که می بیند،تکثیر کرده و به شکل دیگری نمایش می دهد.


این نمایشگاه تا 19 مهر از ساعت 16 تا 20 دایر خواهد بود. ضمن آنکه گالری در روزهای 9،12 و 16 مهر ماه تعطیل است. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان آفریقا،کوچه نیلوفر،پلاک 7 مراجعه کنند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما