اختصاصی

  • پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ به فیلمی از برزیل رسید

    جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۲ با اهدای جایزه به برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، «قانون ۳۴» از برزیل به عنوان برنده پلنگ طلایی لوکارنو ۲۰۲۲ انتخاب شد. جولیا مورات فیلمساز برزیلی با فیلم «قانون ۳۴» درباره دنیای سیاه یک دانشجوی زن حقوق و فریب قربانیان اجتماعی در مرکز س ...

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
نگاهی به دوسالانه استانبول 2019 و حضور دو هنرمند ایرانی
  شانزدهمین دوسالانه بین المللی هنری استانبول (بی ینال) با عنوان "هفتمین قاره" به ابتکار و سرپرستی هنرمند فرانسوی، نیکولاس بوریادو، روز ۱۴ سپتامبر در این شهر گشایش یافت. در این بزرگ ترین رویداد فرهنگی منطقه، ۵۶ هنرمند از سراسر جهان در بیش از ۲۲۰ اثر خود به پیامدهای ویرانگر دگرگونی های محیط زیستی ای پرداخته اند که در اثر فعالیت های سودجویانه انسانی در نظام سرمایه داری در زمانه جهانی شدن رخ داده
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.83 (3 رای)
سه نگاه به فیلم درباره پایان ناپذیری About Endlessness ساخته روی اندرسون؛ کمدیِ الهی‌ با لحظاتی از شوخ‌طبعی شیطانی
  مردی را دیدم که راهش را گم کرده بود!روی اندرسون (یا با تلفظ سوئدی روی اندرشون)، ابزوردیستِ سوئدی پنج سال پیش برترین جایزه‌ی جشنواره فیلم ونیز، یعنی شیر طلایی را برای «کبوتری برای تأمل در باب هستی بر شاخه نشست » را به دست آورد. حالا فیلم جدیدِ او با نامِ «درباره پایان‌ناپذیری» از حدود سی صحنه‌ی جداگانه تشکیل شده که بعضی از آنها به هم مربوطند (کشیشی که ایمانش را از دست می‌دهد، مردی که دوست موفق
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.73 (11 رای)
نگاهی به فیلم چینی ساخته ژان لوک گدار؛ موقعیت چشم ناظر، موقعیت شیء ِ در حال مشاهده
از نظر پوشکین، هیچ هنری به اندازه‌ی تئاتر از واقعیت فاصله ندارد. به این جهت که همواره در تلاش برای انطباق کامل با امر واقعی، تئاتر تنها می‌تواند بازتابی به وضوح محدود از واقعیت باشد و شاید به همین دلیل است که تماشاگر تئاتر عمدتاً واقف به حضور خود در خارج از دایره‌ی روایت نمایش است. رابطه‌ی تماشاگر با سینما اما، متفاوت است. در این حالت، با نوعی حرکت ذهنی، تماشاگر، چشمی است که درون دنیایی که سینما
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.88 (4 رای)
8 اجرای نمایش مُد متفاوت؛ وقتی صحنه runway جای خود را به ساختمان و آتش می‌دهد
به نظر می‌رسد آن چه در مورد آسان بودن کار مُدل‌ها جا افتاده درست نیست. آن‌ها نیز همچون بازیگران سینما گاهی اوقات باید سخت‌ترین کارها را انجام دهند، چیزهایی که دیگر به موارد بارها تکرار شده رژیم، آرایش و تغییرات روی موهایشان نیست و باید روی آسمان خراشی در حالی که آویزان هستند یا میان حلقه آتش کت واک کنند.   پرفورمنس‌ها (یا اجراهای مشارکتی) مختلفی از نشان "شانل" بارها اجرا شده و نشان‌های "دیور
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
نگاهی به رم، شهر بی‌دفاع و دزدان دوچرخه؛ دو تصویر از یک شهر
  دقایق پایانی فیلم «رم، شهر بی‌دفاع»، بازگشت جمع پراکنده کودکانی است که مبهوت و ناامید، از مراسم اعدام کشیش محبوب‌شان به سمت رم روانه‌اند. چهره‌ی زخمیِ شهر با آن پنجره‌های سیاه، گویی تن ترکش خورده‌ای است که به شاهدان بی‌عدالتی خوش‌آمد می‌گوید. بیانی شاعرانه و محزون: کودکانی که دیگر کودک نیستند و رمی که دیگر رم نیست و تا آخرین سنگ بنای آن به حضور نازی‌ها آلوده است. «رم، شهر بی‌دفاع» اگرچه بازتا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.50 (3 رای)
سرمقاله 9 سالگی تاسیس آکادمی هنر، نقد دانشگاهی و نقد روزمره
    9 سال از روزی که آکادمی هنر به طور رسمی در محافل هنری و خبرگزاری‌های رسمی معرفی شد می‌گذرد. 9 سال از روزی که پیمان بستیم علی رغم تمام مشکلات در حوزه نشر الکترونیکی در کنار شما مخاطبان عزیز باشیم. شاید گاه برخی از دوستان به دلیل نداشتن عواید مالی کار تحلیلی و پژوهشی دلسرد شدند و از میان ما جدا شدند؛ اما دیگران سعی کردند با پشتکار بیشتر چراغ این پایگاه را روشن نگه دارند تا همچنان پس از 9سال تن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 1.25 (2 رای)
کودک-زن- آموزش
  به‌راستی بازگوییِ کلیشۀ دوگانه، زیبایی-آرمان یا زیبایی‌شناسی-معناگرایی، برای احوال امروز کافی نیست. همین اشاره بس که زیبایی در شکل عام، خود معنایی است که بشر-و در واقع گروه‌هایِ مسلط در هر جامعه- به هرآنچه بخواهند می‌بخشند. پس، از این دوگانه که بگذریم، از دید من، ما در حال حاضر در زمانۀ فاجعه زندگی می‌کنیم. چه در گذشته میزانِ فاجعه بیشتر بوده باشد و چه کمتر، امروزه در بمبارانِ اطلاعاتِ رسانه‌
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
نقد فیلم نبات ساخته پگاه ارضی؛ فراموشی ابدی یک ذهن پاک
  پگاه ارضی در نخستین ساخته خود سراغ یک موضوع تکراری رفته اما حس و حال فیلم می‌تواند شما را با خود همراه کند و ارجاعی به اثر درخشان میشل گوندری یعنی درخشش ابدی یک ذهن پاک نیز داشته باشد. اثری که با فیلمنامه فوق العاده چارلی کافمن همراه است و در عوض فیلمنامه در «نبات» بزرگترین ضربه را به فیلم جدای از این‌که حتی موضوع نیز در تله‌فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار دیده شده، زده است. ادامه مطلب: نقد فیلم ن

پیشنهاد کتاب

تاریخ گرافیک در ایران