اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نشست نقد و بررسی فیلم سونامی ساخته میلاد صدرعاملی؛ فیلمی ورزشی با تمرینات سخت

 فیلم سونامی

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، نشست خبری فیلم «سونامی» با حضور علیرضا شجاع‌نوری، مهرداد صدیقیان، بهرام رادان، محمدرضا غفاری، فرشته حسینی، امیرمهدی ژوله (بازیگران)، میلاد صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا صدرعاملی (فیلم‌نامه‌نویس)، کریستف رضاعی (آهنگساز)، غزاله معتمد (طراح لباس)، پیمان شادمان‌فر(مدیر فیلم‌برداری)، امیرحسین حداد (طراح صحنه)، کوروش رجلی(مربی تکواندو)، علی اصغری (فیلم‌نامه‌نویس) و با اجرای فرزاد حسنی در نهمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.



صدرعاملی درباره انتخاب بهرام رادان و مهرداد صدیقیان در کنار هم، گفت: آقای رادان وقتی فیلم‌نامه را خواندند، نقش را بسیار دوست داشتند. گپ‌وگفت را پیش از شروع فیلم‌برداری آغاز کردیم. البته که انتخاب زیادی نداشتم، چون باید بازیگران نقش‌های اولم ورزشکار می‌بودند و هیکل‌های ورزشکاری داشته باشند. متاسفانه بسیاری از بازیگران سینما این شرایط را نداشتند.



رادان در ادامه در پاسخ به این سوال تاکید کرد: سوال‌کننده حتما سینما را نمی‌شناسند. همکاری من و مهرداد صدیقیان در چند کار اتفاقی بوده است. شاید این اتفاق که الان که در چند فیلم پشت‌سر هم افتاده تا چند سال دیگر تکرار نشود.



صدیقیان هم گفت: من و آقای رادان حدود 9 سال است که با هم دوست هستیم و سال 95 اولین بار با هم بازی کردیم. اگر قرار بود که همدیگر را پیشنهاد بدهیم، باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد. این اتفاق برایم بسیار خوشایند است. چون بهرام رادان بسیار حرفه‌ایست، فیلم برایش مهم است و در گروه به همه کمک می‌کند.



رادان در پاسخ به این سوال که بعد از این سال‌ها چه مولفه‌هایی در انتخاب فیلم‌ برای شما تغییر کرده است، گفت: هر بازیگری با افزایش تجربه‌اش و آگاهی‌اش نسبت به محیط کارش به تدریج به تمایلاتش نزدیک‌تر می‌شود. در تمام این سال‌ها سعی کردم به شعور مخاطبم احترام بگذارم، ولی همینطور که همه چیز دست یک بازیگر نیست. گاهی پیش آمده که این انتخاب به اشتباهاتی تبدیل شود. امسال سه فیلم در جشنواره فیلم فجر دارم که احساس می‌کنم سه انتخابم از سه فضای متفاوت بودند. از آن‌ها بسیار راضی هستم و تمام تلاشم را برای بازی در همه این نقش‌ها داشتم.



میلاد صدرعاملی درباره حضور یک قهرمان تکواندو در کنار عوامل فیلم «سونامی، گفت: اگر کار من بدون آقای رجلی که قهرمان جهان هستند انجام می شد نتیجه این نبود. ایشان سه ماه قبل از فیلمبرداری تمرینات خودشان را با آقای رادان و صدیقیان شروع کردند. ضمن اینکه به آقای غفاری و شجاع نوری هم خیلی کمک کردند. بچه ها را به لیگ تکواندو می‌بردند تا رفتار مربی ها را ببینند و از آنها الگو بگیرند و این خیلی به همه بچه ها کمک کرد.



علیرضا شجاع نوری هم درباره حضورش در کنار تیم جوان «سونامی» گفت:روزی که آقای صدرعاملی به من دستور دادند و من قول دادم که باشم، گفتم بالاخره یک کاری برای یک دوست انجام می دهیم، مهم هم نیست که نتیجه چه می شود ولی از همان ابتدای کار متوجه شدم که میلاد یک فیلمساز است و می داند چه می خواهد و من خیلی خوشحالم که شاهد تولد یک فیلمساز متفاوت در سینمای ایران هستم که از این به بعد فکر می کنم فیلم های خوبی از ایشان شاهد باشیم.



پیمان شادمانفر درباره فیلمبرداری یک فیلم ورزشی گفت: کار ورزشی کردن سخت است چون نسبت به این مقوله شناخت نسبتا کمی داشتم. با میلاد مستندهای ورزشی زیادی دیدیم و در کنارش هم از تیم فیلمبرداری مسابقات واقعی کمک گرفتیم.


بهرام رادان در ادامه گفت: یک مقداری سختی کار برای ما این بود که ورزش تکواندو ورزشی است که افراد در بیست و چهار، پنج سالگی بازنشسته می شوند. قهرمان های تیم ملی معمولا بین نوزده، بیست و بیست و یک سال هستند. ما تمرینات سختی داشتیم و دلم می خواست کاش زمان بیشتری داشتیم و شاید مثلا شش ماه تمرین داشتیم که از خودم راضی تر می بودم. من رویای فیلم ورزشی را سال های سال است که دنبال خودم می کشم. شاید از سال 2004 المپیک آتن همیشه در فکرم بود که فیلم ورزشی کار کنم و زمانی که میلاد پیشنهاد این فیلم را داد انگار یک نطفه ای بود. امیدوارم در اکران هم بتوانیم نتیجه مطلوب را بگیریم.



امیرمهدی ژوله درباره تحول نداشتن شخصیت ها در پایان این فیلم گفت: تمام قهرمانان این فیلم و این فیلمنامه تمام تلاششان را کردند که در پایان آنجا نباشد که بودند. ولی متاسفانه در بعضی جوامع قهرمان های ورزشی که سهل است قهرمان های بزرگتر هم زورشان به شرایط نمی رسد.



میلاد صدرعاملی درباره حمایت های پدرش و تاثیرش بر حمایت بنیاد فارابی از این فیلم گفت: در آن زمانی که سونامی ساخته شد پدرم عضو آن شورای تصویب فیلمنامه برای تسهیلات نبود، الان هم تا جایی که می دانم در جلساتش شرکت نمی کند.



صدیقیان در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین اجرای این نقش کجا بود گفت: سخت‌ترین بخش سکانس فینال بود که من و‌آقای رادان باید مبارزه می‌کردیم. اوایل تمرین مدت دو هفته نمی‌توانستم از پله بالا بروم. غیر از راه رفتن نمی‌توانستم کاری انجام دهم. آنقدر زانو‌هایم تحت فشار بودم. من پیش پزشک می‌رفتم. قبلا ورزش می‌کردم اما تکاواندو یک ورزش تخصصی است.



رادان درباره بازی در فیلم‌های ورزشی گفت: یکبار ما باید گرم می‌کردیم و بعد که قرار بود وقفه‌ای ایجاد می‌شد باید سرد می‌کردیم. این اتفاق که پشت‌سر هم انجام می‌شد بدن را بسیار ضعیف می‌کند. این ماجرای جسمی روی روحیه ما هم تاثیر گذاشته بود. من که فردی آرام هستم،‌ احساس می‌کردم دچار یک کابوس شده‌ام. برای همین بازی در این فیلم نسبت به فیلم‌هایی که در طول این سال‌ها انجام دادم متفاوت بود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما