اختصاصی

نقد تئاتر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
درباره تراژدی «اویدیپوس» اثر سنکا
      به یک تراژدی که دوهزار سال پیش نوشته شده است چگونه می‌توان وارد شد؟ می‌شود ویژگی‌های آن را به‌عنوان یک اثر نمایشی از نزدیک بررسی کرد و نحوه شخصیت‌پردازی، شگردهای گره‌افکنی و گره‌گشایی و سایر مختصه‌های شکلی و ساختاری آن را توضیح داد. می‌شود آن را با سایر تراژدی‌های درام‌نویس مقایسه کرد و در مقام قیاس، شباهت‌ها و تفاوت‌ها را برشمرد یا می‌شود رد زندگی شخصی او را در اثر نمایشی دنبال کرد و م
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
سیندرلای بدلی: پر رمز و راز، شایعه ساز و پر دیالوگ! / نگاهی به نمایش "سیندرلا" اثری از جلال تهرانی
  تئاتر آن زمان شکل می‌گیرد که یک گروه نمایشی به هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی مشخص و هدفمند به گروهی از مخاطبان یا تماشاگران تصمیم به تولید می‌گیرند و این فرآیندِ هنری زمانی کامل می‌شود که سیستم ارتباطی فرستنده (گروه نمایشی) و گیرنده (تماشاگران) دارای هدف و بازخوردی مشخص باشد. بدان معنا که پیامی انتقال داده شود و در معرض ارتباط قرار گیرد و در تکمیل سیستم ارتباطی دریافت شده و ادراک گردد. اگر ه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
نگاهی به نمایش «سیندرلا» / ناآشنامایه‌هایی که گفتمان رسانه‌ای را عقیم می‌کند
  سیندرلا نام آخرین اثر جلال تهرانی است که در سالن اصلی تئاتر شهر از شهریورماه 1392 در حال اجراست. نمایشی که گویا مخاطبان‌اش یا طرفدار یا مخالف سرسخت آن هستند. نمایشی بسیار پردیالوگ که پر از راز و رمز است و مخاطب در پی کشف نمادها و تأویل‌های شخصی است. ادامه مطلب: نگاهی به نمایش «سیندرلا» / ناآشنامایه‌هایی که گفتمان رسانه‌ای را عقیم می‌کند اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
تمام، ناتمام ... / نگاهی به نمایش ویتسک
 «ویتسک» نمایشنامه‌ای ناتمام از نویسنده تاثیرگذار آلمانی گئورگ بوشنر است. درام مدرن، تلخ و پیش‌رو‌تر از زمان خود. ادامه مطلب: تمام، ناتمام... / نگاهی به نمایش ویتسک اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
شدنی یا نشدنی: بحث جریان خصوصی در تئاتر کشور
  توضیح سردبیر: یادداشت زیر به سفارش «روزنامه بهار» و به بهانه‎ی ورود به تهیه و تولید نمایش نگاشته شده است و بازنشر آن در رسانه‎ی دیگر و این‎بار سایبری شاید خالی از لطف نباشد. آن‎ چیزی که برای روزنامه‎ی بهار در این یادداشت اهمیت داشت سه مشخصه بود: 1- دلیل ورود به جریال تهیه 2- تخصص در زمینه تهیه و تئاتر 3- مشکلات و راه‎حل‎ها. البته یادداشت کمی کوتاه‎تر در روزنامه مذکور به دلیل صفحه‎بندی آن منتش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
«به دهكده‌ي جهاني خوش آمدي پينوكيو»: اعلام جرمي عليه مغزهاي چوبي و مدرنيته
  روايت غيرخطي ولي متمركز داريوش رعيت و مسعود موسوي، از طليعه‌اي آغاز مي‌شود كه پينوكيو عروسك چوبي به پدر ژپتو مي‌گوي ادامه مطلب: «به دهكده‌ي جهاني خوش آمدي پينوكيو»: اعلام جرمي عليه مغزهاي چوبي و مدرنيته (2) دیدگاه‌ها

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما