اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ده فیلمی که در سال ۲۰۱۶ باید دید

 

 

توضیح: طبیعی است که فیلم های حاضر در این لیست یکی از ده ها پیشنهادی است که می توان در مورد سینمای سال 2016 جهان ارائه کرد. بالطبع می توان گزینه های فراوان زیادی نیز روی میز داشت. مارتین اسکورسیزی، برونو دومون، اصغر فرهادی، زاویه دولان و جیمز گری با فیلم های جدیدشان از جمله این پیشنهادات در سال جاری هستند. 

 

شیرجه

 

بسته به اینکه چگونه نگاه کنید، با ورود این دو نفر تعطیلات کاملا به پایان می رسد و یا تازه شروع می شود. "شیرجه" لوکا گواداگنینو با الهام از فیلم "استخر" ساخته ژاک دری کارگردان فرانسوی محصول ۱۹۶۹، درام اروتیکی است که به تریلری عصبی و گاه بیمناک بدل می شود ولی در تمام لحظات خوش منظره، آفتاب سوخته و در عین حال بسیار خنده دار است. فقط دیدن رقص عجیب ریف فاینس ارزش خریدن بلیت این فیلم را دارد. این فیلم ماه فوریه در بریتانیا و ماه مه در آمریکا اکران می شود.

 

 

درود بر سزار

 

این اثر جدید برادران کوئن که فیلمی کمدی با سفر به پس زمینه های تاریخی و اسطوره ای است، می تواند دلپذیرترین فیلم سال ۲۰۱۶ باشد و همه عناصر همیشگی داستانهای این دو فیلمساز از جمله آدم ربایی (لبوفسکی بزرگ) دوران طلایی هالیوود (بارتون فینک) و جورج کلونی در نقشی دلقک گونه (ای برادر، کجایی) در آن گنجانده شده است. جاش برولین که نقش مدیر عامل یک شرکت فیلمسازی هالیوودی را بازی می کند، پس از حذف شخصیت نمایشگری از داستان (با بازی جورج کلونی) حین فیلمبرداری مجبور می شود شخصا در تهیه فیلم دخالت کند. بازیگران فیلم "درود بر سزار" عبارتند از اسکارلت جوهانسون که در صحنه ای شبیه صحنه ماندگار استر ویلیامز موسوم به زیبارویی در حمام ظاهر می شود، چنینگ تیتوم که شبیه جین کلی بازیگر پر آوازه فیلم های موزیکال دهه پنجاه می رقصد، رلف فاینس و تیلدا سوئینتون. اکران عمومی این فیلم از ماه فوریه آغاز می شود.

 

جادوگر

 

فیلم ترسناکی است که مستقل تولید شده و پس از نمایش آن در جشنواره های سینمایی تماشاچیان هوشمندی، استیل و فرم و تاثیر هراس آور آن را ستودند. رابرت اگرز، نویسنده و کارگردان آن در جشنواره فیلم لندن جایزه بهترین کارگردان برای اولین فیلم بلند را دریافت کرد.داستان فیلم ماجراهای خوفناک زندگی یک خانواده پیوریتن است که در سال‌های ۱۶۳۰ از منطقه مهاجرنشینی در نیوانگلند (سواحل شرقی آمریکا) رانده می‌شوند. آنها که ناگزیر می شوند خانه جدیدش را در حاشیه جنگلی دور افتاده بسازند، احساس می کنند که جادویی سیاه زندگی آنها را تصرف کرده ولی تعصب دینی والدین خانواده به اندازه جادوی سیاه خوفناک است. اگر قبل از کارگردانی به عنوان طراح هنری کار می کرد و "جادوگر" اولین فیلم بلند او، مثل هر فیلم پر هزینه تاریخی اصیل به نظر می رسد. این فیلم ماه فوریه در آمریکا و ماه مارس در بریتانیا روی اکران خواهد رفت.

 

خولیتا

 

بنابراین بیستمین فیلم او را باید به فال نیک گرفت. او باری دیگر "سینمای زنان" بازمی گردد. آخرین فیلمی که پدرو آلمودوار ساخته بود "خیلی هیجان زده ام" محصول ۲۰۱۳ داستانی کمدی بود که متاسفانه هیچ خنده دار نبود. اگر خوش اقبال باشیم قاعدتا این اثر آلمودوار نیز باید داستانی بسیار قوی و پر احساس مثل "همه چیز درباره مادرم" و یا "بازگشت " باشد. آلموداور در مصاحبه ای با فاینشنال تایمز گفت ابتدا عنوان "سکوت" را برای فیلم انتخاب کرده بود. "چون سکوت عامل اصلی است که تمامی بلاها را برای شخصیت اصلی داستان پدید می آورد." ولی او تصمیم می گیرد برای پرهیز از هرگونه تشابه نامی با فیلم آینده مارتین اسکورسیزی که آن هم "سکوت" نام دارد، اسم فیلم جدیدش را خولیتا بگذارد. اما سوارز و آدریانا اوگارته، نقش شخصیت اصلی داستان را در دوران میانسالی و جوانی بازی می کنند. این فیلم ماه مارس در اسپانیا و فرانسه و ماه اوت در بریتانیا اکران می شود.

 

برج

 

این فیلم با فضای سورئالیستی و طنز سیاهش به کارگردانی بن ویتلی، با صحنه کباب کردن یک سگ داخل بالکن کوچک یک برج مسکونی توسط تام هیداستون شروع می شود و هر چه داستان پیش می رود پر هرج و مرج و تکان دهنده تر می شود. فیلمنامه از کتابی با همین عنوان به قلم جی جی بالارد نشر سال ۱۹۷۵ اقتباس شده و زندگی در برجی مسکونی ممنوعه را تصویر می کند. خانواده های فقیر و سیگاری در طبقه های پایینی و خانواده های مرفه در حال انحطاط در طبقات فوقانی ساختمان ساکنند و معمار ساختمان (با بازی جرمی آیرونز) که مثل ارباب برج است، در پنت‌هاوس زندگی می کند. این فیلم که سینا میلیر، لوک ایوانز و الیزابت ماس نیز در آن بازی می کنند، برای کارگردانی مثل بن ویتلی که فیلم های اول خود مثل "فهرست کشتن" را با بودجه کمی ساخت، فیلم پر ستاره و پر هزینه ای است ولی او هنوز هم مثل همیشه فیلمسازی آنارشیست است. این فیلم ماه مارس در بریتانیا ، ماه آوریل در فرانسه و ماه سپتامبر در آلمان اکران خواهد شد.

 

هر کی یک چیزی می‌خواد

 

پسر بچگی، شاهکار ریچارد لینکلیتر بود. تولیدش ۱۲ سال طول کشید و زندگی پسر بچه‌ای اهل تگزاس را در دوران مدرسه با گرما، طنازی و عمقی که در بهترین فیلم این نویسنده و کارگردان موج می زد، به تصویر کشید. فیلم اخیر او را به نوعی می توان ادامه "پسر بچگی" تلقی کرد. لینکلیتر می گوید: "این فیلم دقیقا جایی شروع می شود که فیلم قبلی ام به پایان رسید، شخصیت اصلی داستان وارد دانشگاه می شود، با هم اطاقی خود در خوابگاه و یک دختر آشنا می شود." اما به خاطر زمان وقوع داستان که سالهای دهه هشتاد میلادی است، در عین می توان آن را دنباله اولین اثر کمدی موفق او "مات و مبهوت" محصول ۱۹۹۳ دانست. "همه یک چیزی می‌خواهند" قاعدتا یکی از بهترین فیلم های این کارگردان خواهد بود و هر کی یک چیزی از آن خواهد خواست. این فیلم ماه آوریل در آمریکا اکران خواهد شد.

 

اسنودن

 

شاید از آخرین فیلم های مطرح الیور استون یکی دو دهه گذشته باشد اما فیلم جدید او به نام "اسنودن" به نظر می رسد یکی از آن فیلم های بسیار تاثیرگذار و بحث برانگیزی باشد که این کارگردان به خاطر آن شهرت دارد. این فیلم نیز مضمون سیاسی قوی دارد، جنجال برانگیز است و شیوه تولید و پرداخت غیر داستانی دارد. هر چند برخی از منتقدان ممکن است شیوه ساخت غیر داستانی آن را نپذیرند. در این فیلم جوزف گوردون لویت نقش ادوارد اسنودن، کارمند سابق بخش اینفورماتیک نهادهای امنیتی آمریکا را بازی می کند که اطلاعات محرمانه این نهادها را در سال ۲۰۱۳ توسط رسانه ها افشا کرد. شایلن وودلی نقش دوست دختر او را بازی می کند که همراه ادوارد اسنودن به روسیه گریخت. این فیلم ماه مه در بریتانیا، آمریکا و فرانسه اکران خواهد شد.

 

غول بزرگ مهربان

 

حدود سی سال پس از آنکه ملیسا متیسن فیلمنامه "ئی - تی موجود فرازمینی" را نوشت بالاخره او و استیون اسپیلبرگ دوباره در تولید این فیلم با هم همکاری کرده و داستانش اقتباسی از کتاب لذت بخش بی اف جی به قلم رولد دال نویسنده بریتانیایی است.متاسفانه متیسن قبل از اینکه بتواند نسخه نهایی فیلم را ببیند در ماه نوامبر بر اثر سرطان درگذشت ولی بعید است فیلمنامه نویس و فیلمساز بهتری از این دو را برای ساختن فیلمی در این ژانر تصور کرد.در کتاب جادویی رولد دال، دوستی قهرمان داستان که دختر جوانی است با یک غول بزرگ و مهربان (که مارک ریلنس به خوبی نقش او را ایفا می کند) با دوستی که بین ئی تی و الیوت به وجود آمد، فاصله چندانی ندارد. اکران عمومی این فیلم از ماه ژوئیه خواهد بود.

 

دختری در قطار

 

مثل "دختری با خالکوبی اژدها" و یا "دختر گم شده" فیلم تریلر و اسرار آمیزی است که شخصیت اصلی داستان آن یک زن جوان است. کارگردان آن تیت تیلور، بازیگر فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی است که به خاطر فیلم "خدمتکاران" نامزد جایزه اسکار شد. در این فیلم امیلی بلانت نقش یک زن جوان الکلی و تلخ را بازی می کند که در مورد همسر سابقش وسواس عجیبی پیدا کرده است. یک روز صبح که از خوب برمی خیزد متوجه می شود تمام بدنش به خون آغشته است و نگران می شود که نکند کسی را کشته است. فیلمنامه آن براساس کتابی به قلم پائولا هاوکینز تهیه شده و طرفداران این کتاب ممکن است از اینکه محل وقوع داستان از لندن به آمریکا منتقل شده گلایه کنند. ولی بازی امیلی بلانت همواره عالی است فارغ از اینکه چه لهجه‎ای دارد. این فیلم ماه سپتامبر در آلمان و ماه اکتبر در آمریکا اکران خواهد شد.

 

دکتر استرنج

 

سال ۲۰۱۶ پر از فیلم های اکشن ابرقهرمانی خواهد بود. از بتمن در برابر سوپر من گرفته تا کاپیتان آمریکا و مردان ایکس. ولی وسوسه برانگیز ترین فیلم در این ژانر دکتر استرنج خواهد بود که یکی از شخصیت های مجموعه کتابهای مصور مارول و "استاد هنرهای مرموز" را در نبرد با نیروهای اهریمنی روی پرده سینما خواهد برد. حتی آن بخش سینما دوستانی که از تعداد کثیر و موضوعات تکراری فیلم های ابرقهرمانی خسته شده اند به احتمال زیاد وسوسه خواهند شد بندیکت کامبربچ را یکبار دیگر (مثل فیلم "بازی تقلید" و یا "رکن پنجم") در نقش یک زورگوی متفرعن ببینند. این فیلم در ماه دسامبر اکران خواهد شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: مجموعه نویسندگان

در این قسمت چندین نویسنده مولف متن هستند.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما