اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه برگزیدگان بخش عکس پرسبوک با عنوان «سه دنیا در یک مکان» در لیتوانی

 

نمایشگاه عکسی از برگزیدگان بخش عکس دوره‌ی اول پرسبوک: امیرحسین کیهانی، آسیه روح الامینی، بهاره بیشه و محمود مکتبی در مرکز ارتباط فرهنگی کلایپدیا واقع در کشور لیتوانی برگزار خواهد شد.

 photo: bahareh bisheh

به گزارش آکادمی هنر این نمایشگاه در صورتی برگزار می‌شود که به انتخاب ادوارد لوسی اسمیت و کارول مارک این برگزیدگان در فستیوال سالانه کانتکت که بزرگترین رخداد عکاسی در جهان می‌باشد، راه یافته بودند. آثار این هنرمندان در کنار آثار هنرمندانی دیگر در بیست و نهم ژوئن 2011 در سه نمایشگاه با عناوین زیر برگزار می شود:

 

1-London International |لندن بین المللی

2- Polemically small |مباحثه ای کوچک

3- New Iranian art|هنر نوین ایرانی

 

این نمایشگاه ها توسط ادوارد لوسی اسمیت، خاویر الیاس، ژانت رادی و ایگناس کازاکویسیوس نقد و تحلیل شده است.

 عکس از آسیه روح الامینی

ادوارد لوسی اسمیت نویسنده، شاعر و منتقد هنری فعال بریتانیایی در بخش هایی به هنر ایران اشاره کرده و هدف برگزاری این نمایشگاه ها چنین نوشته است:

هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی هنر معاصر دو دنیای کاملا متفاوت است. دنیایی که هم اکنون در لندن وجود دارد و دنیایی که در طول سال‌های بعد از سرنگونی شاه در سال 1979 در ایران شکل گرفته است.

هنرمندان ایرانی در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی اثر هنری تولید و عرضه نموده‌اند و بدون شک ایران یک پایگاه قدرتمند در هنرهای تجسمی خاورمیانه به شمار می‌رود. به ویژه در زمینه‌ی عکاسی، ایران بسیار قوی شده است. عکس‌های منتخب این نمایشگاه، از بین آثاری انتخاب شدند که سال گذشته به مرحله‌ی مسابقه‌ی آنلاین "پرسبوک"  برای جوانان هنرمند راه یافته بودند. من نیز این افتخار را داشتم تا به عنوان دبیر با این جشنواره همکاری کنم.

به عنوان نمونه، آثار حجت امینی که در لرستان زندگی می‌کند، نشان می‌داد که چطور هنر معاصر ایران ریشه در هنر قدیمی آن دارد. موضوع امینی ریشه‌ای عمیق در هنر سنتی ایران و هنر اسلامی دارد.

 عکس از امیرحسین کیهانی، محمود مکتبی و بهاره بیشه

وی همچنین می‌نویسد:

...لندن بدون شک یکی از مراکز اصلی هنر در جهان به شمار می‌رود و شاید تنها برلین را بتوان رقیب آن دانست. این در حالی است که به نظر می‌رسد. این در حالی است که به نظر می رسد پاریس و نیویورک جذابیت خود را برای جوانان هنرمند "YBA" از دست داده‌اند. اهمیت لندن را باید به "هنرمندان جوان بریتانیایی" که در سال‌های 1990 شکل گرفت نسبت بدهیم. هنرمندان  امروز دیگر چندان جوان نیستند و سنین 40 تا 50 سالگی خود را پشت سر می‌گذارند. اما نسل‌های بعدی هنرمندان جوان به تدریج در لندن ظاهر شدند. هدف من این است که آثار تنی چند از این هنرمندان لندن را به نمایش بگذارم و آثار تعداد بیشتری را در یک بخش دیگر بنام Polemically Small. این بخش دیگر بر دو مسئله تاکید دارد، یکی با اوج رسیدن نقاشی و کلاژ در لندن و دیگری بازگشت به کوچک نگاری، گاهی در اندازه ی مینیاتور.

 

در کنار این بخش کارهای "خاویرالیس" هم به نمایش در خواهد آمد. الیس نه تنها یک هنرمند است، بلکه گالری دار و منتقد نیز می باشد.

 

 

 

این دو بخش اهمیت هنر لندن و هنر شکل گرفته در سطح جهان را نشان می‌دهد. تصاویر عکس‌های ایرانی از تمام مرزهای نوی الکترونیکی گذر کرده و به لندن رسیدند و در  کلایپدیا به چاپ رسیدند. دنیای سوم ارتباط با" لیتوانی" است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما