اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی از مراسم رونمایی پوستر «خانه عروسک» در شهر کتاب فرشته

 

 

چهره سوم شخص در پوستر تئاتر خانه عروسک رابطه من و تو را به سوم شخص تبدیل می کند.

 

به گزارش روابط عمومی تئاتر خانه عروسک، مراسم رونمایی از پوستر تئاتر خانه عروسک با حضور مهدی نورانی استاد دانشگاه هنر و معماری، حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس، رضا تقی پور، طراح پوستر تئاتر خانه عروسک و بازیگران این تئاتر برگزار شد. در این مراسم حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به طرح چهره نیمرخ در پوستر تئاتر خانه عروسک گفت: چهره نیمرخ در پوستر این تئاتر رابطه من و تو را به سوم شخص تبدیل می کند. بنابراین این نکته را می توان یک استراتژی دانست که مخاطب را درگیر نمی کند و به طور مستقیم وارد دنیای مخاطب نمی شود.

 

وی افزود کاغذهای استفاده شده در پوستر تئاتر خانه عروسک لایه هایی را ایجاد می کند که در هم تنیده شده اند. این مسئله پیچیدگی روابط بین انسان ها را نشان می دهد. از طرف دیگر کاغذهای تو در تو بی ثباتی را برای مخاطب به نمایش می گذارد. عینک در این پوستر مانند پروتز عمل می کند و وسعت زاویه دیدی انسانی را برای مخاطب فراهم می کند. جنس کاغذ و عینک مانند یکدیگر نیست در پوستر تئاتر خانه عروسک، پروتز که به دنیای مد و هنر تعلق دارد روی جریانی تاریخی قرار می گیرد.

 

 

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به آنکه پوستر خانه عروسک با وجود سادگی بسیار پیچیده است، تصریح کرد: در پوستر خانه عروسک با 2 تن حقیقی و نمایشی روبرو هستیم در بعد نمایشی این پوستر از پروتز بهره می برند

 

پوستر یک رسانه است

 

 

در ادامه مراسم رضا تقی پور، طراح پوستر خانه عروسک با اشاره به بعد تجاری پوستر اظهار داشت: پوستر به طور اساسی یک رسانه است برای طراحی پوستر خانه عروسک ابتدا نمایشنامه این اثر را مطالعه کردم سپس بیش از 7 تا 8 جلسه در تمرینات خصوصی تئاتر خانه عروسک حاضر شدم برای طرح نهایی این پوستر بیش از 10 اتود زدم پس از بررسی نمونه های خارجی پوستر تئاتر خانه عروسک به این نتیجه رسیدم که در اکثر طرح ها از طرح قفس استفاده شده بود در نهایت به تصویر « نورا » رسیدم

 

در ادامه مراسم مهدی نورانی، استاد دانشگاه علوم تحقیقات با اشاره به آنکه کار طراحی پوستر با جستجو، مصاحبه و عکاسی آغاز می شود ، بیان کرد: پوستر تئاتر با آثاری چون « قفقاز » و « طوس » به ایران وارد شد. پوستر برای اطلاع رسانی به اکثریت جامعه استفاده می شود این مسئله در دوره ای خاص به وقوع پیوست و با فراز و نشیب های تئاتر همراه شد. پس از انقلاب دوباره تئاتر در دانشگاه ها تدریس شد و طراحان توانستند با کارگردانان این رشته ارتباط برقرار کنند

 

  برخی پوسترهای تئاتر تقلیدی شدند

 

وی ادامه داد: برخی پوسترهای تئاتر تقلیدی شدند و طراح آن بدون مطالعه سناریو به طراحی پرداختند. برخورد آکادمیک با پوستر را می توان در پوستر تئاتر خانه عروسک دید. این مسئله را می توان در نوع ، فرم و عکس آن مشاهده کرد. در این پروژه پوستری برای مخاطب عام و به صورت تجاری طراحی شد.پوستر هنری نیز به معرفی اثر می پردازد. تنها مسئله ای که در خاطر می ماند همان ارائه هنری پوستر است

 

پوستر تجاری ادامه دهنده پوستر هنری خانه عروسک است

 

در ادامه مراسم حمید رضا شعیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک اظهار داشت: پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک در مسیر استمرار پوستر هنری آن قرار دارد. اگر پوستر هنری در فضای قطع ارتباط با مخاطب به سر می برد و مانند مجسمه بیرون رفته ای است که نقصان ارتباطی را قطع می کند. از طرف دیگر در پوستر هنری چشم وجود ندارد این مسئله در پوستر تجاری تئاتر خانه عروسک برطرف شده است. در مجموع دو پوستر تجاری اثر به خوبی همدیگر را تکمیل می کنند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما