اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گفت‌وگوی اختصاصی آکادمی هنر با آنا نعمتی


آنا نعمتی بازیگر فیلم برخورد خیلی نزدیک در چند سال اخیر روند یکدست و رو به رشدی را در کارنامه بازیگری خود پیش گرفته و در دو دوره پیاپی جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین بازیگر زن شده است. او در جشنواره امسال فیلم برف روی شیروانی داغ را در بخش مسابقه سودای سیمرغ و دو فیلم یکی از ما دو نفر ساخته تهیمنه میلانی و شش نفر زیر باران ساخته علی عطشانی را در بخش نوعی نگاه داشته است. نعمتی به دلیل ایفای نقش در فیلم شش نفر زیر باران در بین بهترین‌های فجر از نگاه منتقدین آکادمی هنر انتخاب شد. گفت‌وگوی زیر را سعید خواجه افضلی عضو هیئت تحریریه آکادمی هنر با ایشان به دلیل نقش آفرینی در فیلم برخورد خیلی نزدیک ساخته اسماعیل میهن دوست انجام داده است.

 

 آنا نعمتی

خواجه افضلی: چطور شد که حاضر به بازی در این فیلم شدید؟ در حالی که آقای میهن‌دوست اولین تجربه فیلم بلند سینمایی‌اش رو پشت سر می‌گذاشتن و شما تا قبل از فیلم برخورد خیلی نزدیک، توی ده فیلم سینمایی حضور داشتید و بازیگر شناخته شده‌ای به حساب می‌آیید؟

نعمتی: سؤال بسیار خوبی پرسیدید. اول اینکه موقعی‎که فیلمنامه را خواندم بسیار علاقمند شدم در یک فیلم با ساختار جذاب و نگاهی نو ایفای نقش کنم و نقش نرگس متفاوت با نقش‎هایی که به نوعی با ادامه دادنشان کلیشه می‎شدم؛ بود. آقای میهن دوست به دلیل تسلط بسیار بالایی که بر روی فیلمنامه داشتند و تعصب و تجربه ایشان در نقد و انرژی و انگیزه‎ای که برای ساخت فیلمنامه برای ایشان وجود داشت هیجان من و علاقه بازی در فیلم را برایم دوچندان بیشتر و بیشتر می‎کرد.

فالحال متذکر شوم که بعد از برخورد خیلی نزدیک در چند فیلم که بسیار دوستشان دارم و تجربه اول و دوم کارگردان‎های نسل جدید هستند بازی کردم. پس موضوع اسم کارگردان نیست.

 

 

آنا نعمتیوقتی که فیلمنامه رو خواندید، تصور و چشم‌اندازی که از کار داشتید را کمی برایمان توضیح بدهید؟

یک فیلمنامه متفاوت با قصه‎ای پیچیده که خودم سه بار آن را مطالعه کردم تا تغییر فضا، محیط و شخصیت‎ها را بشناسم.

 

 

چقدر با تئوری و نظریه‌های بازیگری آشنایید و بهشون اعتقاد دارید؟ روند و شیوه‌ای که برای رسیدن به نقش و اجرای اون پیش می‌گیرید (به طور خاص در فیلم برخورد خیلی نزدیک) رو شرح بدید؟

تئوری و نظریه‎های متفاوتی در مورد بازیگری وجود دارد، ولی اگر قرار باشد همه نقش‎ها را بر اصول تئوری و نظریه و تکنیک اجرا کنی، فضای درونی نقش را لمس نخواهی کرد. من تلفیقی از تکنیک و بازی درونی (حسی) را معمولا در ارتباط با نقش‎ها که البته این نوع کار را نیاز داشته باشند به کار می‎گیرم. در فیلمی به طور کامل حسی پیش رفتم و در فیلمی هم به طور کامل از تکنیک و تئوری کمک گرفتم. در برخورد خیلی نزدیک تئوری و تکنیک و حس تلفیقی از هم را در راستای نظریه‎ی نویسنده (کارگردان) استفاده کردم.

 

 

ساختار فیلم و نحوه‌ی روایت داستان و شکستن ترتیب زمانیِ فیلم، باعث نمی‌شد که در حفظ روند تحول شخصیت و پیشبرد شخصیت‌پردازی در بازی دچار مشکل بشوید؟

قبل از شروع فیلمبرداری پرونده‎ای برای شخصیت نرگس باز کردیم و شخصیت و کاراکتر این نقش را بستیم. ولی پر واضح است که من تک تک سکانس‎ها را به دلیل اینکه رج می‎زدیم و اصلا به ترتیب سکان‎ها پیش نمی‎رفتیم طراحی و به نوعی چارچوب خاصی برای آن درست کردم. به دلیل اینکه نقش فراز و نشیب‎های بسیاری داشت، چند دوره‎ی زمانی با حس‎های متفاوت را می‎دیدیم.

 

 

در این فیلم شخصیت متفاوتی از شما دیده شده که با بازی‌های قبلی شما متفاوته، به نحوی در این نقش تصویر آشنای شما برای مخاطب عام سینما کمی تغییر کرده (تصویر همسر وفادار، خوش‌بین و پایبند به زندگی خانوادگی، همراه با معصومیتی کودکانه)، روند رسیدن به این شخصیت به چه شکل بود؟ تا چه اندازه‌ای فیلم‌نامه و کارگردانی شما را در رسیدن به این نقش هدایت کردند؟

خوشحال می‎شوم که نقش‎های متفاوتی را بازی کنم. نمونه‎ی نرگس در جامعه‎ی ما بسیار است. نرگس‎های وفادار، نرگس‎های خوش‎بین، نرگس‎های پایبند به زندگی خانوادگی همراه با معصومیتی کودکانه که شما مفید و مختصر چارچوب‎بندی کرده‎اید. شاید درگیر قضاوت و به نوعی تقسیم‎گیری‎های لحظه‎ای از روی احساس آدم‎ها را به چالش‎هایی می‎کشاند که اغلب آسیب‎های جبران ناپذیری به اصل زندگی و ... خواهد زد که خیلی دقیق به این موضوع پرداخته شده است. در برخورد خیلی نزدیک، همین پرداخت دقیق و راهنمایی و تمرین‎هایی که در این راستا با کارگردان فیلم آقای میهن دوست داشتم این نرگس ساخته شد.

 

آنا نعمتی 

 

چه بخشی از بازی این شخصیت، فقط و فقط برای آنا نعمتی بوده و به عبارتی شما بودید که اون رو به فیلم اضافه کردید؟ منظورم خلاقیت و پیشنهادات فردی شما به مجموعه است؟

خُب این طراحی، نوعی بیان، گویش، شادابی وسادگی از لحاظ پوشش لباس حتی نوع علائق به اطراف و خواسته‎ها همه و همه با آقای میهن دوست درست چک می‎شد و ایشان هم بسیار استقبال می‎کردند.

 

 

ارزیابی شخصیتان از محصول نهایی -فیلم برخورد خیلی نزدیک- چیست؟

فیلم و شخصیت‎های آن را دوست دارم. همه‎ی آن‎ها بی‎گناه هستند. ساختار صحنه و فیلم‎برداری، نور، گریم متفاوت، صدا و از همه مهمتر تدوین دقیق و نرمی که روح فیلم را زنده نگه داشته بود.

 

 

مهم‌ترین آسیب و ضعف بازیگری سینمای ایران و به طور اخص بازیگران زن به نظرتان چیست؟

من بازی بازیگران سینمای ایران را ستایش می‎کنم؛ چون می‎دانم این مقوله بشدت برای همکاران من جدی است و دقت و انرژی بسیاری برای هر کدام از فیلم‎هایشان می‎گذارند. برای ساخت فیلم‎ها زحمت بسیاری کشیده می‎شود ولی گاهی اوقات ممکن است ضعفی در ساختار به هر شرایطی به وجود آید.

 

 

به کاری جز بازیگری، در عرصه سینما علاقه دارید و یا تصمیم به انجام علاقه‌تون گرفتید؟

در حال حاضر جز بازیگری در کار لباس عروس، تور و تاج فعال هستم.

 

 

مهم‌ترین ویژگی و توانایی آنا نعمتی به عنوان بازیگر از نظر خودتون چیست؟ توانایی در بازی؟ اخلاق کاری؟ ...

سعی می‎کنم در هر کاری از ابتدا تا انتها با تمام وجود حاضر شوم باید بگویم که اول از همه برای من همیشه اخلاق کاری، اخلاق کاری، و بعد تمام تلاش را برای اجرای درست نقش در راستای نظر و نگاه کارگردان می‎گذارم.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #4 Guest 1389-12-08 01:15
هم آنا نعمتی خوبه هم برخورد خیلی نزدیک
مرسی از بازیتون
نقل قول کردن
0 #3 Guest 1389-12-07 08:09
چرا عکس خواجه افضلی را با ایشان چاپ نکردین؟
نقل قول کردن
0 #2 Guest 1389-12-05 23:07
دوست داریم خانم نعمتی
نقل قول کردن
-1 #1 Guest 1389-12-05 15:52
بازیاش که به نظرم لوسه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما