شدنی یا نشدنی: بحث جریان خصوصی در تئاتر کشور
- توضیحات
- نوشته شده توسط دکتر مجید رحیمی جعفری
- دسته: یادداشت تئاتر
- منتشر شده در 1391-10-08 18:07
توضیح سردبیر: یادداشت زیر به سفارش «روزنامه بهار» و به بهانهی ورود به تهیه و تولید نمایش نگاشته شده است و بازنشر آن در رسانهی دیگر و اینبار سایبری شاید خالی از لطف نباشد. آن چیزی که برای روزنامهی بهار در این یادداشت اهمیت داشت سه مشخصه بود: 1- دلیل ورود به جریال تهیه 2- تخصص در زمینه تهیه و تئاتر 3- مشکلات و راهحلها. البته یادداشت کمی کوتاهتر در روزنامه مذکور به دلیل صفحهبندی آن منتشر شد که در اینجا میتوانید یادداشت کامل را مطالعه نمایید و باز هم رسانههای سایبری از چاپی جلوتر هستند.
ویژگیهای مواجهه با جنبه اقتصادی در هنر و به خصوص در تئاتر -که موضوع این یادداشت است- مبحث بسیار گستردهای است که در چنین یادداشتهایی نمیگنجد و نیاز به پیمایشی ژرف در ویژگیهای نمایشی، مدیریتی، اقتصادی و هر علمی دارد که در ارتباط با هنر نمایش باشد. از ملزومات یک تهیه کننده –چه در سینما چه در تئاتر- حلقهی مشاورانی هستند که بتوانند از علوم مختلف راهکاری مقابل مسئلههای اصلیِ تولید یک محصول هنری گذارند. آنچه در کشورمان با آن روبهرو هستیم عدم توجه به زیرساختهای هنری و وابستگی افراد به منابع مختلف دولتی است.
وقتی همهی چشمها به مسائل یک بام و دوهوای گیشههای فروش یا منابع دولتی، چون "شورای حمایت مرکز هنرهای نمایشی" باشد شکل تولید جدی گرفته نمیشود. ما نیاز به علمی در ارتباط با اقتصاد تئاتر داریم که زوایای مختلف آن را با هدف توسعه کمی و کیفی تئاتر واکاوی کند. زمانی تئاتر خصوصی به یک جریان تبدیل میشود که همه چیز بر پایه و اصول علمی پیش رود و یک طرحوارهی کلی در مدیریت تهیه و تولید شکل بگیرد. به طور مثال برخی از نمایشها با دور شدن از اصول نمایشی و پرداختن به بازیگران چهره توانستند هم اسم و رسم کوتاه مدتی برای نمایش خود به هم زنند و هم فروش مناسبی را اعلام کنند. این جریان تا کجا میتواند ادامه داشته باشد؟ با الهام از روشتو و بتینسون (2010: 125-126)** باید گفت این دسته از آثار نمایشی چرخهها و الگوهایی هستند که در بازهی زمانی محدود ساخته شده و به طور عمده بر ویژگیهایی شکل یافتهاند که موجب موفقیت تجاری آثار سرآغازشان بودهاند.
اتفاقات و الگوهای زودگذر نمیتوانند جریان خاصی را به وجود آورند. وضعیت تئاتر کشور نیز به صورتی نیست که بتوان جریان خصوصی خاصی را شناسایی و بر روی آن مطالعه کرد؛ اما در هر وضعیتی با شناخت و مطالعه درست میتوان جریانسازی کرد حتی اگر شده هر کس بنا به بضاعت خود ...
انگیزه و نحوه شروع فعالیت
در ابتدای سال 1389 با کمک جمعی از پژوهشگران هنر دست به تأسیس پایگاهی هنری به نام «پایگاه پژوهشی، تحلیلی و خبری آکادمی هنر» زدیم که پل ارتباطی میان جامعه هنری و جامعه آکادمیک باشد. در کنار هر تحلیل تخصصی، یادداشتی سلیس نیز نگاشته میشد و همایشهای علمی نیز مورد توجه ما بود. از همان زمان انگاره ایجاد نگاهی خاص –هر چند کوچک ولی مانا- به آثار هنری را در سر میپروراندیم تا بالفعل شود. پژوهش و تحصیل در مقاطع عالی هنر و علاقه بسیار سبب شد به سرمایهگذاری در هنر به صورت جدی فکر کنم. برخلاف دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، در مقطع کارشناسی علم مهندسی را انتخاب کرده بودم و همین امر انتخابهایم را فرااحساسی کرده است. نظم و طراحی طرحوارههای مختلف برای هر پروژه، مشاوره از کارشناسان مجرب سبب شد یک گالری هنری به نام آسا و یک گروه نمایش راهاندازی کنیم. همراهی دوست عزیزم مهندس محمد عقیلی –که از مخاطبان بسیار جدی نمایش است- این راه را هموار کرد تا با مطالعه بر روی روشهای تازه در تهیه و تولید وارد این عرصه در تئاتر کشور شویم. با نظر به حمایت از تجارب نو و حتی دانشجویی پیش آمدیم، اما اولین قدممان شد «ویتسک» به کارگردانی رضا ثروتی با برآورد هزینهای 140 میلیونی. هزینههای پیشبینی نشده و جالبتر از آن مسائل پیشبینی نشده –مانند افزایش قیمت دلار- این محصول را گرانتر از پیش خواهد کرد؛ اما با نگاه تخصصی و کسب تجربه میتوان راههایی برای بازگشت سرمایه اندیشید. آشنایی قبلی از دانشگاه با رضا ثروتی و خوانش جدیدش از مکبث و نمایش متفاوت عجایب المخلوقات(اش) سبب شد در اثر جدیدش -که از 3 دی در تالار حافظ اجرا خواهد شد- همکاری کنیم.
مهمترین دغدغه شخصیام قرارگیری هر شخص در نقطه درست است و اینکه هر شخصی فقط خود را درنظر نداشته باشد که کارگردانی یا بازیگری را نشانه بگیرد. انگیزه من و محمد عقیلی فراتر از این مباحث و شاید حتی ساخت سالن نمایش باشد. به جز نمایش «ویتسک» در حال حاضر پیشتولید یک نمایش جالب دیگر و دو پرفورمنس –برای اجرا در گالری آسا- هستیم. چنانچه هر شخصی فکر میکند ایده و کار خوبی را میتواند برای تئاتر کشور انجام دهد درب مجموعه هنری آکادمی هنر به روی او باز است.
مشکلات پیشرو و برخی راهحلها
پرمخاطرهترین بخش خلق یک اثر هنری تهیه و تولید در کنار تمام جنبههای خلاقه است. بزرگترین مشکل بر سر راه جریانسازی تهیه و تولید را میتوان تفکر سنتی در عرصه تئاتر –و حتی دیگر هنرها- معرفی نمود. در اوان راه خود با مخالفتها و احتیاطهای مختلفی از سوی کارگردانان روبهرو میشدیم: تهیهکنندگی در تئاتر چه معنایی دارد؟ چرا باید سود کار به شخص دیگری جز کارگردان برسد؟ همین سؤال خود سؤالات دیگر را پشت سر هم ردیف خواهد کرد. پس مگر خود شما همکار عزیز دم از عدم سودآوری نمایش نمیزنید! دوستی به ما اشاره داشت که اگر واقعا بالای 100 میلیون هزینه یک نمایش میشود چرا تلهفیلم نمیسازید که سود مطمئنتری دارد یا اینکه حتی برخی مدیران تماشاخانهها به مزاح به بنده میگفتند: "تو که خودت تئاتری هستی چرا خام شدهای!" از این حرفها و تفکر سنتی که بگذریم هر مشکلی راه حلی دارد:
1- قرار گیری هر فرد متخصص در جایگاه اصلی خود و پذیرفتن راههای تازه و پژوهش شده از سوی پژوهشگران میتواند دریچهای برای امیدبخشی در جریان تئاتر خصوصی باشد.
2- شناسایی افراد متخصص از سوی مرکز هنرهای نمایشی و حتی سپاردن محصولات حمایت شده به آنها میتواند راهگشای ورود تهیه کننده حرفهای باشد. این مورد خود میتواند به شکلگیری یک صنف بیانجامد.
3- تداوم همکاریهای دولتی در ابتدای راه یک پروژه به خصوص در بخش تسریع امور مجوز، بازبینی، گرفتن سالن و یارانههای لازم در تبلیغات و تولید فیلم از یک نمایش.
4- یکی از مهمترین موارد در کنار شیوهی اجرا، مضامین نمایشهاست و تهیه کننده میتواند یک اتاق فکر از افراد با سلایق مختلف از جامعه تشکیل دهد تا نمایشنامههایی را در اولویت قرار دهد.
5- تسهیل امور در اجرای نمایش در سایر کشورها که خود هم بازگشت سرمایه است و هم معرفی هنر ایرانی اسلامی به سایر کشورها.