اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جشنواره فیلم ایرانی اسمیت‌سونین در پایتخت آمریکا

 

 

جشنواره فیلم ایرانی که از سوی موسسه «اسمیت سونین» در پایتخت آمریکا برگزار می‌شود کار خود را از هفته گذشته آغاز کرد. یکی از تفاوتهای عمده امسال در مقایسه با سالهای پیش در عنوان خود جشنواره منعکس شده است: «ایران از بیرون و درون»


«تام ویک» متصدی فیلم در گالری فریر و سکلر در موزه اسمیت سونین توضیح می دهد که امسال، به علاوه فیلم هایی که توسط فیلمسازان داخل ایران ساخته شده اند، دو فیلم هم از فیلمسازان خارج از ایران اکران می شود. به باور او این که این فیلمسازان در خارج از ایران زندگی می کنند، به آنها دیدگاه متفاوتی از داخل ایران را می دهد.

 

ویک از فیلم هایی که در داخل ایران ساخته شده به فیلم «سد معبر» از محسن قرائی اشاره می‌کند که در ایران برنده چندین جایزه سینمایی شد و از سوی بینندگان هم مورد استقبال قرار گرفت. و البته فیلم «نفس» به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد و به عقیده تام ویک فیلم بسیار خوبی است. او همچنین به فیلم «تمارض» از عبد آبست به عنوان پروژه ای آزمایشی اشاره می‌کند و دو فیلم «آوا» و «ناپدید شدن» که به مسائل زنان می‌پردازد.

 

از نظر ژانر فیلمی به نظر می رسد اکثر فیلمهای امسال در سبک درام هستند. به جز فیلم «نگار». تام ویک می گوید: "نگار، شخصیت اول داستان، قهرمان فیلم اکشن است. فکر نمیکنم تابحال یک هنرپیشه زن ایرانی را دیده باشم که شیرینکاریهای سینمایی انجام بدهد."

 

تام «نگار» را یک فیلم عجیب پر از تفنگ و تیر اندازی معرفی می کند با سبکی که تابحال در جشنواره معرفی نشده. تام ویک که جشنواره فیلم ایرانی سال گذشته را به مروری بر کارنامه فیلمسازی عباس کیارستمی اختصاص داده بود امسال نیز فیلم آخر این هنرمند فقید به نام «۲۴ فریم» را در جشنواره گنجانده است . این فیلم که پس از مرگ کیارستمی تکمیل شد برای نمایش در هفتادمین سالگرد جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما