اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه عکس˝پاریس در تهران˝ فردا افتتاح می‌شود

 

 

یک صد و چهل و هشتمین نمایشگاه عکسخانه شهر با عنوان "پاریس در تهران" با نمایش آثار مهناز گنجی فردا، 29دی، افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه 30 عکس سیاه و سفید در ابعاد 45×60 سانتیمتر از شهر پاریس به نمایش در می‌آید. 

این هنرمند عکاس درباره نمایشگاه عکس خود به خبرنگار هنرهای تجسمی برنا، گفت: تنها در یکی از عکس‌هایم سر یک انسان وجود دارد و این عکس هم به تنهایی معنایی ندارد مگر اینکه در کنار عکس دیگری قرار گیرد؛ در واقع دوقلوهای به هم چسبیده هستند. بقیه عکس‌ها بدون حضور ‌آدم‌هاست.

این هنرمند عکاس درباره انگیزه خود برای عکاسی از پاریس عنوان کرد: معمولا عکس‌هایی که از پاریس می‌بینیم خیلی کارت‌پستالی است؛ رنگارنگ و زیبا و شاد. کافه‌ها و رستوران‌های زیبا و آدم‌هایی که از زندگی خود لذت می‌برند و به قول معروف خورشید می‌درخشد و آسمان آبی است و پرنده‌ها آواز می‌خوانند. خواستم با این عکس‌ها نشان دهم که همه ماجرا این نیست.

وی افزود: هر شهری می‌تواند برای خیلی از آدم‌ها جذاب و رنگارنگ باشد اما برای افراد دیگری می‌تواند پر از غم و نوستالژی و دلتنگی باشد. شهرهای بزرگ خیلی قدرتمند هستند و می‌توانند افراد را ایزوله کنند و به حاشیه برانند و هر روز صبح به آدم‌ بگوید که هیچ‌چیزی نیستی و من تو را درون خود می‌گیرم و قدرتم را به تو نشان می‌دهم تا بدانی چقدر ناتوانی.

گنجی این عکس‌ها را طی 5 سال زندگی خود در پاریس گرفته است و دراین‌باره عنوان کرد: رفتم و برج ایفل و رودخانه و آدم‌هایش را دیدم ولی برای اولین بار در زندگی احساس کردم که پشت پرده خبرهای دیگری هم هست. همین شهر می‌تواند خیلی برای تو بی‌رحم باشد.

وی افزود: این عکس‌ها را گرفتم تا به آدم‌های مختلف در شهرهای مختلف نشان دهم که تنها آنها چنین احساسی ندارند و حتی تهران با تمام زیبایی‌ها هم از نگاه یک مهاجر می‌تواند چنین حسی را به او دهد که این شهر با تمام زیبایی‌هایش متعلق به او نیست و دلتنگش می‌کند.

بنابر این گزارش، رلف اسکولکرفت، استاد ادبیات تطبیقی زبان فرانسه در دانشگاه تگزاس و نویسندۀ کتاب "رومن گاری: مردی که سایۀ خود را فروخت" درباره عکس‌های‌ مهنار گنجی نوشته است:" تصاویر می‌نیمالیست مهناز، در سکوت غوطه ورند. آن‌ها لحظه‌ها را در زمان ثبت می‌کنند، جایی که در آن، تخیل، به اکتشاف در شکل‌ها و نورهای غیرمنتظره می‌پردازد. او در عکس گرفتن، آرام است و بنابراین، برای افراد مزاحمت ایجاد نکرده و حریم شخصی آن‌ها را نقض نمی‌کند. در عکس‌هایی که از پاریس، نیویورک، و پکن گرفته است، تعداد انسان‌ها بسیار اندکند، گر چه گاهی در پس‌زمینه دیده می‌شود. در واقع، او شهر‌ها، مجسمه‌ها، و رودخانه‌ها را با زیرکی یک کارآگاه مورد مشاهده قرار می‌دهد، و رازشان را از زبان سنگ‌ها و آسمان شهر بیرون می‌کشد."

مهناز گنجی در سال ۱۳۶۹ ودر ۲۲ سالگی به تنهایی به دیدن تخت جمشید رفت و پنج روز تمام به عکس برداری از آنجا پرداخت. پس از مهاجرت به آمریکا نیز عکاسی کرد. سر انجام با پایان گرفتن تحصیلآت در رشته علوم سیاسی از دانشگاه The New School for Social Research نیویورک را برای همیشه ترک کرد و به پاریس رفت. وی اندکی پس از بازگشتش به ایران به عنوان کار‌شناس امور بین الملل، جذب پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. از جمله مسئولیت‌های گنجی برنامه‌ریزی در جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در این دانشگاه عالی رتبه است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه عکس "پاریس در تهران" فردا افتتاح و تا هشتم بهمن ادامه دارد. ساعت بازدید شنبه تا پنج شنبه 9 تا 13 - 14 تا 17 در موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، نبش میدان بهار شیراز خواهد بود.

 


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما