اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برگزاری بخش دوم کارگاه انسان شناسی و هنر در خانة هنرمندان

دکتر اصغر ایزدی جیران

بخش دوم کارگاه انسان‌شناسی و هنر سه شنبه، 9 مهر ماه 1392 از ساعت 16 تا 20 در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.


به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، این کارگاه توسط دکتر اصغر ایزدی جیران استادیار گروه انسان شناسی دانشگاه تهران و مدیر گروه انسان شناسی هنر «انسان شناسی و فرهنگ» در خانة هنرمندان برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارگاه می‌توانند با شماره 88310463 از ساعت 15 تا 20 تماس بگیرند.


گفتنی است در بخش اول کارگاه انسان شناسی هنر که 12 شهریور 1392 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مباحثی چون؛ 1. انسان شناسی (مکاتب انسان شناسی و برداشت آنها از فرهنگ - انسان شناسی تفسیری و انسان شناسی حسی - ویژگی های حرفه ای و شخصیتی یک انسان شناس - مردم نگاری به عنوان روش انسان شناسی - مشخصه های پژوهش و گزارش یا متن مردم نگارانه - شیوه کاربرد مردم نگاری در موضوع هنر) 2. انسان شناسی هنر (پیشینه تاریخی انسان شناسی هنر با تأکید بر سه نسل - وضعیت انسان شناسی هنر در ایران - آسیب شناسی پژوهش های اجتماعی- فرهنگی در حوزه هنر در ایران - معرفی آثار نظری و پژوهش های تجربی مدرس کارگاه در شاخه انسان شناسی هنر - تعریف هنر از دیدگاه انسان شناختی ) 3. دیدگاه انسان شناختی به هنر (شیوه های تحلیل در انسان شناسی هنر شامل ابعاد معناشناختی، زیبایی شناختی، عاطفی و عاملیتی - بعد معناشناختی: اندیشه ها و تجارب پژوهشی آنتونی فورگ در بین آبلام های گینه نو)

دکتر اصغر ایزدی جیران در مقدمه کارگاه دوم چنین آورده است:
"برگرفتن رویکرد انسان شناختی در بررسی هنر به معنای آن است که پژوهشگر تلاش می کند تا هنر مورد مطالعه خود را در زمینه اجتماعی- فرهنگی آن قرار دهد و بدین طریق آن را تحلیل کند. در واقع، انسان شناسی هنر می کوشد تا نشان دهد که هنر را در خود هنر نمی توان فهمید و بایستی آن را در گروه اجتماعی تولیدکننده و مصرف کننده آن درک کرد. بدین منظور، انسان شناس با استفاده از روش مردم نگاری در پی آن است تا تجربه هنری را در لحظات وقوع آن توصیف و تحلیل کند. نتیجه کار اغلب انسان شناسان هنر در سراسر جهان نشان داده است که هر جامعه ای بنا بر ویژگی های خاص خود، فهم و درک ویژه ای از قلمروی هنری و زیبایی شناختی دارد. انسان شناسان با شناخت و معرفی زیبایی شناسی های بومی به گسترش و تعمیق دیدگاه ما از هنر و زیبایی شناسی می افزایند.
در کارگاه انسان شناسی هنر می کوشم تا مسائل اصلی و روش شناسی این شاخه از انسان شناسی را توضیح دهم. محتوای مطالب کارگاه را به نحوی چیده ام که همواره پس از طرح مباحث نظری، نمونه های تجربی خارجی و ایرانی مورد بررسی قرار گیرند. نمونه های ایرانی را از کارهای خودم که در چند سال گذشته در حوزه هنرهای منطقه آذربایجان انجام داده ام، انتخاب کرده ام."

در بخش دوم کارگاه فرایند فوق را به ترتیب زیر ادامه خواهم داد:

مروری اجمالی بر مطالب بخش دوم کارگاه
ادامه بعد معناشناختی: مردم نگاری دست بافته های طایفه ترکمه، منطقه قره داغ، آذربایجان شرقی
بعد زیبایی شناختی: اندیشه ها و تجارب پژوهشی هوارد مورفی در بین یولنگوهای شمال استرالیا و جرمی کوت در بین نیلوت های سودان
ادامه بعد زیبایی شناختی: شیوه تفکر و شیوه احساس زیبایی شناختی در بین ترکمه ها
زیبایی شناسی حسی
انسان شناسی حس ها و دگرگونی نظری در زیبایی شناسی
ادراک حسی به مثابه کانون توجه انسان شناختی به هنر در سال های اخیر
شنیدن و دیدن فرهنگ: تجربه فرهنگی در کنسرت های آشیقی چنگیز مهدی پور
آثار هنری به مثابه پدیده های چند- حسی
زیبایی شناسی حسی در بین توکانوهای کلمبیا و ناواهوهای امریکای شمالی
تجربه و ادراک حسی در اشعار بایاتی آذربایجان
ترکیب حسی از دیدگاه فرهنگی: اندیشه های دیوید هاوز
ترکیب حسی در بین دساناهای کلمبیا
ترکیب حسی در هنر پرده خوانی
جمع بندی

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما