اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کارگاه آموزشی گفته‌پردازی در مطالعات نشانه_معنا‌شناسی سینما در خانه هنرمندان

 

 

 

لوگو خانه هنرمندان ایران

کارگاه آموزشی «گفته‌پردازی در مطالعات نشانه_معنا‌شناسی سینما» توسط شیما شیرخدایی در خانهٔ هنرمندان ایران برگزار می‌شود.


به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، پس از دهه هفتاد میلادی، نشانه‌شناسی سینما مسیر پر پیچ و خمی را در تاریخ تئوری‌ها پشت سر گذاشته است. این شیوه تحلیل، مورد استقبال و انتقاد بسیاری از محققان قرار گرفته است.

علت اصلی این نگرش دوگانه به نشانه‌شناسی سینما را می‌توان در روش‌شناسی محکم و چارچوب مدار و غیرموضوعی این روش از یک سو و از سوی دیگر در نادیده گرفتن پیش زمینه تکنیکی تولید و کارگردانی و هم‌چنین میانگری دانست. چنین واقعیت‌هایی همواره در تحلیل ساختارگرا کنار گذشته شده‌اند؛ درحالی‌که اهمیت این مورد در تحلیل و فهم اثر بدیهی به نظر می‌رسد. در این کارگاه با استناد به تحلیل فیلم‌های برگزیده از سینمای معاصر ایران، به خصوص سینمای عباس کیارستمی، چگونگی تولید معنا را با استفاده از ابزار‌های تحلیل نشانه‌_معنا شناسی‌ گفتمانی و سیال بر طبق تئوری‌های مکتب پاریس بررسی می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت نام در این دوره آموزشی می‌توانند به واحد آموزشی و پژوهشی خانة هنرمندان ایران مراجعه و یا با شماره ۸۸۳۱۰۴۶۳ تماس بگیرند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما