اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

فردوس حاجیان از مفهوم "صلح فرهنگی" پرده برداری کرد

فردوس حاجیان

ارائه نظریه صلح فرهنگی توسط فردوس حاجیان معلم برگزیده یونسکو و دارندة مدال خوارزمی در پژوهشگاه ادبیات و علوم انسانی سالن اندیشه در ساعت 17 امروز (14 آبان­ماه 1392) با حضور اساتید جامعه­شناسی و دانشجویان دکتری تئاتر و ادبیات صورت پذیرفت.

 

به گزارش بخش پژوهشی آکادمی هنر، فردوس حاجیان ریاست واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی که مدت سی سال است در حوزة "هنر در آموزش برای فرهنگ صلح" Art in Education for Culture of Peace تلاش می­کند، از مفهوم صلح فرهنگی Cultural Peace پرده­برداری کرد. این مفهوم جدیدترین نگاه این پژوهشگر برگزیده یونسکو با تکیه بر چهار فرهنگ (ایرانی، آمریکایی، فرانسوی و ژاپنی) و 4 متن (4 حیطة دراماتیک) است. طرح بحث او «مطالعة ترویج صلح فرهنگی توسط تئاتر با رویکرد "صلح کوشی" و صلح پژوهی" با تکیه بر "نان و عروسک" (پیتر شومان)، "تئاتر سایه" (ژاک فلیکس)، تئاتر عروسکی موزیکال (بن راکو) و تغزیه» نام داشت.

 

حاجیان عضو هیئت علمی دانشگده هنر دانشگاه الزهرا و عضو هیئت گروه نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: «افرادی که دارای "هوش فرهنگی" هستند با خوانش فرهنگیِ آثار هنری ملت­ها می­توانند جوامع مختلف را به صلح فرهنگی برسانند. در صلح فرهنگی به جای توجه ویژه به تمدن و افتخار بر دیرینه بودن و یا خاستگاه کهن آن، فرهنگ هر ملت با نگاه "صلح کوشی" و "صلح پژوهی" از طریق هنر به نمایش در می­آید. افرادی می­توانند مروج صلح فرهنگی باشند که با استفاده از "هوش فرهنگی" (ایرلی و انگ)، هیجانی و عاطفی درک درستی از تفاوت­ها و اشتراکات فرهنگی ملت­ها داشته باشند و با استفاده از هوش فرهنگی و عاطفی، صلح فرهنگی را مدیریت کنند».

 

گفتنی است تلاش برای ترویج اهداف سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) همواره جزء فعالیت های فردوس حاجیان بوده است. ماحصل پژوهش­های او در مورد صلح فرهنگی در تز دکتری تخصصی تئاتر ایشان به زودی ارائه می­شود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 مائده فضل الله زاده 1392-08-17 14:46
salam ostad
khaste nabashid vaghean khoshhalam ke belakhare bade talashhaye ziyadetoon az mafhoome solhe farhangi pardebardari kardid. vaghean eftekhar mikonam ke shagerd shoma hastam va ostadi be in khubi daram. tabriiiiiiiiiik ostad
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما