اختصاصی

  • جشنواره‌ها
  • گفت و گو
  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نیم نگاهی به آفریقا

 

 

سهیل فرجامی – دوشنبه هفدهم بهمن‎ماه سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ آفریقا به کارگردانی هومن سیدی

  

در بین فیلم‎های اول فیلمی از هومن سیدی به چشم می‎خورد. آفریقا که در سالن مرکز همایش‎های برج به یکباره جایگزین فرزند صبح افخمی شده بود که مخاطبین زیادی را به سمت خود کشیده بود. آفریقا ساخته هومن سیدی بازیگر جوان و دوست‎داشتنی است که چندی است تجارب کارگردانی خود را پیش می‎برد. در ساخت فیلم کوتاه موفق بود و حال یک فیلم ویدئویی را به عنوان اولین اثر بلندش در بخش «نگاه نو» دارد.

 

 

یا مخاطبین زیاد فیلم دیده‎اند که تمام تم‎هایی که در سینمای کشور ساخته می‎شود را تکراری می‎بینند یا اینکه تم‎ها به انتهای خود رسیده‎اند. یک مشکل اساسی در سینمای کشور موضوعاتی است که از فیلم‎های غربی وام گرفته می‎شود. اسیر دختری در اتاقی توسط چند جوان و مورد آزار قرار دادن او که یکی از آن‎ها دل به او می‎بندد کدام فیلم را به یاد می‎آورد! در همین سال گذشته شاید مخاطبین جدی سینمای مستقل به یاد بیاورند. طبق سیاست‎های سایت مجاز به افشای فیلم‎هایی که به عنوان متن قبلی مورد استفاده قرار می‎گیرند نیستیم پس تنها در مورد این فیلم باید بگویم که کاش تفاوت اساسی شکل می‎گرفت. البته اگر به عنوان تله ساخته شده باشد آفریقا خوش ساخت است و استفاده از تکنیک مؤلفه زمان در روایت که با ساعت و دقیقه پس و پیش می‎شود و تکنیک آن از فیلم خوب 500 روز سامر –کمی عبور از خط قرمز سیاست‎های سایت- گرفته شده فارغ از وجه مکانیکی، به جذاب بودن آن کمک کرده است. در این جابه‎جایی‎ها تنها بعضی از نماهای نزدیک از صورت بازیگران کمی عجیب است!

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #2 Guest 1389-11-25 17:18
فیلم افریقا یک کپی ایرانی از فیلم نفرت کاساوتیس است 3 دوست بزهکار که با دست پیدا کردن به یک اسلحه روابط و مسائلشان تغییر می کند. می توان گفت در ایزانیزه کردن و جایگزین کردن مولفه های ایرانی خوب عمل کرده به نظر من کاملا خوش ساخت است. و مولفه ی زمان هم که به آن اشاره کردید دقیقا شبیه فیلم نفرت است. فقط پایان بندی فیلم خیلی چشم گیر نبود.
نقل قول کردن
+4 #1 Guest 1389-11-20 03:04
من امشب آفریقا رو توی جشنواره دیدم. به نظرم فیلم قابل تحسینی بود.شاید موضوع کلی داستان فیلم تکراری به نظر بیاد ولی نحوه ی پرداختن داستان باعث شده تا حدی از کلیشه فاصله بگیره.
در ضمن فکر می کنم کاربرد مولفه ی زمان توی آفریقا تفاوت زیادی با 500 days of summer داره، و می شه نوع کاربردش تو آفریقا رو تاثیرگرفته از خیلی فیلمهای دیگه گرفت که به نظرم برای سینماگرای جوان ایران تاثیرپذیری از هالیوود کاملا طبیعیه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

:D:lol::-);-)8):-|:-*:oops::sad::cry::o:-?:-x:eek::zzz:P:roll::sigh:
1000 حرف باقیمانده


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما