اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مهرداد اسکویی سوژه‌ی فیلم یک مستندساز ایتالیایی شد

 

 

مهرداد اسکویی مستندساز تحسین شده‌ی ایرانی سوژه فیلم تازه پیتر مارچیاس مستندساز ایتالیایی شد.


به گزارش بخش نمایشی آکادمی هنر به تازگی پیتر مارچیاس فیلمساز ایتالیایی مستندی درباره یک کارگردان ایتالیایی به نام فیورنزو سررا مستندساز مطرح دهه ٥٠ و ٦٠ ایتالیا، از نگاه فیلمسازانی همچون فردریک وایزمن، ویم وندرس، پاتریسیو گوزمن، ریکی پان، جاشوا اوپنهایمر، کریستن جانسون، ونگ مین، جان فرانکو رزی و مهرداد اسکویی ساخته و در ادامه به کنکاش در نگاه و جهان مستندسازی این فیلمسازان پرداخته است.

 

مارچیاس این افراد را به دلیل این‌که آثارشان به فیلمسازان دیگر شباهتی ندارد، دستمایه ساخت فیلم خود قرار داده است. این فیلم یک اثر اجتماعی، شاعرانه است که درخلال آن از قسمت‌هایی از آثار این مستندسازان استفاده شده است.

 


مهرداد اسکویی (زادهٔ ۱۳۴۸ در تهران)، فیلم ساز، تهیه کننده، پژوهشگر و عکاس ایرانی و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما است که اغلب آثار وی در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده‌است.

 


اسکویی تحصیلاتش را در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر کامل کرد. وی در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب عنوان چهره فرهنگی سال جهان از سوی نهاد فرهنگی «پرنس کلاوس» هلند شد. اسکویی در سال ۲۰۱۶ عنوان بهترین فیلمساز مستند سال ۲۰۱۶ جهان از جشنواره (تروفالس) آمریکا را از آن خود کرد. در سال ۱۳۸۹ انجمن مستندسازان سینمای ایران جایزه بزرگداشت خود را در جشن خانه سینما، به پاس یک عمر فعالیت مستندسازی به مهرداد اسکویی اهدا کرد. در بهمن ماه ۱۳۹۳ ادارهٔ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از وی به پاس سال‌ها پژوهش اسنادی و میدانی پیرامون تاریخ عکاسی گیلان تجلیل به عمل آورد. اسکویی از اسفندماه ۱۳۸۵ تا اسفندماه ۱۳۸۹ برای مدت دو دوره دوساله عضویت کمیته تخصصی سینمای مستند فرهنگستان هنر ایران را عهده دار بود. در سال ۲۰۱۳ فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» از ساخته‌های او بر پردهٔ سینماهای فرانسه اکران شد. وی جزو هیئت مؤسس «مؤسسه انسان‌شناسی و فرهنگ» و مشاور ارشد دو گروه فیلم مستند و عکس مستند در این سایت است. همچنین از اسکویی گفتگوهای مختلفی با شخصیت‌های سینمایی و هنری ایرانی و خارجی منتشر شده است. اسکویی در بیش از صد جشنوارهٔ معتبر فیلم و عکس عضو گروه داوری بوده است. او همچنین به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعالیت می‌کند. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما