اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ژانگ ییمو از انتخاب مت دیمون برای ایفای نقش در فیلم جدیدش دفاع کرد

 

ژانگ ییمو

 

ژانگ ییمو فیلمساز مطرح چینی اتهام Whitewashing در فیلم جدیدش؛ «دیوار چین» را رد کرد.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از گاردین، ییمو کارگردان چینی در نشستی پیرامون اکران جهانی تازه‌ترین فیلمش در باب اتهام Whitewashing در فیلمش توضیح داد. Whitewashing به عملی در سیستم فیلمسازی در آمریکا گفته می‌شود که یک بازیگر آمریکایی برای ایفای نقش در قالب کاراکتری غیرآمریکایی انتخاب می‌شود. در فیلم جدید ییمو با نام «دیوار چین» مت دیمون بازیگر مطرح آمریکایی در قالب قهرمانی ظاهر شده است که در چین باستانی و در حین ساختن دیوار چین با نیروهای اهریمنی ناشناخته‌ای به نفع مردم جهان می‌جنگد! 

 

البته ییمو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه حاضر شده است یک بازیگر آمریکایی را برای ایفای نقش در قالب چنین قهرمانی-که به نظر می‌رسد با توجه به زمان و مکان وقوع داستان می‌بایستی اهل چین باستان باشد-انتخاب کند، گفت: «همان طوری که دیدید فیلم من یک داستان واقعی را روایت نمی‌کند. فیلم کاملا برپایه‌ی تخیل نویسندگان آن است. به واقع تنها چیزی که در فیلم واقعی است دیوار چین است. نه کاراکتری که مت دیمون در فیلم بازی‌اش می‌کند اصولا در تاریخ بوده است و نه این سلسله اتفاقات عجیب و غریبی که در فیلم شاهدش هستید!»

 

هر چند که این توضیحات نیز در نهایت نتوانست منتقدان حاضر در نشست خبری عوامل فیلم را راضی کند. آن‌ها همچنان معتقد بودند که ییمو صرفاً به دلیل مسائل تجاری قبول کرده است که مت دیمون را به عنوان کاراکتر قهرمان فیلمش انتخاب کند. انتخابی که باعث شده است که این شائبه به نظر بیاید که این فیلمساز چینی نیز به همان چیزی فکر می‌کند که سازندگان بلاک باسترهای آمریکایی بدان فکر می‌کنند؛ نجات جهان به دست یک سفیدپوست امریکایی!

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما